Niets aan de SsangYong Torres is wat het lijkt. Te beginnen bij zoiets fundamenteels als zijn merknaam. Want deze Torres moet zowat de eerste nieuwe auto ooit zijn van een merk dat niet meer bestaat – of toch niet meer onder de naam SsangYong. De constructeur werd een tijdje terug namelijk overgenomen door de KG-groep, een Koreaanse industriële gigant, en de nieuwe eigenaar nam prompt de beslissing om het merk om te dopen in KG Mobility, of kortweg KGM.
Maar omdat die transitie nog volop aan de gang is, en omdat de Torres nog helemaal ontwikkeld werd door het ‘oude’ SsangYong – en allicht ook om toch nog een beetje te kunnen profiteren van het beetje naamsbekendheid dat het merk in al die jaren heeft weten op te bouwen – werd beslist om de naam SsangYong toch nog een laatste keer te gebruiken.
Koetswerk en afmetingen SsangYong Torres
Ten tweede is er de look van deze nieuwkomer, waarvoor de ontwerpers geen half werk hebben geleverd – wat een présence heeft deze SUV! Met zijn lengte van 4,70 meter, breedte van 1,89 meter en hoogte van 1,71 meter past de Torres netjes tussen de Korando en de Rexton. Met dergelijke afmetingen is hij ook nagenoeg even groot als een Nissan X-Trail of Skoda Kodiaq.
Met dat verschil dat hij eruitziet als een pure offroader, tot in de kleinste details. Alleen zijn die laatste er enkel maar voor de schijn. Onder die grote bult op de achterklep schuilt bijvoorbeeld helemaal geen reservewiel. En aan de ogen op de motorkap kun je maar beter geen spankabels bevestigen. Het is er allemaal puur voor de show, waarbij we meteen moeten toevoegen dat het zijn effect niet mist.
>> Lengte: 4700 mm - breedte: 1890 mm - hoogte: 1710 mm
Interieur en kofferruimte SsangYong Torres
Achter die avontuurlijke look van de SsangYong Torres gaat een geraffineerd interieur schuil. Er zijn weliswaar best veel harde kunststoffen te vinden, maar alleen voor de onderkant van het dashboard; de rest is netjes geschuimd. Ook de andere materialen en hun assemblage maken een behoorlijk goede indruk.
Achteraan in de SsangYong Torres valt meteen het riante plaatsaanbod op. Ondanks de nog redelijke wielbasis van 2,68 meter kunnen twee volwassenen comfortabel plaatsnemen op de achterbank. Bovendien gaat dat niet ten koste van de bagageruimte, want de koffer slikt maar liefst 703 liter. Door de twee ongelijke delen van de achterbank (in 60/40-verhouding) neer te klappen maak je daar 1.662 liter van, inclusief vlakke laadvloer. Met zoveel ruimte is het bijna jammer dat SsangYong geen zevenzitsversie aanbiedt.
Dashboard en infotainment
Schermen zijn er natuurlijk ook: een digitaal paneel van 12,5 duim voor de instrumenten, een centraal aanraakscherm van 9 duim en daaronder nog een extra display van 8 duim waarmee je de verwarming en ventilatie bedient. Dat laatste reageert goed op aanrakingen en is best gebruiksvriendelijk… al scoren échte knoppen op dat vlak natuurlijk nog altijd beter.
Ook het centrale aanraakscherm laat zich eenvoudig bedienen. Alleen ziet het er nu al lichtjes gedateerd uit, terwijl het systeem weliswaar compatibel is met Android Auto en Apple CarPlay, maar je daarvoor nog altijd een kabel nodig hebt. Ook bij de digitale instrumenten hoort een kanttekening, want alweer is niets helemaal wat het lijkt. Het paneel in zijn geheel mag dan 12,5 centimeter breed zijn, het centrale en variabele gedeelte beslaat amper een derde van de totale oppervlakte. De mogelijkheden qua personalisering zijn dan ook beperkt. Maar goed: alles werkt zoals het hoort, en dat is allicht het belangrijkste.
Specificaties en prestaties SsangYong Torres
Veel motorkeuze is er niet: in afwachting van de lancering van de elektrische EVX bestaat de SsangYong Torres enkel met een 1,5 liter grote turboviercilinder. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau is deze motor gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of een automaat, en stuurt hij zijn vermogen enkel naar de voorwielen of naar de vier wielen.
Met zijn 163 pk en 280 Nm volstaat deze vierpitter ruimschoots om de 1,5 ton van de SsangYong Torres in beweging te krijgen. Sportieve prestaties hoef je er niet van te verwachten, maar een inhaalmanoeuvre is geen enkel probleem. Met een gemiddeld WLTP-verbruik van 7,9 tot 9,1 l/100 km (afhankelijk van de gekozen aandrijving), wat zich vertaalt in een CO2-uitstoot van 181 tot 207 g/km, breekt de SsangYong Torres evenmin records.
Ter vergelijking, voor de eerdergenoemde Nissan X-Trail (eveneens met een 1.5-turbo van 163 pk en altijd met automaat) bedraagt de normuitstoot maar 161 tot 169 g/km, en ook de uitgaande Skoda Kodiaq 1.5 TSI (150 pk, gerobotiseerde zevenbak) zit in een vergelijkbare vork (156-170 gram). Het betekent ook dat de Torres met automaat in Vlaanderen aankijkt tegen een eenmalige belasting op inverkeerstelling van 2.400 euro, en zelfs nog 1.000 euro meer als je voor vierwielaandrijving kiest.
Rijgedrag SsangYong Torres
Onderweg valt op dat de SsangYong Torres behoorlijk goed geluidgedempt is. Zelfs bij hoge snelheden blijven de windgeluiden beperkt, en de benzinemotor laat nooit te veel van zich horen, ook niet onder zware belasting. De automaat van onze testauto is goed bij de pinken en zacht, behalve dan bij lage snelheden, waar de sturing soms wat twijfelt.
De adaptieve cruisecontrol met actieve spoorassistent (standaard vanaf het tweede niveau) houdt de SsangYong Torres netjes in het midden van zijn rijstrook, zonder daarbij voortdurend van links naar rechts te zwalpen, en op een gepaste afstand van zijn voorganger. Tot daar niks dan goeds…
Helaas is er ook een ‘maar’. Zogezegd om beter in te spelen op de verwachtingen van de Europese klanten gaf KG Mobility de SsangYong Torres voor onze contreien een nieuwe onderstelafstelling mee… met als gevolg dat je nu het kleinste putje en hobbeltje in het wegdek gewaarwordt.
Die harde ophanging heeft ook een positieve kant, want ze smoort rolneigingen bijna volledig in de kiem. Deze Koreaanse SUV gaat daardoor (nagenoeg) helemaal vlak door de bocht. Wat er samen met een evenwichtig onderstel en een nauwkeurig stuur een verrassende amusante bochtenpikker van maakt. Leuk, maar gezien de roeping van deze gezinsgerichte SUV hadden we liever wat meer zachtheid gevoeld.
Belgische prijs SsangYong Torres
Zoals gewoonlijk bij SsangYong hangt er aan deze Torres een uiterste interessant prijskaartje. De handgeschakelde instapversie (Amber) begint bij 36.490 euro en krijgt voor dat bedrag al de genoemde drie schermen en zelfs ledkoplampen mee. Uiterlijk is het enige verschil met de duurdere versies dat de Torres dan op kleinere velgen (17 duim) staat.
Wie de automaat met de bijbehorende adaptieve snelheidsregelaar wil, moet een niveau hoger gaan aankloppen, bij de Quartz (41.190 euro met automaat). Vanaf dat uitrustingsniveau doen onder meer ook nog navigatie, een bekleding van imitatieleder en een dodehoekcontrole hun intrede.
De 4WD-uitvoering is er enkel in combinatie met het hoogste uitrustingsniveau (Sapphire), voor 47.490 euro. In alle gevallen is de Torres daarmee enkele duizenden euro’s minder duur dan de concurrentie. Bovendien geniet hij zoals elke SsangYong van vijf jaar of 100.000 kilometer waarborg.
Verdict SsangYong Torres
De SsangYong Torres is een verleidelijk aanbod voor wie op zoek is naar een stoere SUV met veel binnenruimte en daar geen fortuin aan wil uitgeven. Aan uitstraling heeft deze Koreaan geen gebrek, en zijn 1.5-benzinemotor zit hem als gegoten. Alleen die harde ophanging past niet in het plaatje. Want daardoor komt de Torres weliswaar verrassend dynamisch uit de hoek, maar dat gaat ten koste van het veercomfort. Een vreemde keuze voor een SUV die duidelijk gericht is op alledaags gezinsgebruik…
- Originele en ruime SUV
- Scherpe prijs
- Geluiddemping
- Harde ophanging
- Verbruik en CO2-uitstoot
- Hoge BIV (Vlaanderen)
Verwante testen
19-10-2022
20In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Torres , KGM, KGM Torres
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!