Eerste test / KTM X-BOW GT4 : Niet voor watjes
In GT4-competitielivrei is de KTM X-Bow een overdekte eenzitter, die met zijn laterale G-krachten zijn bestuurder licht in het hoofd maakt, zo stevig lijkt zijn onderstel aan het asfalt te plakken.
Hoewel KTM nog maar sinds 2007 auto’s bouwt, heeft het Oostenrijkse merk niet lang gewacht om zich op de competitie voor toerismewagens te storten. Al in 2008 waagde KTM zich aan het Europese GT4-kampioenschap, met een licht aangepaste X-Bow. Die werd toen ingeschreven in een categorie voor pluimgewichten waarvan het de bedoeling was dat het deelnemersveld mettertijd zou uitbreiden. Ondertussen is die categorie echter verdwenen, en tegenwoordig moeten alle concurrenten in de GT4-klasse één enkel technisch reglement naleven dat een minimumgewicht van 1.000 kilo én een gesloten cockpit voorschrijft.
Daarom heeft de nieuwe X-Bow GT4 niet veel meer gemeen met zijn voorganger. De huidige raceafgeleide werd op vier maanden tijd ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Duitse renstal Reiter Engineering, meteen ook de enige verdeler van het model. Pas begin 2015 reed de GT4 zijn eerste rondjes, nauwelijks enkele weken voor zijn veelbelovende competitiedebuut, dat op het einde van het seizoen bekroond werd met een eerste titel bij de amateurs.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands