Het concept
Het concept is dat van een uitgepuurde Boxster die de voordelen van een beperkte uitrusting in de verf zet. Maar ook dat van een Boxster die op zoek gaat naar de ultieme prestaties en zijn vermageringskuur te baat neemt om de kwaliteiten van de 3,8 liter grote flat-six uit de 911 Carrera S te benadrukken. Het gaat weliswaar om een toegeknepen versie die geen 400, maar 375 pk levert, maar dat volstaat ruimschoots om de veel lichtere Boxster de nodige dynamiek (of moeten we zeggen 'dynamiet'?) te geven.
1.390 kilo volgens de Europese norm (lees: inclusief een bestuurder van 75 kilo). Dat is uiteraard veel meer dan de 550 kilo (!) van een 550 Spyder uit 1953 en ver verwijderd van de ascese die de 718 RS 60, 904, 906, 908, 909 en 910 'Bergspyder' uit de jaren zestig en zeventig achtereenvolgens aan de dag legden. Maar naar eenentwintigste-eeuwse normen is deze Boxster Spyder de lichtste Porsche voor op de openbare weg die op dit moment verkrijgbaar is. En zonder twijfel ook de meest meeslepende. Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen.
Wat is er nieuw?
Neem de 3,8 liter grote flat-six van een Carrera S, draai hem om en plaats hem centraal in de Boxster. Daarvoor waren blijkbaar heel weinig structuuraanpassingen nodig. Laat de manuele zevenversnellingsbak van de 911 voor wat hij is en monteer in plaats daarvan de zesbak van de Boxster GTS, evenals de uitlaatlijn van dat model. De remmen neem je dan weer over van de 911 en de directe stuurinrichting van de 911 Turbo. Monteer standaard het Sport Chrono-pakket (inclusief actieve versnellingsbaksteunen), verlaag de koetswerkhoogte met 20 millimeter in vergelijking met een Boxster S (11 millimeter in vergelijking met een GTS), voorzie specifieke grote velgen (20 duim) met uiterst performante Pirelli PZero-banden en ent de voor- en achterbumper van de Cayman GT4 op het geheel. Goed schudden en je krijgt de heerlijke Boxster Spyder.
Het recept is bovendien licht en goed verteerbaar: het manuele kapmechanisme is 10 kilo lichter dan de gemotoriseerde versie uit de andere modellen en de airco- en de gps-module werden achterwege gelaten (al blijven ze verkrijgbaar als gratis optie, waarvoor dank). De koolstofstoelen uit één stuk hebben geen verstelbare rugleuning en ook het feit dat de grote motorkap achteraan van aluminium is vervaardigd, leverde een besparing van enkele kilo's op. O ja, niet te vergeten: terwijl Porsche het feit dat de supersportieve 911 GT3 uitsluitend verkrijgbaar is met de gerobotiseerde versnellingsbak PDK, rechtvaardigde door te zeggen dat die niet zwaarder weegt dan een manuele bak en de auto met zijn kortere schakelovergangen nog sneller maakt, verdedigen de ingenieurs de keuze voor de manuele zesbak nu door het feit dat hij 30 kilo lichter zou zijn dan een PDK. Begrijpe wie begrijpen kan... Maar wat er ook van zij, ondanks het grotere motorblok maakt het uitrustingsbeleid de Spyder-versie wel 30 kilo lichter dan een GTS en 25 kilo lichter dan een S.
Hoe rijdt hij?
We zullen er geen doekjes om winden: goed. Uitstekend zelfs. De Spyder geeft bij alle snelheden blijk van een feilloze homogeniteit. Bij een rustig tempo toont de boxermotor zich discreet en ronkt hij zachtjes achter de oren van de inzittenden, terwijl de ophanging - die passief is, aangezien het adaptieve PASM hier in tegenstelling tot bij de Cayman GT4 niet verkrijgbaar is - blijk geeft van een verbazingwekkend comfort, en dat ondanks de verlaagde ophanging die de veeruitslag beperkt. In de Sport-stand verandert de motorklank, reageert de motor alerter op het gaspedaal en begint het landschap veel sneller voorbij te glijden. Over naar de modus Sport Plus dan. Rolneigingen worden in de kiem gesmoord en de neus lijkt zich met een simpele blik van de bestuurder in de bocht te gooien, daarbij geholpen door een stuurinrichting met een zeldzame precisie en feeling. Terugschakelen gaat gepaard met een stevige dot tussengas als zat er een echte tiphielkunstenaar aan het stuur en ondanks een wegdek dat bij momenten niet moest onderdoen voor de slechtste Belgische wegen, gaf de ophanging geen krimp. Integendeel zelfs: de nauwkeurigheid is in alle omstandigheden opmerkelijk en het lijkt wel alsof de auto coherenter wordt naarmate het tempo stijgt. Alles werkt perfect samen: de onverwoestbare remmen, de fantastisch gespreide versnellingsbak en zijn uiterst nauwkeurige pook, de stuurinrichting... Toegegeven, Porsche heeft nog sensationelere bolides in huis, maar dan moet je al naar een 911 GT3 (RS) grijpen. Bovendien is deze Boxster Spyder heel wat homogener en polyvalenter dan die laatste.
Hoeveel kost hij?
Met een prijskaartje van 82.522 euro kun je de Boxster Spyder bezwaarlijk goedkoop noemen. Daarmee is hij respectievelijk 18.000 en 9.000 euro duurder dan een Boxster S of GTS. Bovendien moet hij het standaard stellen met een manuele kap en zonder airco of gps. Meer voor minder? Wat de uitrusting betreft dan toch... Want hij heeft wel recht op de 3,8 liter grote flat-six van de 911, die de andere versies dan weer moeten ontberen. En die maakt een wereld van verschil.
De concurrentie
Twee concurrenten schieten ons onmiddellijk te binnen: enerzijds is er de Lotus Exige S Roadster, die echter spartaanser en minder veelzijdig is. Hij levert 350 pk voor ongeveer 85.900 euro. En anderzijds, in een heel ander register, hebben we de Jaguar F-Type Cabriolet V6 S met 380 pk voor 80.400 euro. En daarbuiten? Dan wordt het zoeken... de Mercedes SLK 55 AMG (422 pk), de BMW M235i Cabrio (326 pk, een beetje lichter), of nog bescheidener, de Audi TTS Roadster of Alfa 4C Spider. Zo slecht positioneert de Boxster Spyder zich dus eigenlijk niet...
Ons verdict
De Boxster Spyder is een ware revelatie. Toegegeven, zijn eenlagige kap kan niet dezelfde geluiddemping voorleggen, maar het blijft allemaal aanvaardbaar. In tegenstelling tot de kap van de Spyder 2010 heeft ze bovendien geen impact meer op de topsnelheid of carwashbestendigheid en laat ze zich heel wat sneller openen en sluiten. De praktische aspecten worden niet aangetast dankzij de twee royale kofferruimtes (één vooraan, één achteraan). De Boxster Spyder is dan ook perfect bruikbaar in het dagelijkse verkeer en voelt zich even goed in zijn sas in de file als op de snelweg. Zijn favoriete speelterrein blijft echter bochtige wegjes, waar zijn onderstel, zijn onvermoeibare motor, zijn geniale versnellingsbak en zijn onberispelijke remmen het meest tot hun recht komen. Wat kun je je nog meer wensen?
Technische fiche
Motor: overlangs centraal achterin
Cilinderinhoud (cc): 3800
Vermogen (pk/kW): 375/276 bij 6700 o/m
Koppel (Nm): 420 bij 4750-6000 o/m
Maximumtoerental (o/m): 7800
Versnellingsbak: manuele 6-bak (mechanische zelfsper + Porsche Torque Vectoring)
Banden V: 235/35 ZR20
Banden A: 265/35 ZR20
Lengte/breedte/hoogte (mm): 4414/1801/1262
Gewicht (kg) 1390
Koffer (l): 150 + 130
Topsnelheid (km/h): 290 km/h
In dit artikel : Porsche, Porsche Boxster
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!