Kia is al een tijdje bezig met elektrische auto’s, maar dankt zijn uitstekende EV-imago vooral aan eerst de EV6 en vervolgens de EV9. Beide modellen bouwen op het innovatieve E-GMP-platform met hoogwaardige 800-voltarchitectuur, een technische basis die het merkaanzien naar ongekende hoogten stuwde en een heleboel nieuwe klanten opleverde. Met de nieuwe EV3 willen ze dat verhaal nu ook aan een groter, wat minder kapitaalkrachtig publiek vertellen.
Deze crossover gaat de concurrentie aan met een Skoda Elroq of Smart #3, maar neemt het net zo goed op tegen de Renault Megane E-Tech Electric en de Volkswagen ID.3. Kia ziet de EV3 als een volwaardige gezinswagen die de rol van eerste of enige auto kan vertolken bij huishoudens die de overstap naar elektrisch rijden overwegen. Nu laat die particuliere klant zich niet zo gemakkelijk overtuigen…
Design Kia EV3
Het lijnenspel van de Kia EV3 volgt de nieuwe, Opposites United genoemde designtaal van Kia, die de kenmerkende lichtsignatuur combineert geometrische vormen en gladde koetswerkvlakken. Het ontwerp speelt met zwarte designaccenten en gelakte panelen die complexere elementen zoals de bewegende lamellen in de bumper vooraan en de geïntegreerde deurgrepen achteraan helpen maskeren.
De contrasterende wielkasten en de zwevende daklijn zorgen intussen voor een vleugje elegantie en een streepje karakter. Hoewel hij zijn grote broer allerminst kopieert, kan je de EV3 toch zien als een EV9 in zakformaat.
Interieur Kia EV3
De vormgeving en de aankleding van het interieur bevestigen die indruk. Het enigszins sober ogende dashboard wordt gedomineerd door een horizontaal cluster dat drie schermen bevat, waarbij de 12,3 inch grote displays van het instrumentenpaneel en het infotainmentsysteem worden gescheiden door een 5,3 inch metend schermpje waarmee je de airconditioning bedient. De zwevende middenconsole bundelt de belangrijkste bedieningsorganen, maar doet het zonder afsluitbaar opbergvak voor spulletjes die je liever niet in het gezichtsveld laat slingeren.
De gebruikte materialen zijn recycleerd of kunnen gerecycleerd worden. Die duurzame kunststoffen voelen zacht aan als ze in het gezichtsveld van de bestuurder liggen, maar elders gebruikt Kia hardere plastics om de kosten te drukken.
Interieurruimte en koffervolume Kia EV3
Met 2.680 millimeter is de wielbasis van de EV3 identiek aan die van een Kia Sportage, wat resulteert in een royale en relaxte beenruimte voor de passagiers op de achterbank. Kinderen zitten prinsheerlijk, maar volwassenen houden weinig hoofdruimte over. Aan de binnenkant van de voorstoelen vind je twee usb-c-oplaadpoorten, terwijl de bovenzijde van de rugleuning dienstdoet als kledinghaak. Een beetje Simply Clever, zoals ze dat bij Skoda zouden zeggen.
Hoewel de EV3 niet langer is dan 4,30 meter, heeft die langere wielbasis en genereuze interieurruimte geen negatieve impact op het laadvolume. De praktisch vormgegeven en goed bereikbare koffer heeft een inhoud van 460 liter, met neergeklapte achterbank heb je 1.251 liter tot je beschikking. Bovendien voorziet Kia een frunk van 25 liter in de voorzijde, waar je naast de laadkabels ook een laptop van 15 inch kwijt kan.
Infotainment Kia EV3
Niet alleen op het gebied van binnenruimte wedijvert de EV3 met modellen uit hogere marktsegmenten, ook op technologisch vlak staat deze Kia zijn mannetje. Dan hebben we het onder meer over de cNCC genoemde gebruikersinterface, die een draadloze smartphoneconnectie met Android Auto en Apple CarPlay ondersteunt, die gebruikt maakt van over-the-air-updates, die WiFi-hotspots kan creëren en die weldra ook toegang heeft tot streamingdiensten zoals Amazon Music, Disney+, Netflix en YouTube – diensten die vooral het wachten tijdens het laden een stuk aangenamer moeten maken.
Naast automatische parkeerfuncties beschikt het digitale ecosysteem tevens over een plug-and-charge-betaalsysteem, en ook een geïntegreerde spraakassistent ontbreekt niet. Die gebruikt de kunstmatige intelligentie van ChatGPT en kan ingezet worden voor zowel entertainmentdoeleinden als voor praktische vragen over de werking van de auto, de beschikbaarheid van laadpalen of achtergrondinformatie over bepaalde restaurants of bezienswaardigheden
Batterij en laadkenmerken Kia EV3
Ook onderhuids grijpt Kia naar technische oplossingen die geïntroduceerd werden op de EV6 en EV9, al noopt de wat modalere modelpositionering de ingenieurs wel tot concessies. De EV3 staat dan wel op de E-GMP-basis, maar in tegenstelling tot zijn grotere en duurdere broers gaat het om een voorwielaangedreven variant van het EV-platform. Nu behoort vierwielaandrijving wel tot de mogelijkheden, want de topversie komt desgewenst met een extra elektromotor op de achteras.
Belangrijker is de afwezigheid van een performante 800-voltarchitectuur. De keuze voor een conventioneler systeem op 400 volt houdt de kosten binnen de perken, maar impliceert wel dat deze Kia de knappe laadkenmerken ontbeert waarmee de EV6 en de EV9 wel kunnen pronken. De EV3 komt met een interne omvormer van 11 kW, later zal je ook kunnen opteren voor een AC-lader op 22 kW.
Snelladen op gelijkstroom (DC) kan aan maximum 128 kW, zodat je in ideale omstandigheden aan een half uur genoeg hebt om de accucapaciteit naar 80% te brengen – dat is 13,6 kilometer per minuut. Deze Kia beschikt wel over de functies ‘vehicle-to-load’ (om elektrische apparaten op te laden), ‘vehicle-to-grid’ (waarmee je stroom kan terugleveren aan het energienet) en ‘vehicle-to-home (om je auto als batterijpakket voor je huis te gebruiken).
Specs, prestaties en rijbereik Kia EV3
Kia biedt twee batterijen aan op de EV3 : de 36.890 euro kostende Standard Range houdt het bij 58,3 kWh en een rijbereik van 436 kilometer, de minstens 41.190 euro dure – of 42.190 euro als je de optionele warmtepomp zou bijbestellen - Long Range zet daar 81,4 kWh en een range van 605 kilometer tegenover. De sportieve GT-variant met twee motoren geraakt 536 kilometer ver.
In afwachting van die vierwielaangedreven topversie doet de EV3 het bij een enkele elektromotor die een vermogen van 150 kW paart aan een maximaal koppel van 283 Nm (dat wel enkel volledig vrijgegeven wordt in de Sport-modus), wat volstaat om in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Of in 7,7 seconden mocht je hetzelfde spurtnummertje met de wat zwaardere Long Range willen klaren. De topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 170 km/u.
Tijdens onze uitgebreide testrit schommelde het gemiddelde verbruik tussen de 12,8 en de 19,2 kWh per 100 kilometer, waarden die ervoor zorgen dat de praktijk niet al te ver gaat afwijken van het WLTP-normcijfers. Een effectief rijbereik van een 520 kilometer doet alvast het beste verhopen.
Rijgedrag Kia EV3
Onderweg ontpopt de EV3 zich tot een aangename reisgenoot, die vooral overtuigt met zijn hoge comfortniveau. De frequentieselectieve dempers strijken de meeste oneffenheden netjes vlak, terwijl de ondersteunende stoelen en de gedegen geluidsisolatie ervoor zorgen dat je niet op een kilometer meer of minder kijkt. De overzichtelijke bedieningselementen – een mix van digitale aanraakvlakken en klassieke knoppen - laten zich soepel bedienen, en de nochtans overladen menustructuur van de centrale multimediamodule houdt het overzichtelijk.
De i-Pedal-functie hebben we wel onder het vergrootglas kunnen leggen. Het systeem biedt drie regeneratieniveaus die je instelt via de flippers achter het stuur, plus de mogelijkheid die functie volledig uit te schakelen. Nieuw is de mogelijkheid om het systeem automatisch te laten bepalen hoe de regeneratie toegepast wordt, of te kiezen voor one-pedal-driving ongeacht de geselecteerde mate van remenergierecuperatie. En dat bleek allemaal uitstekend te werken, toch als je bestuurder netjes anticipeert op het verkeer. Alleen bij het herstarten na stilstand ervoeren we een licht, enigszins onaangenaam schokje in de aandrijflijn.
Verdict Kia EV3
Na de EV6 en de EV9 lijkt Kia opnieuw in de roos te mikken, want de EV3 blijkt een zorgvuldig ontwikkelde, aangenaam rijdende en praktisch vormgegeven gezinswagen die een heleboel particuliere EV-twijfelaars over de streep zou moeten kunnen trekken. Niet in het minst omdat de prijszetting best competitief blijkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!