Het concept
Na zijn lancering in 2015 werd de CX-3 in Europa al snel het op één na populairste model van Mazda, na zijn grote broer, de CX-5. De traditionele facelift halverwege zijn carrière heeft dan ook meer weg van een verplichte oefening om zich te schikken naar de jongste uitstootnormen dan van een volledige opfrisbeurt van zijn voorgevel.
Wat er verdandert
Het nieuwe radiatorrooster met twee grote lamellen van verschillende diktes en de licht hertekende achterlichten blijken de meest in het oog springende esthetische evoluties.
Zou Mazda misschien meer aandacht hebben besteed aan het herwerken van de bestuurderspost? Overduidelijk niet. Ook in het interieur zijn de evoluties zeer licht, met als orgelpunt de veralgemening van een elektrische parkeerrem om meer bergruimte vrij te maken (maar daar is er nog steeds te weinig van).
Meer in het algemeen vertoont de CX-3 nog steeds een interieur met een correcte afwerking. Maar het geeft een beetje een benepen gevoel, vooral op de achterste zitplaatsen, als gevolg van de oplopende gordellijn. De bagageruimte is met een minimumvolume van 350 liter dan weer behoorlijk gemiddeld voor het segment, en heeft ook af te rekenen met een hoge tildrempel. De moduleerbaarheid blijft bovendien beperkt tot het strikte minimum, met enkel een neerklapbare achterbank, die je in staat stelt het laadvolume te vergroten tot 1.260 liter.
Verder laat Mazda nog weten de ophanging van zijn CX-3 te hebben herwerkt om “de perfecte harmonie tussen auto en bestuurder” nog te versterken, het beroemde “Jinba Ittai” waar de Japanse autobouwer zo trots op is. Een klein rondje in de Spaanse bergen bevestigt dat trouwens: de CX-3 blijft de dynamische referentie van zijn segment, zonder dat die efficiëntie afdoet aan zijn werkingscomfort.
Hoe hij rijdt
We zeiden het eerder al: deze update is voor Mazda vooral de gelegenheid om het motorenpalet te verfijnen van zijn SUV die wat het midden houdt tussen een kleine en een compacte. Zo hebben de Japanners de 1.5 SkyActiv-D grondig herwerkt, waarbij zijn cilinderinhoud is gegroeid tot 1,8 liter. Deze nieuwe motor ontwikkelt 115 pk bij 4.000 o/m en 270 Nm tussen 1.600 en 2.600 o/m. De 2.0 SkyActiv-G-benzinemotor evolueert ook bij deze facelift, om zijn taak verder te kunnen zetten zonder partikelfilter, zelfs in deze tijden van Euro 6d-Temp.
Hij is er nog steeds in twee vermogensversies: de instapversie ontwikkelt voortaan 121 pk, de krachtigste variant 150 pk. Maar het maximumkoppel bedraagt in beide gevallen 206 Nm bij 2.800 o/m. Onderweg mist de nieuwe dieselmotor wat levenslust bij de laagste toerentallen, en hij biedt duidelijk ook niet de verbluffende lange adem van zijn grote broer, de 2.2 SkyActiv-D.
Budget
Qua budget situeert de CX-3 zich iets hoger dan gemiddeld, maar in ruil daarvoor krijg je wel een erg behoorlijke uitrusting, een verzorgde geluiddemping en betrouwbaarheid. Het kleine infotainmentschermpje boven op het dashboard blijft identiek… en begint nu stilaan toch het gewicht van de jaren te torsen in vergelijking met meer moderne rivalen. Nochtans biedt Mazda voortaan wel de mogelijkheid om het systeem compatibel te maken met Apple CarPlay en Android Auto, voor 290 euro.
Ons verdict
Wanneer hij echter in zijn ‘comfortzone’ wordt gehouden, werkt de nieuwe 1.8 SkyActiv-D vrij efficiënt. Het gros van de verkoop bij ons zou echter moeten komen van de basisbenzinemotor. Die mist weliswaar wat pit bij de hernemingen als gevolg van het gebrek aan drukvoeding, maar toch toont deze atmosferische motor zich vrij comfortabel en drijft hij de CX-3 in alle soepelheid aan.
- Dynamisch weggedrag
- Verzorgde afwerking
- Aangename bedieningsorganen
- Volume en toegankelijkheid koffer
- Voorbijgestreefd infotainmentsysteem
- Nieuwe 1.8-diesel hol onder 1.700 o/m
In dit artikel : Mazda, Mazda CX-3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!