Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Kia Stinger: Met kennis van zaken

Geschreven door Xavier Daffe op

Kia wil meer zijn dan een constructeur die veel garantie voor een lage prijs biedt. Daarom kocht het in Duitsland designers en ingenieurs weg bij premiummerken. Al dat werk leidt nu tot een nieuwe vaandeldrager: de Stinger.

Het concept

Met de Stinger lanceert Kia een Gran Turismo op de markt (een concept dat bij andere merken ook wel kortweg GT wordt genoemd) die zijn pijlen richt op de hogere segmenten, met rijplezier dankzij achterwielaandrijving (al staat ook vierwielaandrijving op het programma), comfort en zelfs een luxueuze uitrusting. Het resultaat is een vijfdeursberline met een gestrekt coupéprofiel. Hij is laag (1,4 meter), breed (1,87 meter) en staat op een lang uitgerekte wielbasis van 2,9 meter, zodat hij vooraan een erg korte en achteraan een iets langere overhang vertoont. Op die manier moet hij een “waft”-postuur krijgen zoals de Britten dat noemen, een uitstraling alsof hij klaar staat om ervandoor te sprinten. Hij rust op zijn achterpartij met zijn uitgesproken heupen die een serene, elegante dynamiek uitstralen, een soort stille kracht. Met zijn 4,83 meter is de Stinger iets groter dan een Audi A5 Sportback (4,73 meter) of een BMW 4-Reeks Gran Coupé (4,64 meter). Die laatste heeft als ijkpunt gediend volgens de ontwikkelaars, die worden geleid door Albert Biermann, weggekocht bij… BMW.

  • Verzorgd uiterlijk
  • Volledige standaarduitrusting
  • Comfort en rijgedrag
  • Ergonomie en rijhouding
  • Bouw- en afwerkingskwaliteit
  • Been- en voetruimte achterin
  • Te hoog gewicht
  • Tank van slechts 60 liter
  • Merkimago

Wat er verandert

De Stinger rust op een platform dat hij deelt met Genesis, het luxemerk van Hyundai, en waarvan het staal rechtstreeks wordt geleverd door de afdeling ‘Steel’ van de Hyundai-groep, waar Kia deel van uitmaakt. Standaard is het een achterwielaandrijver met een sperdifferentieel, maar hij kan worden besteld als vierwielaandrijver met een centrale viscokoppeling, die overtollig koppel naar de vooras versluist als de achterwielen verzadigd geraken. Dat laatste systeem wordt bijgestaan door een vectoriële koppelverdeling tussen de achterwielen. De schokdempers zijn standaard adaptief volgens 5 programma’s: Smart (waarbij ze zich automatisch aanpassen aan de rijstijl), Eco, Comfort, Sport en Sport Plus. Deze rijmodi werken ook in op de sturing van de in eigen huis ontwikkelde achttrapsautomaat (standaard), de stuurbekrachtiging (waarvan de tandheugel een variabele verhouding heeft), de schokdempers, het ESP, de motorklank,… Het gamma bestaat uit drie motoren, twee benzines en een diesel: een 2.0-turboviercilinder met 255 pk/353 Nm (4x2), een 2.2-viercilinderdiesel met 200 pk/440 Nm (4x2 of 4x4) en een 3.3-V6 biturbo met 370 pk/510 Nm als topmodel (enkel als 4x4).

Hoe hij rijdt

Met zijn onderstelarchitectuur met pseudo-McPhersons vooraan en een meerarmige achteras, zijn gestuurde schokdemping (die oordeelkundig ontspant in Comfort en stugger wordt in Sport en Sport Plus) en zijn uitgekiende ophanging vertoont de Stinger een rijgedrag zoals we dat nog nooit mochten meemaken in een Kia. Naargelang van de omstandigheden is hij een bijzonder comfortabele auto, vrij van rol-, wind- of kraakgeluiden en dat zelfs op slechte wegen of bij hoge snelheden. Hij is een echte cocon, maar wordt nooit te wollig, want hij blijft altijd efficiënt op een discrete manier. Wanneer je de Sport-stand kiest, schiet deze efficiëntie pas echt in gang. De versnellingsbak wordt wakker, het stuur wordt stugger en hij biedt plots een duivelse wegligging, onverstoorbaar en precies. Toch wordt hij nooit echt stug, want de filtering is duidelijk een van de sterke punten van deze auto, en hij is ook nooit te scherp. Je zit hier niet in een nerveuze GTI maar in een bijzonder beschaafde een voorkomende GT. We schrijven dit ongetwijfeld voor het eerst, maar het is een feit: deze Koreaan kan heel wat prestigieuze Europeanen met een nochtans zeer sterk merkimago stevig de les spellen. Of zouden de referenties van gisteren dat vandaag niet langer zijn?

Budget & uitrusting

Volgens de verantwoordelijken van de Kia-invoerder in België wil de Stinger zich onderscheiden van de strategie die wordt gehanteerd door zijn Duitse rivalen, die je overdonderen met een uitgebreide optiecatalogus waar een kat haar jongen niet in vindt. Buiten de metaalglanslak of het schuifdak is alles hier inbegrepen, van de complete connectiviteit over het high-end audiosysteem van Harman-Kardon tot het leer, de 7 airbags, de actieve motorkap,… Dat betekent dat bijvoorbeeld een Audi A5 Sportback 2.0 TDI bij vergelijkbare uitrusting 14.000 euro duurder is en een BMW 420d Gran Coupé zelfs 16.000 euro meer kost dan een Stinger 2.2 CRDi met 200 pk.

Concurrentie

Uit de losse pols vermelden we de Alfa Romeo Giulia, Audi A5 Sportback, BMW 4-Reeks Gran Coupé of de VW Arteon. Dat zijn allemaal vertegenwoordigers van het D2-segment in België, dat goed is voor bijna 80 procent van de fleetmarkt. Dat is trouwens een markt waar Kia stilaan voet aan wal krijgt, want het groeide er vorig jaar met 17 procent.

Ons verdict

De Stinger is een echte revelatie. In de eerste plaats op visueel vlak, want het tekenwerk van Grégory Guillaume heeft geleid tot een elegante, ranke en vloeiende lijn die het geviseerde segment waardig is. Het kwaliteitsgevoel is reëel, de gekozen materialen degelijk, de assemblage verzorgd en de ergonomie bijzonder intuïtief. De standaarduitrusting laat geen speelruimte voor critici, want alles zit erop. Het werkingscomfort, de perfecte rijhouding en het rijgedrag ‘à la carte’ kunnen heel wat gereputeerde Europese modellen een lesje leren. Zelden gaf een auto in dit segment ons zoveel rijplezier. Voor 45.700 euro voor de achterwielaangedreven 2.0 Turbo, 46.000 euro voor de diesel (of 48.000 euro met vierwielaandrijving) en 54.000 euro voor de V6 4x4 met 370 pk en een all inclusive-service vind je nergens beter. Heeft deze Stinger dan echt geen fouten? Jawel: hij is erg zwaar en gaat naar de twee ton als V6 4x4, de been- en voetruimte achterin is wat nipt en de tank van slechts 60 liter zal meer een handicap vormen voor de V6 dan voor de diesel. En een gebrek aan imago? Zeker. Maar dat heeft niets te maken met de objectieve kwaliteiten van deze Kia. De merkverantwoordelijken zijn zich er trouwens ook van bewust, want de verkoopdoelstellingen zijn erg laag.

In dit artikel : KIA, KIA Stinger

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker