Eerste test / Infiniti Q50
De Infiniti Q50 is niet alleen de eerste seriewagen met by wire-besturing, het is ook het model waarmee Nissans luxemerk de verovering van het Europese premiumsegment weer wil inzetten.
Het Infiniti-aanbod breidt naar beneden toe uit, met als eerste grote nieuwigheid de Q50, die in januari onthuld werd in Detroit. Intussen is hij ook ontscheept in Europa, maar van de brede waaier aan V6-benzinekrachtbronnen houdt hij enkel het uitstekende hybride aandrijfgeheel met 3.5-verbrandingsmotor over, dat in 2011 zijn intrede deed in de M35h. De hybride kan als optie worden uitgerust met vierwielaandrijving (AWD), maar wij reden met een achterwielaangedreven versie. Infiniti beweert het werkingsgebied van de zuiver elektrische modus te hebben uitgebreid. Tijdens deze kennismakingstest werden we echter niet meteen een flagrant verschil gewaar. Niettemin springt de elektromotor, zodra de gelegenheid zich voordoet, nog gewilliger bij tijdens het accelereren en wordt de verbrandingsmotor ook vaker uitgeschakeld.
Aan het platform van de Q50 werd amper geraakt, maar structurele verstevigingen en de specifieke ophangingsafstellingen zetten niettemin het dynamische karakter van de auto in de verf. De grote blikvanger is natuurlijk de by wire-besturing, door Infiniti Direct Adaptive Steering (DAS) genoemd en een wereldprimeur voor een productiemodel. Zoals de naam aangeeft, wordt niet langer een beroep gedaan op een mechanische verbinding. Die is er in werkelijkheid wel, maar wordt niet gebruikt wanneer het elektronische systeem operationeel is. Alleen als er een defect optreedt, wordt ze ingeschakeld (een beetje zoals bij een aftakas). Het grote voordeel van dit elektronische stuurhuis schuilt in het feit dat de voorwielen niet meer mechanisch verbonden zijn met het stuur, zodat er geen trillingen of parasietreacties kunnen opklimmen. Zelfs op een met stenen bezaaide weg geeft het stuurwiel geen krimp. Over de andere troeven van deze elektronische stuurinrichting kunnen we pas een oordeel vellen zodra we de kans krijgen de Q50 aan een grondigere test te onderwerpen.
De Q50, in feite de opvolger van de G37 berline, onderscheidt zich vooral door zijn by wire-stuurinrichting, maar heeft ook voor de rest heel wat te bieden. Het vervolg van de gammavernieuwing is gepland voor begin 2015, met de lancering van de Q30, een model met een nog Europesere inborst, gebouwd op het platform van de Mercedes A-Klasse, waarvan hij ook enkele motoren zal overnemen. Daarmee zou Infiniti eindelijk de Europese droom moeten kunnen waarmaken...
U kunt de Eerste Test van de Infiniti Q50 nalezen in AutoGids 888 van 13/11/2013.
In dit artikel : Infiniti, Infiniti Q50
Tests
Onze tests
De concurrenten
Mercedes-Benz E-Klasse Berline E 200 BlueTEC Avantgarde
Audi A6 2.0 TDI Ultra 100kW S line
Jaguar XF 2.0D 120KW R-Sport
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands