Mobilize, zoals de gloednieuwe mobiliteitsdochter van Renault heet, recycleert het concept van de Twizy voor de nieuwe Duo. Hoewel de gelijkenissen onmiskenbaar zijn, zou deelt de Mobilize Duo slechts 10% van zijn onderdelen met zijn voorganger. Je zal deze Renault Twizy 2.0 kunnen krijgen in twee varianten: als L6 (met een topsnelheid van 45 km/u) en als L7 (met een topsnelheid van 85 km/u). De tandempositie waarbij de twee inzittenden niet naast. maar achter elkaar zitten, blijft behouden.
Design en afmetingen Mobilize Duo
In vergelijking met de speelse uitstraling van de Twizy is de Mobilize Duo wat serieuzer geworden. Het ontwerp oogt meer als een compacte auto dan als een gadget, met eindelijk volledig afsluitbare deuren als standaarduitrusting. Die deuren scharen nog steeds naar boven, wat handig is in krappe stedelijke parkeersituaties. Daarnaast is de Duo voorzien van een uniforme bumper voor- en achteraan, wat het onderstel volledig omhult en de productie goedkoper maakt.
Met een lengte van 2,43 meter is de Mobilize Duo 9 cm langer dan de Renault Twizy, maar nog steeds aanzienlijk compacter dan echte stadswagens. De breedte van het koetswerk bedraagt nu 1,30 meter. Dat is 6 centimeter meer dan de Twizy, maar nog steeds erg smal.
Interieur: compact en functioneel Mobilize Duo
De Mobilize Duo biedt eindelijk bescherming tegen regen, wind en verkeersvuil dankzij de afgesloten cabine. De deuren zijn deels transparant, wat handig is om obstakels zoals stoepranden beter in te schatten. Naast de bestuurder is er plaats voor lichte bagage zoals boodschappen of zelfs een kleine hond. De passagier achterin heeft minder comfort en moet over de bestuurdersstoel klimmen. Als alternatief kan de vrijgekomen ruimte dienen als geïmproviseerde laadruimte.
Het dashboard van de Mobilize Duo, met zijn retro Boombox-ontwerp, bevat alles wat je nodig hebt: schakelaars voor de versnellingen, verwarming en een USB-C-poort voor je smartphone. Het kleine scherm toont de snelheid, accustatus en resterende autonomie. Verwarmde stoelen en een verwarmde voorruit behoren tot de opties, wat de Duo ook geschikt maakt voor de winter.
Prestaties en rijervaring Mobilize Duo
Onze test in het drukke stadsverkeer van Rome benadrukte de wendbaarheid van de Mobilize Duo. Dankzij een draaicirkel van slechts 3,4 meter manoeuvreer je gemakkelijk door smalle straatjes. De L7-versie heeft een 10 pk sterke elektrmotor die de achterwielen aandrijft. Hoewel de acceleratie soepel verloopt, blijft het geluid van de aandrijflijn en ophanging hoorbaar, vooral bij hogere snelheden of op oneffen terrein. De rijervaring is comfortabeler dan bij de Twizy, maar harde vering en luide rolgeluiden herinneren je aan de eenvoud van het voertuig.
Batterij, actieradius en opladen Mobilize Duo
De Mobilize Duo is uitgerust met een accupakket met een capaciteit van 10,1 kWh, goed voor een actieradius van 161 kilometer (WLTP). In realistische omstandigheden, zeker in de winter, mag je rekenen op 100 tot 120 km. Opladen kan via een gewoon stopcontact (4 uur van 20-80%) of met een optionele Type 2-kabel aan een openbare laadpaal (3 uur 25 minuten).
Prijs & conclusie Mobilize Duo
De Mobilize Duo is verkrijgbaar vanaf 9.660 euro (L6) en 12.087 euro (L7). Dat maakt de Renault Twizy 2.0 duurder dan de zonet vernieuwde Citroën Ami, maar goedkoper dan een Microlino. De lage gebruikskosten en robuuste plastic carrosserie maken hem praktisch en betaalbaar in onderhoud. Hoewel de Duo niet uitblinkt in luxe of verfijning, biedt hij een aantrekkelijke mix van veiligheid, comfort en efficiëntie - toch binnen een grootstedelijke mobiliteitscontext.
En de Mobilize Bento?
Naast de Duo is er ook de Mobilize Bento, een utilitaire versie met een grote laadkoffer (654 liter) die de achterste zitplaats vervangt. Ideaal voor kleine ondernemers zoals bezorgers of ambulante vakmensen. Met dezelfde batterij en laadmogelijkheden biedt de Bento een WLTP-rijbereik van 149 km.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!