Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Infiniti Q50

De Infiniti Q50 is niet alleen de eerste seriewagen met by wire-besturing, het is ook het model waarmee Nissans luxemerk de verovering van het Europese premiumsegment weer wil inzetten.

Prijs
NB

Het Infiniti-aanbod breidt naar beneden toe uit, met als eerste grote nieuwigheid de Q50, die in januari onthuld werd in Detroit. Intussen is hij ook ontscheept in Europa, maar van de brede waaier aan V6-benzinekrachtbronnen houdt hij enkel het uitstekende hybride aandrijfgeheel met 3.5-verbrandingsmotor over, dat in 2011 zijn intrede deed in de M35h. De hybride kan als optie worden uitgerust met vierwielaandrijving (AWD), maar wij reden met een achterwielaangedreven versie. Infiniti beweert het werkingsgebied van de zuiver elektrische modus te hebben uitgebreid. Tijdens deze kennismakingstest werden we echter niet meteen een flagrant verschil gewaar. Niettemin springt de elektromotor, zodra de gelegenheid zich voordoet, nog gewilliger bij tijdens het accelereren en wordt de verbrandingsmotor ook vaker uitgeschakeld.

Aan het platform van de Q50 werd amper geraakt, maar structurele verstevigingen en de specifieke ophangingsafstellingen zetten niettemin het dynamische karakter van de auto in de verf. De grote blikvanger is natuurlijk de by wire-besturing, door Infiniti Direct Adaptive Steering (DAS) genoemd en een wereldprimeur voor een productiemodel. Zoals de naam aangeeft, wordt niet langer een beroep gedaan op een mechanische verbinding. Die is er in werkelijkheid wel, maar wordt niet gebruikt wanneer het elektronische systeem operationeel is. Alleen als er een defect optreedt, wordt ze ingeschakeld (een beetje zoals bij een aftakas). Het grote voordeel van dit elektronische stuurhuis schuilt in het feit dat de voorwielen niet meer mechanisch verbonden zijn met het stuur, zodat er geen trillingen of parasietreacties kunnen opklimmen. Zelfs op een met stenen bezaaide weg geeft het stuurwiel geen krimp. Over de andere troeven van deze elektronische stuurinrichting kunnen we pas een oordeel vellen zodra we de kans krijgen de Q50 aan een grondigere test te onderwerpen.

De Q50, in feite de opvolger van de G37 berline, onderscheidt zich vooral door zijn by wire-stuurinrichting, maar heeft ook voor de rest heel wat te bieden. Het vervolg van de gammavernieuwing is gepland voor begin 2015, met de lancering van de Q30, een model met een nog Europesere inborst, gebouwd op het platform van de Mercedes A-Klasse, waarvan hij ook enkele motoren zal overnemen. Daarmee zou Infiniti eindelijk de Europese droom moeten kunnen waarmaken...

U kunt de Eerste Test van de Infiniti Q50 nalezen in AutoGids 888 van 13/11/2013.

In dit artikel : Infiniti, Infiniti Q50

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker