Concept
De huidige Opel Combo verscheen in 2018, met een architectuur die het mogelijk maakt om een batterij van 50 kWh, opgebouwd uit 216 cellen en 18 modules, in zijn vloer te schuiven. Daardoor behoudt de binnenruimte zijn volledige volume en moduleerbaarheid, zodat nog steeds vijf of zeven inzittenden meekunnen.
Ook de uitrustingsmogelijkheden van de Opel Combo blijven overeind: met één of twee zijdelingse schuifdeuren en keuze uit een standaarduitvoering, met een lengte van 4,4 meter, of een XL-versie die maar liefst 4,75 meter op de meetlat zet. Meer ruimte voor passagiers, of liever meer bagage, ook de e-Life beantwoordt aan een brede waaier van behoeften.
De Opel Combo-e Life kan uiteraard op meer dan één manier worden opgeladen; van de wallbox (oplaadtijd 5 uur aan een driefasig laadstation) tot het snellaadstation, maar het kan ook met een doordeweekse kabel aan een huiselijk stopcontact. In het laatste geval duurt het 23 uur om een volle lading te halen, terwijl je aan dat voornoemde snellaadstation (gelijkstroom aan 100 kW) 80 procent van de batterijlading kunt recupereren in 30 minuten.
Rij je als een goed huisvader, dan kun je rekenen op een reële actieradius van 240 kilometer. Standaard pakt de e-Life uit met een ‘B’-modus voor het terugwinnen van remenergie. Meer dan je rechtervoet optillen hoef je dan niet te doen, maar de efficiëntie van het systeem is niet opvallend groot. En zoals wel vaker bij elektrische voertuigen vergt het gevoel in het pedaal tijdens het remmen enige gewenning.
Rijgedrag
Voor deze korte test nodigde Opel ons uit op zijn Duitse hoofdkwartier in Rüsselsheim voor een rit van een handvol kilometer over secundaire wegen en snelwegen. Met een geafficheerd vermogen van toch 136 pk hadden we eerlijk gezegd gedacht een levendiger busje te treffen. Het ligt eraan dat dit maximumvermogen alleen tot het laatste paardje beschikbaar is in de Power-modus, met in de normale stand slechts 110 pk op het schavot.
Je moet met andere woorden anticiperen op het inhalen, het momentum niet verliezen en niet tot de nok zijn volgeladen. In de meeste gevallen volstaat het koppel van 260 Nm wel, maar op de Duitse Autobahn botsten we gauw tegen de maximumsnelheid van 135 km/u aan. Officieel duurt de spurt van 0 tot 100 km/u 11,7 seconden.
Dat tempo resulteerde in een hoog verbruiksgemiddelde, namelijk 27 kWh/100 km, maar toen we ons op de terugweg naar de fabriek een milder tempo aanmaten, eentje dat meer in lijn lag met de aard van dit vrijetijdsvoertuig, daalde dat cijfer tot 23 kWh/100 km.
Dankzij het 340 kilogram wegende en laag ingebouwde accupakket serveert de Opel Combo-e Life een erg sereen en stabiel weggedrag, maar het ontbreken van enig stuurgevoel maakt er een saaie en kleurloze bedoening van. Nu ontbreekt het de Opel niet aan comfort.
Verdict
Het hete hangijzer? Niet veel gezinnen zullen staan springen om een cheque van 36.000 euro uit te schrijven. En hoewel de elektrische Opel Combo al zijn laad- en opbergmogelijkheden heeft behouden en rijdt in een ongeëvenaarde stilte, is hij waarschijnlijk niet luxueus genoeg om professionals uit de transportsector te verleiden die dagelijks weinig afstand afhaspelen.
- Groot opslagvolume
- Voorbeeldig stil
- Royale uitrusting
- Beperkt rijbereik
- Bescheiden prestaties
- Hoge prijs
In dit artikel : Opel, Opel Combo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!