Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Range Rover Evoque Convertible: 4x4 x 4 plaatsen x 4 seizoenen

Geschreven door Gaetan Philippe op

De Range Evoque is het grootste verkoopsucces van Land Rover, maar dat is nog niet voldoende. Hij wil zijn werkterrein nog verruimen tot het openluchtsegment, dat goed zou moeten passen bij een SUV.

Prijs
NB

Het concept

Het is een feit dat vandaag geen enkele SUV – en dan spreken we niet over de traditionele 4x4’s –bestaat in een cabrioletversie. Die heeft Land Rover nu uitgevonden. Op zich is het geen absurd idee. Zowel ernstige als sceptische toeschouwers vinden hem sympathiek. Hij trekt iedereen aan. Uiteindelijk volstond het om het dak van de Evoque Coupé te zagen – zonder te raken aan de proporties – om de auto om te bouwen tot een cabriolet met twee deuren. De voorruitstijlen werd ook verstevigd (zonder dat je het ziet) en de B- en C-stijlen verdwenen om een strakke gordellijn te creëren wanneer het interieur en de ruiten helemaal geopend zijn. Om dezelfde reden werd de voorkeur gegeven aan uitklapbare beschermingsprofielen voor een eventuele koprol in plaats van vaste rolbeugels achter de hoofdsteunen achteraan. Tot slot plooit de kap in achttien seconden samen in een dubbele portefeuille (Z) zonder uit te steken aan de zijdelingse koetswerkpanelen of boven de voorziene opbergruimte, die mooi afgedekt wordt. Het resultaat is netjes en esthetisch geslaagd.

  • Comfort met en zonder dak, discrete diesel
  • Structurele stijfheid bijna intact
  • Weg- en offroadcapaciteiten niet veranderd
  • Aanzienlijk meergewicht
  • Beperkte ruimte achterin
  • Gordelgeleiders voorzetels niet bruikbaar

 

Wat er verandert

De dakconstructie klapt weer dicht in 21 seconden, maar er komt geen extra kofferruimte vrij. Tegenover de Evoque Coupé verloor die meer dan de helft van zijn volume. De kofferruimte biedt hier een capaciteit van 251 liter en de laadhoogte is beperkt. Een skiluik maakt het wel mogelijk om er langere voorwerpen in te schuiven. De dakconstructie knabbelt ook (zowel in de breedte als in de hoogte) aan de ruimte achterin, die in de coupé sowieso al beperkt was (ook omdat het interieur aanvoelt als een cocon). De flanken van de gesloten kap (die overeenstemmen met de C-stijlen van een stalen dak) zijn smaller dan gemiddeld en hinderen het zicht ¾ naar achteren maar een beetje, wat wel een probleem blijft op de meeste andere cabriolets.     

Hoe rijdt hij?

Het comfort behoort zowel met of zonder dak tot het beste in dit genre. Je zou bijna vergeten dat je in openlucht rijdt. Op voorwaarde natuurlijk dat de ruiten gesloten zijn, het windnet opgesteld staat en je je oren bedekt met een muts bij lage temperaturen. In het open interieur zijn er weinig turbulenties. Het is stil en goed verwarmd. De Evoque Convertible profiteert bovendien van een structurele stijfheid die dicht aanleunt bij die van de Evoques met gesloten koetswerk: geen gekraak aan de voorruit, reacties in het stuurwiel of interieurgeluiden. Geen enkel onderdeel van het interieur piept (behalve een licht geruis van een deurafdichting, sporadisch en amper hoorbaar). Zelfs op een zeer slechte ondergrond, waar de kleine Range wellicht iets vaker op zal rijden dan een gewone auto.

Met één wiel in de hoogte op een brug, openen en sluiten de deuren, de koffer en het dak zonder de minste torsie of beweging in de structuur te verraden. Voor die stijfheid betaal je wel een prijs op de weegschaal: de cabriolet weegt 292 kg meer dan de coupé. De hele constructie van het dak (het breedste en langste van de markt) weegt nochtans maar 68 kg. Maar de koetswerkverstevigingen (zijschorten, deurdrempels, diagonaalverbindingen) verzwaren de auto aanzienlijk. Dankzij het talent van de Britse constructeur voel je dat echter niet, want deze ‘afgekapte’ versie neemt integraal het weggedrag en de filtering over van zijn tegenhanger met stalen dak, zowel op de weg als in het terrein, waar hij op een sneeuwscooterparcours reed met gewone winterbanden zonder spijkers. Verbluffend.  

Budget/uitrusting

In de dieselversie TD4 180 pk 4WD met de afwerking HSE Dynamic kost de Evoque Cabriolet 7.200 euro meer dan de gelijkaardige coupé. De cabriolet biedt twee van de drie afwerkingsniveaus (SE, HSE) die momenteel beschikbaar zijn op de gesloten driedeursversie en bestaat alleen met vierwielaandrijving (4WD) met automatische negenversnellingsbak van ZF (die zijn kinderziektes en complexiteit overwonnen heeft). De uitrusting en de nieuwe tweeliter Ingenium-diesels met 150 en 180 pk volgen de kleine update die zes maanden geleden uitgevoerd werd op de Range Evoque met drie en vijf deuren. De tweeliter turbobenzinemotor met 240 pk behoort ook nog altijd tot de keuzemogelijkheden.

De concurrenten

Het aanbod van Range Rover is uniek in de categorie van de compacte SUV’s. Het is de enige echte cabriolet, bovendien met vier zitplaatsen. De premiumrivalen (Audi Q5, BMW X3/X4, Mercedes GLC en Volvo XC60) kunnen uitgerust worden met een panoramisch (open) dak, maar dat is niet hetzelfde. Er bestaan natuurlijk nog echte 4x4’s met cabriodak, maar die worden helaas steeds zeldzamer (Jeep Wrangler, Land Rover Defender, Mercedes G-Klasse en Suzuki Jimny). Het idee om rijden in openlucht te combineren met offroadrijden is niet nieuw en gaat al terug tot de Willys en de eerste 4x4’s. Tot slot zijn er meerdere vierwielaangedreven cabriolets afgeleid van traditionele coupés (de Audi A5 quattro Cabriolet, BMW 4 Cabriolet xDrive en gloednieuwe Mercedes S 63 4Matic Cabriolet). De Range Evoque Cabriolet is niettemin een unieke en coherente mengeling van verschillende genres.

Ons verdict

De Range Evoque is een zeer trendy product met een stijl die echt bevalt. Meer als coupé dan als vijfdeurs. Het was geen gemakkelijke opdracht om hem om te bouwen zonder zijn aantrekkingskracht te verliezen. Hij staat al vijf jaar onder de aandacht en nu opnieuw, simpelweg door het dak te verwijderen. Je zult het zien, het concept zal aanslaan.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker