Eerste test / Opel Astra GTC 1.6 SIDI
De 1.6 SIDI is de eerste van een resem nieuwe benzinemotoren die we van Opel mogen verwachten. Wij maakten kennis met deze rechtstreeks ingespoten krachtbron in de Astra GTC.
Zoals de naam SIDI (Spark Ignition Direct Injection) aangeeft, wordt de benzine rechtstreeks in de verbrandingskamers ingespoten. Standaard wordt hij gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, dezelfde als het exemplaar in de 1.6 CDTI. Hier kan hij echter als optie worden vervangen door een automaat met evenveel verhoudingen. De drukgevoede viercilinder kan een maximumkoppel van 260 Nm naar voren schuiven (280 Nm in overboost) vanaf 1.650 o/m. Dat is 50 Nm meer dan zijn voorganger, de 1.6 T, en bovendien geeft hij die waarde 550 o/m eerder vrij. Daarvoor gebruikt hij een turbo met lage inertie. Hij geniet dus een grotere elasticiteit, wat de hernemingen ten goede komt.
In de praktijk verrast de nieuwkomer met zijn zachte werking. Hij klimt lineair in de toeren en komt het aangenaamst voor de dag wanneer hij soepel wordt gebruikt. De spreiding van de manuele versnellingsbak is er op toegespitst om hem met lage toerentallen te laten werken om zo het beste te halen uit zijn maximumkoppel en tegelijk zijn verbruik en geluidsproductie te beperken.
Dankzij zijn elastische karakter biedt de 1.6 SIDI meer comfort en soepelheid, terwijl hij tegelijk zuiniger en krachtiger is dan zijn voorganger. Zo wordt deze kleine krachtbron een aantrekkelijk aanbod, temeer nu de interesse voor benzinemotoren langzaamaan opnieuw toeneemt.
U kunt de Eerste Test van de Opel Astra 1.6 SIDI nalezen in AutoGids 882 van 21/8/2013.
In dit artikel : Opel, Opel Astra
Tests
Onze tests
De concurrenten
BMW 1 Reeks Hatch 116i (80 kW)
Mercedes-Benz A-Klasse 5d A 180
Volkswagen Golf VII 5d 1.4 TSi 92kW DSG BMT Trendline
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands