Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / MLT E-Story (2022): Elektrische Citroën Méhari

Geschreven door Hans Dierckx op

Ja hoor, een Citroën Méhari kan je nog steeds nieuw kopen; zij het dan enkel elektrisch en niet gebouwd door Citroën, maar door het Zuid-Franse MLT. AutoGids doet de test.

De nieuwe merk- en modelnaam van de auto is veel te factueel voor de dromen die hij oproept. Zomers luilekkeren in de Provence, dat is waar de Méhari voor staat. Deze MLT E-Story is een elektrische recreatie van die fata morgana, gloednieuw te koop en dagelijks inzetbaar.

Geen ombouw van een oldtimer, met andere woorden. Er rust immers geen intellectueel eigendomsrecht meer op de Méhari, die door Citroën gebouwd werd van 1968 tot 1987, op het techische fundament van de 2CV. Van beide auto’s worden alle onderdelen bovendien nog als nieuw gefabriceerd, dus het is niet enkel relatief eenvoudig er zo een te restaureren, maar zelfs gewoon als nieuw te bouwen en verkopen. In dit geval dus niet met de originele tweecilinder, maar een elektromotor. Dis is overigens niet de enige elektrische Méhari, enkele jaren terug testten we ook al de gelijkaardige Eden.

Belangrijk om weten: op papier is dit geen auto, maar een ‘quadri-mobile’, oftewel voertuigcategorie L7e-CP. Daarmee ontwijkt de MLT E-Story een boel homologatievoorwaarden, zoals botsproeven. Je hebt wel een rijbewijs B nodig, en de ‘auto’ haalt 90 km/u.

Waarvoor dient dit? MLT mikt op tweedeverblijvers die een E-Story kopen om zich tijdens gezapige dagen te verplaatsen rondom hun buitenverblijf aan zee of op andere idyllische lokaties.

Koetswerk en afmetingen

Het plastieken koetswerk is exact dat van de oude Citroën Méhari, zij het zonder merklogo. Het enige verschil is dat je de MLT E-Story kan krijgen met een tweede zijdeur aan de passagierskant. Het is te zeggen: een tweede uitsnede in de kuip om de instap naar de achterbank te vergemakkelijken. De deuren zelf zijn stoffen exemplaren, net als het dak.

Er is plaats voor 4 volwassenen, al zit je wel dicht op elkaar. De MLT E-Story is immers slechts 3,52 meter lang, oftewel korter dan een Fiat Panda.

Interieur en kofferruimte

Luxueus is de Citroën Méhari nooit geweest en dat is ook deze MLT E-Story niet. De stoelen zijn niet meer dan stukken stof in een metalen kader, en de boordplank is een stuk plastiek met daarin enkele instrumenten gemonteerd. Voor de sfeer ligt er een (namaak) houten vloertje in.

Anders dan vroeger gaat het hier om digitale instrumenten: een kleine tellerpartij met boordcomputer, een radio met bluetooth en een kleine knoppencluster, waarmee je onder andere de rijstanden selecteert.

Kofferruimte is er nauwelijks, maar dat is in dit soort auto geen gemis. Wel een belangrijk mankement van de MLT E-Story is dat er geen afsluitbaar bergvak aanwezig is binnenin. Nochtans essentieel voor een auto die, gezien die stoffen deurtjes, eigenlijk nooit op slot kan.

Specificaties en prestaties

De voorwielen worden rechtstreeks aangedreven door een elektromotor van 15 kilowatt, via een enkele verhouding. Dat is anders dan in de Eden, waarin de oorspronkelijke manuele vierbak nog gewoon gemonteerd zit. Die hoef je niet te gebruiken, de auto kan altijd rijden in derde, maar maakt wel behoorlijk wat rumoer. Dat is hier niet het geval: de aandrijflijn is stil, wat een serieuze meerwaarde is in een open auto zonder geluidsisolatie.

De accu van 10 of 13,5 kWh zit onder de voorstoelen gemonteerd en levert een autonomie van respectievelijk 110 of 148 kilometer, in theorie. Opladen doe je aan het gewone stopcontact of een publieke lader, via de optionele Type 2-stekker. In 4 à 5 uur kan je de accu van de MLT E-Story vullen.

Rijgedrag

De stuurbekrachtiging maakt deze moderne Citroën Méhari een stuk gebruiksvriendelijker, waardoor je gewoon kan instappen en vertrekken zonder dat je je schrap moet zetten voor een moeizame rit. Wel gewenning vraagt het rempedaal, waarop je veel kracht moet uitoefenen om de schijven vooraan aan het werk te krijgen.

In totaal weegt de MLT E-Story een dikke 600 kilo. Zelfs met 4 volwassenen aan boord is het tempo aanvaardbaar, voor zo weinig vermogen. Het ligt er ook aan dat je in dit soort auto zelfs aan een slakkengang al een aardig snelheidsgevoel hebt.

Spotief is die E-Story uiteraard niet. Enthousiast bochtenwerk verdraagt de MLT Méhari tot op zekere hoogte, maar je drijft hem maar beter niet te ver.

Belgische prijs MLT E-Story

De basisversie van de MLT E-Story houdt het bij twee zitplaatsen en heb je voor 28.737,50 euro. De vierzitter kost slechts een dikke 100 euro extra, en de 2+1, met dat extra zijdeurtje rechtsachter, kost 31.641,50 euro.

Het Icon-optiepakket, dat een dikke 3.300 euro kost, is wel aan te bevelen. Het bevat onder andere de boordradio, een houten stuurvelg en de stoffen deurtjes, terwijl je het ook dient te nemen indien je een andere koetswerkkleur wil dan wit.

Overigens is er ook een winterpakket voor de MLT E-Story beschikbaar, met stoelverwarming en voorruitontdooiing. Een verwarming is evenwel niet beschikbaar.

MLT E-Story – verdict AutoGids

De elektrificatie maakt van de Citroën Méhari een betere auto, een elektromotor is in dit model zoveel aangenamer dan een roffelende tweecilinder in combinatie met een vage vierbak. Niettemin blijft het actieterrein van de MLT E-Story beperkt tot de zomer, idealiter in zuiderse sferen.

Voor wie zich dat folietje kan permitteren is deze door MLT gebouwde Méhari dolle pret. Al rijdend onthaasten met een icoon dat overal graag gezien is, en bovendien stiller en milieuvriendelijker is dan het origineel: je kan het niet beter bedenken.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars