Het concept
De Volkswagen Golf was dan wel verkrijgbaar met meer verschillende aandrijvingen (benzine, diesel, elektrisch, plug-inhybride en CNG), maar de Hyundai Ioniq was de eerste auto die van bij zijn lancering (in 2016) werd aangeboden met drie geëlektrificeerde aandrijflijnen: hybride, plug-inhybride en zuiver elektrisch. Sindsdien zijn er 60.000 exemplaren van verkocht en heeft Hyundai zijn gamma nog vergroot met de introductie van de waterstofauto Nexo en vooral een elektrische variant van de Kona, die verkrijgbaar is met twee batterijformaten. De basisversie van die laatste heeft een accu van 39,2 kWh, goed voor een rijbereik van 289 kilometer, de ‘Long Range’ heeft 64 kWh en raakt volgens de WLTP-norm 449 kilometer ver. Daarom was het tijd om ook de elektrische Ioniq een grotere opslagcapaciteit te geven.
Wat er verandert
De nieuwe elektrische Ioniq meet zich zo een batterij aan van 38,3 kWh in de plaats van de 28 kWh grote accu van de oude versie. Dat betekent 36 procent meer opslagcapaciteit. Het lijkt erop alsof het theoretische rijbereik met slechts een dertigtal kilometer toeneemt, van 280 naar 311 kilometer, maar dat komt eigenlijk omdat ondertussen de homologatienormen zijn veranderd: we zijn van de optimistische NEDC-cyclus overgestapt op de meer realistische WLTP-standaard. Dus terwijl de oude versie het knap lastig had om het gehomologeerde rijbereik te evenaren, lijkt deze nieuweling veel gemakkelijker 300 kilometer te kunnen rijden zonder een stopcontact te moeten gaan zoeken.
Uiteraard kunnen de verbruikswaarden fors schommelen afhankelijk van het gebruik en de rijstijl, maar zowel in de stad – het ideale speelterrein van een elektrische auto – als op de snelweg – dat net het omgekeerde is – blijkt deze Ioniq een van de zuinigste EV’s op de markt. Op de snelwegtrajecten die we reden, gaf de boordcomputer een heel redelijk verbruikscijfer aan van 15 kWh/100 km, terwijl hij tijdens de paar kilometers die we aflegden in de stad, 10 kWh/100 toonde. Bovendien heeft de Hyundai Ioniq hendels aan het stuur waarmee je de regeneratieve vertragingen kunt regelen tot ze zodanig krachtig worden dat je de auto met enkel het gaspedaal kan rijden. Wanneer dan toch moet worden geladen, heb je minstens 54 minuten nodig om van 0 naar 80 procent te gaan aan een laadpaal van 100 kW, terwijl volledig opladen aan wisselstroom ten minste 6 uur en 5 minuten in beslag neemt.
Hoe hij rijdt
Om zo zuinig mogelijk te blijven geniet de Hyundai Ioniq een Cx-waarde van 0,24. Die mooie luchtweerstandscoëfficiënt is onder meer te danken aan zijn gestrekte vorm die wat doet denken aan die van een Toyota Prius. De aandrijflijn van de Ioniq draagt echter ook zijn steentje bij aan een zo hoog mogelijke efficiëntie, maar werd tegelijk toch pittiger. De oude versie ontwikkelde een vermogen van 120 pk, maar de nieuweling schopt het tot 136 pk bij een identiek koppel van 295 Nm.
Daarmee sprint de vernieuwde Ioniq Electric een paar tienden van een seconde vlotter naar de 100 km/u (in 9,7 seconden om precies te zijn), maar het fijnste aan deze auto – net als van al zijn elektrische soortgenoten – is dat hij dankzij zijn koppel bij groen licht snel kan wegsprinten. De nagenoeg totale afwezigheid van bochten in het parcours in de omgeving van Amsterdam gaf ons niet echt de gelegenheid om de sterke en zwakke punten van het onderstel te vinden, maar we wisten wel de geluiddemping op prijs te stellen, net zoals het nieuwe multimediasysteem met groot scherm en nieuwe geconnecteerde functies (zie kaderstuk).
Budget/uitrusting
In de Ioniq lanceert Hyundai nieuwe geconnecteerde diensten. De Bluelink Connected Car Services zijn beschikbaar voor alle klanten die het nieuwe optionele infotainmentsysteem bestellen met een aanraakscherm van 10,25 duim. Zoals zo vaak bij dit soort geconnecteerde diensten in een auto geven ze de bestuurder toegang tot gegevens zoals het weer en de verkeersinfo, maar ook tot live data rond beschikbare parkeerplaatsen en tankstations of laadpalen in de buurt. In vergelijking met een smartphone is het voordeel dat je al die info kunt oproepen op een groot scherm zonder gebruik te moeten maken van het dataforfait van je mobiele abonnement. Hyundai voorziet verder een intelligente spraakbesturing die ook natuurlijk gesproken taal herkent. Daarmee kun je sms-berichten versturen of een restaurant of een stopplaats zoeken door gewoon tegen de auto te praten. Er is ook een smartphone-app voorzien waarmee de bestuurder in verbinding met de auto kan worden geplaatst. Op die manier kan de klant de auto indien nodig lokaliseren en de claxon of de lichten activeren om hem gemakkelijker terug te vinden. Het wordt ook mogelijk om de auto vanop afstand te ver- of ontgrendelen met deze app.
Klanten kunnen verder nog een point of interest zoeken en selecteren of een op de smartphone opgezocht adres recht naar de auto sturen zodat de routeberekening al klaar is nog voor je instapt. Tot slot kunnen bestuurders van puur elektrische modellen zoals de Ioniq Electric via de app ook nog het interieur verwarmen of koelen voor ze instappen. Na de Ioniq-familie wil Hyundai deze diensten de komende twee jaar in het kader van productielanceringen uitrollen naar het hele gamma. Voor België staat de invoering van deze diensten op de rol voor 2020. En laat ons nog toevoegen dat de geconnecteerde diensten vijf jaar lang gratis blijven, wat op zich al zeldzaam genoeg is om te mogen worden aangestipt.
Ons verdict
De Hyundai Ioniq is niet op zijn lauweren gaan rusten en blijft zich verbeteren. Zijn nieuwe batterij helpt samen met zijn lage verbruik om het rijbereik te vergroten. Die dikkere batterij gaat echter wel gepaard met een prijsverhoging van zo’n 2.500 euro, waardoor deze Ioniq duurder is dan de recente Kona Electric, die bovendien in een meer populair segment speelt: dat van de SUV’s. Zal hij het verschil kunnen maken? Dat zullen de verkoopcijfers moeten uitwijzen.
- Toegenomen rijbereik
- Echt zuinig
- One-pedal driving
- Hogere prijs
- Weinig sexy looks
- koffervolume
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq