Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai i20

De Hyundai i20 volgt de Getz op. Hij wordt in India gebouwd, maar is in Duitsland ontworpen, waarmee hij het Europese offensief van het merk een nieuwe impuls geeft.

In vergelijking met de Getz, die hij vervangt, is de i20 11,5 centimeter langer (3,94 meter) en 4,5 centimeter breder (1,71 meter), maar in de hoogte is hij niet gegroeid (1,49 meter). De toegenomen buitenafmetingen komen vooral de interieurruimte ten goede, met name achterin, waar twee volwassenen die groot van gestalte zijn, makkelijk kunnen plaatsnemen. Die troef gaat echter ten koste van het koffervolume, dat in vergelijking met dat van de Getz met 17 liter is geslonken (van 312 naar 295 liter). De achterbank kan natuurlijk worden neergeklapt (in twee ongelijke delen), maar een vlakke laadvloer zit er niet in. Wel levert deze configuratie een totaalvolume van 1.100 liter op, wat 123 liter meer is dan bij de Getz.

De nieuwe wielbasis en spoorbreedte doen vermoeden dat de i20 gebouwd is op een nieuw platform, wat de verantwoordelijken van het project maar al te graag bevestigen. Tijdens de eerste tests, die plaatsvonden in de omgeving van Barcelona, konden we kort kennismaken met de 90 pk-versie van de 1.4 CRDi. Deze viercilinder is ronduit lawaaierig na een koudstart, maar zelfs wanneer hij op temperatuur is, blijft hij aan de luidruchtige kant. Zijn prestaties zijn echter wat we mogen verwachten in deze categorie, terwijl het verbruik eerder lager is dan gemiddeld (de CO2-uitstoot bedraagt 116 g/km). Door de hoogte- en diepteverstelling van de stuurkolom in combinatie met de in hoogte regelbare bestuurdersstoel kan iedereen een degelijke rijhouding vinden. De over het algemeen weinig gedempte ophanging geeft voorrang aan de filtering bij lage snelheden in stadsverkeer, ten koste van het weggedrag en de ondersteuning van het koetswerk bij hogere snelheden op wegen in minder goede staat en in bochten, waar heel wat rolneigingen ontstaan.

Naast de kwaliteit van de bekleding van het dashboard en de deurpanelen, die niet op het niveau lijkt te staan van de toppers in het segment, laat de i20 over het algemeen een goede indruk na. Hij kan een erg riante binnenruimte, een verzorgde afwerking, een complete uitrusting en/of een aantrekkelijke verkoopprijs naar voren schuiven.

U kunt de Eerste Test van de Hyundai i20 nalezen in AutoGids 761 van 24/12/2008.

In dit artikel : Hyundai

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars