Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Range Rover Evoque eD4

In een wereld in verandering moet je soms afstand durven te doen van diepgewortelde tradities om te kunnen overleven. Zo lanceert Range Rover nu zijn allereerste voorwielaandrijver.

Prijs
NB

Alleen al een blik op de Evoque doet vermoeden dat hij niet de grootste ploeteraar van het gamma is. Dat wordt nu nog eens bevestigd met de komst van de eD4-versie. Hier geen transferbak, centrale transmissietunnel, achterdifferentieel en secundaire assen: de 2.2-diesel in deze Evoque drijft enkel nog de voorwielen aan. Daarbij verliest hij 75 kilo (zodat hij voortaan nog 1.595 kilo droog aan de haak weegt in zijn Coupé-versie) en positioneert hij zich als de meest ecologische auto in het Land Rover-gamma, met een CO2-uitstoot die officieel beperkt blijft tot 129 g/km (133 gram als vijfdeurs). Niet slecht voor een Range Rover...

De Evoque eD4 behoudt een evenwichtig weggedrag. Hij is op de gripgrens niet meer onderstuurd dan zijn vierwielaangedreven broers en blijkt zelfs iets levendiger in scherpe bochten. Bij een dynamische rijstijl voel je minder inertie in het chassis tijdens lastwissels, terwijl hij qua bochtstabiliteit een van de beste in het segment blijft. Op glibberig asfalt kunnen twee wielen het koppel nooit op dezelfde manier kwijt als vier, maar na enkele verregaande tests aan het stuur kunnen we bevestigen dat de ingenieurs mooi werk hebben geleverd.

Natuurlijk is de Range Rover Evoque eD4 geen auto voor liefhebbers van terreinrijden. Maar hij behoudt een veilig en bij momenten zelfs speels weggedrag en verliest niets van zijn persoonlijkheid. En bovendien: een normverbruik van 4,9 l/100 km in een Range Rover, een mens zou van minder versteld staan...

U kunt de Eerste Test van de Range Rover Evoque eD4 nalezen in AutoGids 840 van 7/1/2012.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker