Eerste test / Jeep Renegade 4xe : Omdat het moet
Ook terreinwagenspecialist Jeep ontsnapt niet aan de Europese regels voor de gemiddelde CO2-uitstoot. Om daaraan te voldoen gaat zelfs de kleinste uit het gamma, de Renegade, de plug-inhybridetoer op.
Samen met de gelijknamige Com-pass (zie p. 41) is de Renegade 4xe de eerste plug-inhybride op de Europese markt van de Amerikaanse constructeur én van de hele FCA-groep. Zoals vaak is deze hybridisering een noodzaak, om te voldoen aan de regels die de Europese Unie autoconstructeurs oplegt voor hun gemiddelde vlootuitstoot. Met zijn veelal relatief grote en zware modellen zouden Jeep anders namelijk fikse boetes boven het hoofd hangen.
In de 4xe wordt FCA’s drukgevoede 1.3 op benzine, die de voorwielen aandrijft via een zestrapsautomaat, gecombineerd met een elektromotor op de achteras. Terwijl die laatste altijd een maximumvermogen en -koppel van 60 pk en 250 Nm heeft, is dat voor de verbrandingsmotor 130 pk en 270 Nm in de basisversie Limited, maar 180 pk en 270 Nm in de luxueuze topversie S en in de meer terreingerichte Trailhawk. Aangezien in deze configuratie de vermogens gewoon bij elkaar opgeteld mogen worden, bedraagt het gecombineerde vermogen dus respectievelijk 190 en 240 pk, terwijl het gezamenlijke koppel de helft hoger ligt dan dat van de 170 pk sterke dieselversie.
- Fiscaal interessant
- Gevrijwaarde terreincapaciteiten
- Gevrijwaarde interieur- en kofferruimte
- Hoge prijs
- Overgang elektrische en hybridemodus kon zachter
- Motorgeluid onder belasting
In dit artikel : Jeep, Jeep Renegade
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands