Bij Honda zijn modelcycli gewoonlijk iets korter dan het gemiddelde in de autosector. Vandaar dat de zesde generatie van de CR-V amper 5 jaar na de vorige volgt. De belangrijkste adjectieven blijven hetzelfde: wie een ruime, fidele, functionele en zuinige terreinbreak zoekt, is hier aan het juiste adres. Enkele dingen zijn echter veranderd.
Hoewel hij een stuk groter werd, kan je hem niet langer krijgen met 7 zitplaatsen. Elke variant van de Honda CR-V is bovendien een hybride, en er is nu zelfs ook een oplaadbare variant (PHEV). Opmerkelijk: deze modelgeneratie wordt niet langer in Japan gebouwd, maar in China.
Koetswerk en afmetingen Honda CR-V
De nieuwe Honda CR-V werd liefst 8 centimeter langer, en mag stilaan bij de grote jongens gerekend worden. Met zijn hoekige bouw plaatst hij bovendien functionaliteit boven een flitsende vorm, en dat juichen we toe.
Honda’s ontwerpers vergalopperen zich weleens in overdreven exuberantie, maar in dit geval hielden ze zich in. Het resultaat is fraai: een carrosserie die in proportie is, met een welgeplaatste sobere plooi op de flank, een relatief lange en vlakke motorkap en een haaiensnuit. Ook de details zijn gedoseerd, zoals het patroon in het radiatorrooster of de L-vormige achterlichten.
>> Lengte: 4706 mm // breedte: 1866 mm // hoogte: 1674 mm // wielbasis: 2700 mm
Interieur en kofferruimte Honda CR-V
Ook de binnenhuisinrichting van de nieuwe Honda CR-V is verfrissend sober en elegant, geïnspireerd op die van de Civic en uitstekend afgewerkt. Op dat vlak zit Honda in deze categorie op het hoogste niveau, hoger dan de meeste Duitse fabrikanten bijvoorbeeld. De zaak zit bovendien gebruiksvriendelijk en geriefelijk in elkaar.
Door de gegroeide wielbasis zit je achteraan vorstelijk ruim, op een bank met verschuifbare zitting en instelbare leuning. Ook de koffer van de Honda CR-V is riant, met een volume dat verschilt namelijk het formaat van de batterij.
De PHEV heeft een grotere batterij die centraal in de vloer zit. Die van de gewone hybride is kleiner en zit onder de koffer, waardoor je iets minder laadruimte hebt.
Specificaties en prestaties Honda CR-V
Er zijn 3 varianten van de nieuwe Honda CR-V, elk aangedreven door dezelfde krachtbron: een elektromotor die in de versnellingsbak verwerkt zit en 135 kW aan de wielen afzet, het equivalent van 184 pk.
Deze wordt van stroom voorzien door een atmosferische 2 liter-benzinemotor, die a priori als generator dient. In bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld bij kruissnelheid op de snelweg, drijft hij via een koppeling de wielen rechtstreeks aan, omdat dat in die omstandigheden het efficiëntst is.
Zo zijn er 2 zelfladende varianten, eentje met voor- en eentje met vierwielaandrijving. Deze hebben een accu van 1,4 kWh. De PHEV komt met een accu van 17,7 kWh.
Rijbereik en oplaadmogelijkheden Honda CR-V
Met die batterij geraakt de PHEV-stekkerversie van de nieuwe Honda CR-V in theorie 81 kilometer ver. Opladen kan met een maximaal vermogen van 6,8 kW. In dat geval duurt het ongeveer 2,5 uur om weer een volle batterij te hebben. De zelfladende variant legt slechts korte stukken elektrisch af, met een verbrandingsmotor die continu en ongemerkt aan- en uitschakelt.
Rijgedrag Honda CR-V
Zoals je kan verwachten, gedraagt de nieuwe Honda CR-V zich onderweg net zo als de mechanisch nauw verwante Civic. De bijzonder stijve onderbouw zorgt voor een erg precies stuurgedrag. Wel merk je, althans bij de tweewielaangedreven hybride, dat er ouderwets vroeg onderstuur optreedt. De PHEV heeft daar minder last van, omdat hij met zijn zwaardere accu beter in balans is.
Op het scherm kan je goed volgen wat er zoal gebeurt in de motorbaai van de nieuwe Honda CR-V, maar zintuiglijk merk je daar nauwelijks wat van. De motoren koppelen af en aan zonder de minste schok; het enige wat je in de hand hebt is de sturing, met keuze uit een zuinige, normale en sportieve stand. Plus een aanhangwagenkoppeling. Onder andere voor die toepassing heeft de versnellingsbak trouwens ook een korte verhouding gekregen.
Belgische prijs Honda CR-V
De basisprijs is hoog, maar de standarduitrusting navenant: elk exemplaar komt met lederen zetelbekleding, een navigatiesysteem, parkeersensoren rondom of een automatische noodrem. De instapversie van de Honda CR-V gaat de deur uit voor 48.150 euro, terwijl vierwielaandrijving de prijs opdrijft met 2.050 euro.
De PHEV-versie van de nieuwe Honda CR-V is een stuk duurder: 63.400 euro, zij het dan met nog wat extra uitrusting, waaronder een adaptieve ophanging of Bose-stereo.
Honda CR-V – verdict AutoGids
Zowel inhoudelijk als qua prijs en formaat mag je de Honda CR-V over dezelfde kam scheren als de Toyota RAV-4. Beide zijn te krijgen als oplaadbare en als zelfladende hybride, waarbij die laatste de betere keuze is voor de private rijder.
Honda staat dan misschien nauwelijks nog op de wenslijsten van de hedendaagse autokopers. Maar net als de huidige Civic mengt deze CR-V door-en-door rationele argumenten, zoals een ruim en functioneel interieur en een laag verbruik aan verleidingskracht, met die sobere en strakke lijn en dat piekfijne interieur, waaraan sommige luxemerken puntjes kunnen zuigen.
- Fraaie afwerking
- Handige inrichting
- Zuinige aandrijflijn
- Bemoeizieke veiligheidssystemen
- Onderstuur met 2WD
- Hoge startprijs
Verwante testen
In dit artikel : Honda, Honda CR-V
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!