De 1.8 Di Turbojet is geen onbekende. Hij is in feite nauw afgeleid van de oude 1.8 (B-reeks), waarvan hij trouwens het gietijzeren onderblok behoudt. Deze viercilinder ontwikkelt van 5.000 tot 5.500 o/m 200 pk, wat overeenkomt met een behoorlijk flatterend specifiek vermogen van 115 pk/l. En het koppel hoeft niet onder te doen, met 320 Nm beschikbaar van 1.400 tot 3.750 o/m. Deze 1.8 Di T wordt uitsluitend gekoppeld aan een zestrapsautomaat, die Sportronic werd gedoopt en afkomstig is van de Japanse toeleverancier Aisin AW. De Executive-uitvoering, die er vooral gekomen is voor de leden van de Italiaanse uitvoerende macht, wordt gekenmerkt door zijn achterbank die gevormd is zoals die van een limousine, en die dan ook slechts plaats biedt aan twee passagiers.
Onderweg onderscheidt de Delta 1.8 Di T zich door zijn grote gewilligheid, maar ook door de snelle reacties van zijn automaat. In deze Lancia, een echte kilometervreter, verplaats je je dus snel en in een grote sereniteit. Het is alleen jammer dat de negentienduimvelgen van ons testexemplaar de betere filtering van de adaptieve schokdemping tenietdoen en dat de voorstoelen nog altijd zo'n matige steun bieden. Over enkele maanden zouden nieuwe stoelen echter hun intrede moeten doen.
U kunt de Eerste Test van de Lancia Delta 1.8 Di T nalezen in AutoGids 774 van 24/6/2009.
In dit artikel : Lancia, Lancia Delta