Concept
Sinds zijn lancering in 2002 scoort de Honda Jazz zeer hoog voor wat betreft binnenruimte en moduleerbaarheid. De nieuwkomer doet hieraan geen afbreuk en behoudt de afgeronde vormgeving die Honda’s kleinste altijd op een mini-eenvolumer deed lijken. Met een moduleerbaarheid om u tegen te zeggen, onder meer dankzij de Magic Seat achterbank waarvan de zit kan opgeklapt worden (als een cinemastoel) om hoge voorwerpen (kamerplanten bijvoorbeeld) te transporteren. Neerklappen kan natuurlijk ook, met een volledig vlakke laadvloer als resultaat en ook de voorste passagiersstoel kan plat, zodat voorwerpen tot zo’n 2,5 m lang kunnen vervoerd worden. Kortom, de Jazz is een echte Magic Box die qua flexibiliteit zijn gelijke niet heeft in deze categorie.
- Verhouding binnenruimte/buitenafmetingen
- Ongeëvenaarde moduleerbaarheid in de categorie
- Sopele en vinnige 1.3 krachtbron
- Basisprijs is overdeven
- Een enkele motor, restrictief uitrustingsbeleid
- CVT verbetert, maar blijft prestaties fnuiken
Wat verandert er?
De hybride versie krijgen wij, westerlingen, niet meer, we moesten er maar meer van gekocht hebben. De 1,2 en 1,4 benzinemotoren worden vervangen door een enkele 1.3 van 102 pk en 123 Nm koppel. Hij wordt nu gekoppeld aan een manuele zesbak, de optie CVT blijft behouden.
Altijd met in het achterhoofd de drang om nog meer ruimte te bieden, werd de wielbasis met 3 cm verlengd en werd de Jazz zo’n 10 cm langer. De achterpassagiers krijgen er zo 11.5 cm benruimte bij, terwijl in de koofer nu 17 l meer kan (van 354 tot 1.314 liter).
De standaarduitrusting wordt verrijkt met een noodremsysteem voor de stad en een snelheidsregelaar/-begrenzer die verkeersborden kan lezen. Het multimediasysteem met 7 duim aanraakscherm is nu gelinkt aan internet, zodat apps kunnen gedownload en geïntegreerd wordenof gesynchroniserd met de smartphone via mirrorlink.
Hoe rijdt hij?
De 1.3 is tegelijkertijd soepeler en vinniger dan zijn voorgangers en trekt onverdroten door tot 7000 o/m. De bediening van de nieuwe bak is kort en precies en voelt zo direct en mechanisch aan dat men ermee wil blijven spelen. Het CVT-alternatief waakt er dan weer over om de motor aan zijn optimaal koppeltoerental te gebruiken, wat het rendement nog moet optimaliseren. Het overbodige gehuil van voordien is dus verdwenen, het is pas bij kickdown dat je de motor nog hoort van jetje geven.
Met een rolas die vooraan een stuk lager is komen te liggen en een directere stuurinrichting wint de Jazz duidelij kaan dynamiek op de weg. De rolgeluiden zijn minder uitgesproken door beter geïsoleerde wielkasten.
Budget/Uitrusting
Het Jazz-gamma bestaat nu uit 3 niveaus (Trend, Comfort en Elegance), waarbij de standaarduitrusting al bijzonder goed verzorgd is in het instapmodel. Een uitrustingspolitiek die zich wel laat betalen: 15.900 euro voor die basisversie is 2.000 euro meer dan vroeger. Wil u een topmodel dan komt u dat op 18.450 euro te staan, voor de CVT-bak moet je nog eens 1.300 euro opleggen.
De concurrenten
Met een lengte die nog steeds onder de 4 meter ligt, speelt de Jazz mee in de zeer concurrentiële categorie van de kleine allesdoeners, waar Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio en andere VW Polo’s de dienst uitmaken. Maar door zijn halve eenvolumerlook heeft de Jazz eigenlijk maar twee echte tegenstanders, twee Japanners ook nog: de Nissan Note (vanaf 13.990 euro) of de Toyota Verso S (vanaf 16.890 euro).
Ons Verdict
De nieuwe Jazz is goed uitgedacht, rationeel in veel opzichten en biedt aardig wat rijplezier. Het venijn zit hem in de staart, met prijskaartjes die we overdreven kunen noemen, zeker wat de startprijs betreft. Dat is natuurlijk de keerzijde van een gulle uitrustingspolitiek…
In dit artikel : Honda, Honda Jazz
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!