Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met de vierde generatie Fabia, die in het najaar van 2021 uitkwam en net als de Seat Ibiza en Volkswagen Polo op het MQB ‘A0’-platform rust, mikt Skoda duidelijk hoger. Een blik op zijn afmetingen zegt genoeg: met zijn 4,10 meter is hij een van de reuzen in deze categorie. En een wielbasis van 2.564 millimeter is zelfs langer dan die van de allereerste Octavia. Vier volwassenen vinden dan ook moeiteloos een plek in het interieur. Al die inzittenden kunnen zelfs hun bagage meenemen, want de koffer heeft een laadvolume van liefst 381 liter. Het dashboard is resoluut modern, met digitale instrumenten (10,15 duim) en op de middenconsole keuze uit verschillende aanraakschermen, waarvan het grootste een diameter van 9,2 duim heeft.
Door de overschakeling op het MQB-platform krijgt de Fabia ook toegang tot alle rijhulpsystemen van zijn neefjes. Het rijgedrag is keurig en voorspelbaar, maar zeker niet saai te noemen, met een degelijk ophangingscomfort. Of toch met de standaardophanging, want het optionele sportonderstel en/of de achttienduimers die optioneel verkrijgbaar zijn, tasten dat plaatje aan. Het motorpalet bestaat enkel uit benzines, met vermogens van 65 tot 150 pk, waarbij de drukgevoede TSI van 110 pk een mooi compromis vormt.
Deze vierde generatie van de Skoda Fabia heeft zijn Seat- en Volkswagen-neven technisch en technologisch niets meer te benijden, terwijl hij puur praktisch en functioneel gezien zelfs een streepje voor heeft op dat duo. Ja, de prijzen zijn alweer gestegen, maar je krijgt wel nog altijd veel auto voor je geld.