Eerste test / Jeep Renegade 1.3 150 pk 4x2: Verleidelijk
Tegelijkertijd met zijn technisch verwante neef Fiat 500X, heeft de Jeep Renegade ook recht op de 1,3 liter 4-cilinder van 150 pk en ook op de robotbak die hem vergezelt. En eerlijk gezegd: het loont de moeite om hem te overwegen.
Het moet worden gezegd dat de 1.0 driecilinder van 120 pk een beetje nipt was in de Renegade. Met deze motor was hij zeker aangenaam om rustig mee te rijden, maar tegelijk ook weinig levendig en al bij al relatief onzuinig voor zijn cilinderinhoud. Dat is waarschijnlijk te wijten aan zijn ongunstige gewicht/vermogensverhouding.
Leve de 1.3 turbo
De 1,3 liter die onlangs werd geïntroduceerd in de Fiat 500X en de Renegade zou weleens een mooie carrière voor de boeg kunnen hebben bij de twee constructeurs. Hij is meer lineair dan sportief, soepel bij elk toerental en is een genot in alle omstandigheden. Maar het gewicht van de Renegade doet elke ‘sportieve’ neiging verdwijnen. Het plezier zit elders, in een vloeiende rijstijl (desgewenst ook snel). Je rijdt steeds ontspannen dankzij een goede geluidsisolatie, zowel voor de motor als in het interieur, en een verbazend algemeen comfort.
De besturing roept geen kritiek op en, vergeleken met de eerste Renegade, is het ‘weggevoel’ veel beter, wat de auto er niet van weerhoudt om je zeer snel op de hoogte te brengen van zijn limieten op slecht asfalt. Daar is hij eerder inefficiënt dan oncomfortabel. Maar de echte reden tot ergernis zit in de robotbak, die echt onaangenaam is tijdens manoeuvres waarbij de koppeling niet ‘pakt’ na een vertraging. Onaangenaam en zelfs stresserend in de stad, vooral bij het oprijden van een kruispunt… Onderweg toont hij zich daarentegen erg aangenaam, vooral tijdens – opnieuw – ontspannen rijden.
Ons verdict
In de Renegade toont deze 1,3 liter zich verleidelijk op veel manieren. Jammer dat de robotbak slecht overweg kan met manoeuvres. En daarnaast is het vergeleken met de Fiat 500X moeilijk om het verbruik te beperken: we merkten een verschil op van 0,7 l/100 km. Met als gevolg dat je een hele lichte voet nodig hebt om onder de 8 l/100 km te blijven.
In dit artikel : Jeep, Jeep Renegade
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Tekna
Mitsubishi ASX 1.6 Instyle MT
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGi 94kW 4x4 Aut. Sapphire
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Jeep Renegade 5d 1.3 T4 150 4x2 DDCT Limited (2021)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Jeep Renegade 5d 1.3 T4 150 4x2 DDCT Limited (2021)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Jeep Renegade 5d 1.3 T4 150 4x2 DDCT Limited (2021)
-
Algemene tevredenheid : 16/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen