Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Clio RS 200 EDC

Met zijn drukgevoede 1.6 en zijn gerobotiseerde versnellingsbak mikt de nieuwe Renault Clio RS op een grotere veelzijdigheid om zijn doelpubliek te verruimen. Ten koste van de pure sportiviteit?

Prijs
NB

Een eerste vaststelling is dat de RS zich visueel niet meer zo sterk onderscheidt van de rest van het gamma. Onder de motorkap vinden we geen atmosferische krachtbron meer. Om het in deze categorie vereiste vermogensniveau te halen en toch de dorst te beperken tot 6,3 l/100 km tijdens de gemengde normcyclus (tegenover 8,2 voordien), zijn de ingenieurs uit Dieppe een kleine turbomotor gaan lenen bij alliantiepartner Nissan. Het gaat meer bepaald om de 1.6 DIG-T. Na een update door Renault Sport levert deze kleine vierpitter met directe injectie en dubbele variabele timing hier 200 pk. Naast de motor is de belangrijkste nieuwigheid van deze Clio IV RS de versnellingsbak. Dat is voortaan de gerobotiseerde bak met dubbele koppeling EDC, die we al kennen uit de rest van het Renault-gamma. Die laat zich bedienen met behulp van een vrij banale pook of via spatels die bevestigd zijn aan de stuurkolom.

Onze test begon met een stuk snelweg. In het verkeer stellen we de soepelheid van het nieuwe motor-versnellingsbakgeheel op prijs, evenals het sterk verhoogde comfortniveau van het onderstel. De bevestiging krijgen we al bij de eerste bochten: het compromis blijkt uitstekend, terwijl de achtertrein van de Clio verbazend beweeglijk blijkt. De EDC-versnellingsbak weet te overtuigen bij een vlotte rit, maar toont al snel zijn beperkingen bij een wat sportievere rijstijl. Het gaat veel beter als je zelf met de schakellepels speelt, maar ook dan is de Renault-bak (van Getrag-origine) aan de trage kant in vergelijking met een DSG van bij Volkswagen bijvoorbeeld. Om te eindigen met een positieve noot benadrukken we nog dat de geluidsdeskundigen goed werk hebben geleverd, getuige het opzwepende geknal in de uitlaat tijdens het schakelen.

De Clio IV RS is nog altijd sportief ingesteld, maar verandert wat van register en onderscheidt zich visueel wat minder. Absoluut gezien is hij sneller dan zijn voorganger, maar hij wil zich nu meer op prijs laten stellen voor zijn rijplezier bij alledaags gebruik. Met als risico dat hij minder in de smaak zal vallen bij de puristen, die wellicht ongeduldig afwachten of ze meer hun gading kunnen vinden bij Peugeot (met de 208 GTi) of bij Ford (met de Fiesta ST).

U kunt de Eerste Test van de Renault Clio RS nalezen in AutoGids 872 van 3/4/2013.

In dit artikel : Renault, Renault Clio

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker