Alleen al een blik op de Evoque doet vermoeden dat hij niet de grootste ploeteraar van het gamma is. Dat wordt nu nog eens bevestigd met de komst van de eD4-versie. Hier geen transferbak, centrale transmissietunnel, achterdifferentieel en secundaire assen: de 2.2-diesel in deze Evoque drijft enkel nog de voorwielen aan. Daarbij verliest hij 75 kilo (zodat hij voortaan nog 1.595 kilo droog aan de haak weegt in zijn Coupé-versie) en positioneert hij zich als de meest ecologische auto in het Land Rover-gamma, met een CO2-uitstoot die officieel beperkt blijft tot 129 g/km (133 gram als vijfdeurs). Niet slecht voor een Range Rover...
De Evoque eD4 behoudt een evenwichtig weggedrag. Hij is op de gripgrens niet meer onderstuurd dan zijn vierwielaangedreven broers en blijkt zelfs iets levendiger in scherpe bochten. Bij een dynamische rijstijl voel je minder inertie in het chassis tijdens lastwissels, terwijl hij qua bochtstabiliteit een van de beste in het segment blijft. Op glibberig asfalt kunnen twee wielen het koppel nooit op dezelfde manier kwijt als vier, maar na enkele verregaande tests aan het stuur kunnen we bevestigen dat de ingenieurs mooi werk hebben geleverd.
Natuurlijk is de Range Rover Evoque eD4 geen auto voor liefhebbers van terreinrijden. Maar hij behoudt een veilig en bij momenten zelfs speels weggedrag en verliest niets van zijn persoonlijkheid. En bovendien: een normverbruik van 4,9 l/100 km in een Range Rover, een mens zou van minder versteld staan...
U kunt de Eerste Test van de Range Rover Evoque eD4 nalezen in AutoGids 840 van 7/1/2012.
In dit artikel : Land Rover, Land Rover Range Rover Evoque