Peugeot steekt niet onder stoelen of banken dat het met de 508 de Duitse premiumrivalen in het vizier neemt, en dan zijn krachtige motoren simpelweg een must. Aan benzinezijde is dat een 225 pk-sterke uitvoering van de 1.6 PureTech, waarvan ook een 180 pk-versie bestaat. Naast 45 pk extra kan de sterkste van de twee ook 50 Nm meer uitspelen (300 Nm tegenover 250), al komt dat koppel wel 500 o/m later vrij. In optrektijden vertaald doet dat deze topversie volgens Peugeot in 7,3 seconden naar 100 km/u spurten.
- Lees ook de vergelijkende test van de Peugeot 508 1.5 BlueHDi tegen de Duitsers
Stevig potentieel
In de praktijk is dit een erg aangename krachtbron. De viercilinder is discreet en vertoont een mooi vol karakter vanaf 2.000 o/m; daaronder draait hij nog altijd even zacht, maar hoef je niet veel pit te verwachten. Maar het is duidelijk dat deze PureTech 225 zich het beste thuisvoelt in het middenrif van zijn toerentalgebied: tussen 3.000 en pakweg 4.500 o/m voel je hem stevig aan het koetswerk sleuren. De naald van de toerenteller helemaal naar de rode zone jagen heeft daarentegen niet veel zin.
Doe-het-zelf
Om maximaal van die krachtige tussenacceleraties te genieten moet je wel zelf aan de bak, door de automaat in de manuele stand te zetten en een beroep te doen op de spatels aan het stuur – die hadden trouwens gerust wat langer mogen doorlopen naar onderen... Een andere optie is te kiezen voor het Sport-rijprogramma, waarin de motor echt aan het gas hangt. Het probleem is dat die kunstmatig aandoende stand ook de rest van de auto hypernerveus maakt, waarbij de achttrapsautomaat schokkerig en brutaal wordt.
Discreet
Snel is hij dus zeker, maar wie nu denkt dat deze 508 een heuse GTi-voor-gezinnen is, moeten we teleurstellen. Niet alleen blijven de acceleraties bijzonder lineair, alles verloopt ook hoogst discreet. Hoger in de toeren klinkt de motor niet onaangenaam, maar zijn klank blijft bijzonder sterk gedempt, en van een sportieve brom is zeker geen sprake – laat staan van plofjes of gerommel in de uitlaat. Eenzelfde discretie gaat overigens van het koetswerk uit. Geen spoiler, geen diffusor, geen dikke dorpels of uitgeklopte wielkasten: alleen het GT-logo verraadt dat je hier met de snelste benzine-508 te maken hebt.
- Lees ook de test vans de Peugeot 508 SW 1.6 Puretech 180
Sneltrein
Een GT is deze Peugeot ook door zijn weggedrag. Eerder dan een speelse bochtenpikker is dit een eersteklas kilometervreter, waarmee je lange ritten ook in een steviger tempo kunt afwerken en toch niet vermoeid uitstapt. Met dank aan de degelijke geluiddemping (ook van stroomlijngeluiden, ondanks de frameloze zijruiten) en een meer dan behoorlijk ophangingscomfort – of toch zolang het wegdek er niet al te slecht bij ligt. Op de snelweg blijft het verbruik overigens bijzonder schappelijk, getuige ons gemeten gemiddelde van 6,7 l/100 km.
Ons verdict
Deze 508 1.6 PureTech 225 is een auto voor de ‘actieve’ bestuurder: als je bereid bent de paardjes te gaan zoeken waar ze zitten, kan hij bijzonder snel én vermakelijk zijn. Doe je dat niet en laat je de elektronica beslissen, dan is het verschil in beleving met de beduidend minder dure 1.6 PureTech 180 veel minder uitgesproken. Hoe dan ook heeft Peugeot met de 508 een uitstekende reisauto afgeleverd... die in het geval van deze 225 pk sterke GT-uitvoering ook op de linkerrijstrook van de Autobahn zijn mannetje staat.
- Krachtige, maar beschaafde motor
- Mooi interieur, aankleding
- Inspirerend lijnenspel
- Weinig uitbundige motor
- Meerwaarde t.o.v. 180 pk-versie?
- Schokken automaat in Sport-stand
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!