De eerste Renault Scénic uit 1996 kwam op het perfecte moment, en zette in Europa bijna eigenhandig het subgenre van de compacte eenvolumer op de kaart. Maar het succes van dit soort auto’s kreeg in de loop der jaren sterk te lijden onder de onstuitbare opmars van SUV’s en cross-overs allerhande.
In die mate dat wie vandaag nog over een eenvolumer durft te beginnen, al bij voorbaat als boomer wordt weggezet. Enigszins jammer, want zo’n monovolume blijft – net als een break trouwens – nog altijd bij uitstek geschikt als gezinswagen. Renault kon echter niet blijven investeren in een segment dat uit de gratie is gevallen.
En dus is de Scenic 2024 niet langer een eenvolumer, maar een cross-over van het zuiverste water. “Een breuk qua architectuur”, zo noemen ze het bij Renault zelf. Maar welke impact heeft die ‘breuk’ op het welzijn van de inzittenden?
Koetswerk en afmetingen Renault Scenic E-Tech Electric
De nieuwe Renault Scenic heeft bij zijn metamorfose ook de verbrandingsmotor afgezworen, en rust nu op het CMF-EV-platform van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Een basis die ook dienstdoet onder de Mégane E-Tech Electric, maar ook onder de Nissan Ariya, en die in deze Scenic haar flexibele karakter bewijst: de wielbasis is hier 10 centimeter langer dan die van de Mégane en… 1 centimeter groter dan die van de Ariya.
Nochtans blijft de nieuwe Renault Scenic wel een van de compactste modellen in zijn segment: met zijn 4,47 meter is hij bijvoorbeeld 3 centimeter korter dan een BMW iX1, terwijl ook een Peugeot E-3008 (4,53 meter) en een Volkswagen ID.4 (4,58 meter) groter zijn – alleen een Volvo EX40 is met 4,44 nog iets compacter dan de Renault.
Niettemin ontpopt de Renault Scenic zich als een echt ruimtewonder, met dank aan die riante wielbasis van 2,78 meter (een record), die de vier wielen naar de uithoeken van het koetswerk duwt en de overhangen tot een minimum beperkt.
Interieur en koffer Renault Scenic E-Tech Electric
Dat de compacte Renault Scenic zijn centimeters slim weet te benutten, blijkt onder meer uit het koffervolume: met 545 liter (uit te breiden tot 1.610 liter) hoeft de elektrische cross-over niet veel concurrenten voor zich te dulden – op de Skoda Enyaq na dan, maar die speelt qua afmetingen in een categorie hoger.
Ook over het passagiersgedeelte van de Renault Scenic is nagedacht. Achterin is de beenruimte riant, terwijl voorin de rijhouding tegelijk comfortabel en dynamisch is. Het zicht rondom is uitstekend, en er valt veel licht binnen in het interieur – met dank aan het immense panoramadak dat Solarbay werd gedoopt. Dat is ‘zelfverduisterend’, waardoor een zonnescherm niet meer nodig is, en er weer 3 centimeter hoofdruimte kon worden gewonnen.
Aan functionaliteit evenmin gebrek: verspreid over het interieur vind je niet minder dan 38 liter aan slimme en handige bergvakken. Kortom, deze Scenic bewijst dat Renault nog altijd ‘auto’s om in te leven’ maakt, zoals hun slogan ooit ging. Alleen de moduleerbaarheid is niet meer die van een eenvolumer.
Achterin houdt de niewe Renault Scenic het bij een klassieke achterbank; weg zijn de afzonderlijk verschuifbare of zelfs verwijderbare achterstoelen. Ook de vliegtuigklaptafeltjes op de rug van de voorstoelen keerden niet meer terug, net als de zevenzitsconfiguratie van de vroegere Scenic. Het is duidelijk: de Espace 2024 is misschien niet meer de eenvolumer die hij was, maar de Scenic evenmin.
Specificaties en prestaties Renault Scenic E-Tech Electric
Renault biedt de Scenic E-Tech Electric aan met een batterijpakket van 60 of 87 kWh, en met een elektromotor van 170 of 220 pk. De minst krachtige van de twee motoren (allebei synchroon, maar zonder permanente magneet en dus zonder zeldzame aardmetalen) is altijd gekoppeld aan de kleine batterij en alleen verkrijgbaar in de twee minst dure uitvoeringen (Evolution en Techno).
Kies je voor de grote batterij, dan krijg je er meteen ook de krachtiger motor bij. Dat aandrijfgeheel is beschikbaar voor de uitrustingsniveaus Techno, Alpine en Iconic. Dan sprint de Renault Scenic officieel in 7,9 seconden naar 100 km/u en haalt hij een top van 170 km/u.
Rijbereik en laden Renault Scenic E-Tech Electric
Terwijl de batterij van 60 kWh aan een gelijkstroomsnellader tot 130 kW aankan, is dat voor het 87 kWh-pakket 150 kW. Slechter nieuws is dat ze standaard allebei maar een eenfasige interne omvormer hebben, die het laadvermogen op gelijkstroom beperkt tot 7 kW. Voor de driefasenlader, die dan wel meteen 22 kW sterk is, vraagt Renault 1.500 euro.
Een optie die ons bijna onmisbaar lijkt om aan een publieke laadpaal of op het werk een fatsoenlijke laadsnelheid te halen. Een lege batterij van 87 kWh weer helemaal vullen met 3,7, 7,4, 11 of 22 kW duurt met die optionele lader respectievelijk 28, 14, 9,5 en 5 uur.
Terwijl Renault voor de 60 kWh-versie met 170 pk een WLTP-rijbereik van 430 kilometer belooft, is dat voor de krachtiger Scenic met 87 kWh-batterij en 220 pk maar liefst 625 kilometer.
Rijgedrag Renault Scenic E-Tech Electric
Een lange wielbasis, korte overhangen, brede sporen, een centraal en laag ingeplant zwaartepunt: alle ingrediënten zijn aanwezig om de Renault Scenic een prima weggedrag te geven. Er is maar één spelbreker: het gewicht. Rijklaar zet de Scenic ongeveer 1.850 à 1.900 kilogram op de weegschaal. Dat is misschien niet overdreven voor een EV van deze afmetingen, maar het blijft absoluut gezien natuurlijk niet min.
Om te voorkomen dat het koetswerk van de elektrische Renault Scenic alle kanten op zou deinen, zagen de onderstelspecialisten dan ook geen andere uitweg dan deze cross-over een relatief strak onderstel aan te meten. Om zich vervolgens fier op de borst te kloppen dat ‘rolneigingen netjes ingetoomd worden’. Dat je daar een prijs voor betaalt, vergeten ze er gemakshalve even bij te vertellen.
Want het onderstel remt duik-, steiger- en rolneigingen dan wel keurig af, maar het heeft daardoor ook moeite om kleine oneffenheden in het wegdek te filteren. Versta ons niet verkeerd, het veercomfort blijft zeker aanvaardbaar; alleen zijn we van Renault zachter gewend. Overigens betekent dat strak gehouden koetswerk in combinatie met een stuur dat tegelijk erg direct is (amper 2,3 omwentelingen van nok tot nok) én bijzonder sterk bekrachtigd, dat de Scenic gretiger de bocht induikt dan verwacht.
Anders gezegd: in het begin heb je de neiging wat te veel aan het stuur te draaien, waardoor je achteraf weer moet corrigeren en de auto dus nooit helemaal zuiver door de bocht gaat. Eenmaal eraan gewend betert dat echter, en naarmate de kilometers vorderen, ga je die levendige en kwieke reacties steeds meer op prijs stellen.
Deze Renault Scenic is beslist niet enkel een auto ‘om in te leven’, maar ook eentje om in te rijden. Zeker als je zelf de motorrem ter hand neemt met de lepels aan weerszijden van het stuur, waarmee je de energierecuperatie kunt instellen volgens vier niveaus. Let wel: die lepels zijn er pas vanaf het tweede uitrustingsniveau, Techno.
Belgische prijs Renault Scenic E-Tech Electric
De Evolution-basisvariant met het ‘kleine’ aandrijfgeheel van 170 pk en 60 kWh heeft het grote voordeel de instapprijs onder de grens van 40.000 euro te houden: met zijn 39.950 euro komt deze uitvoering in 2024 nog net in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie voor particulieren ter waarde van 5.000 euro.
De 430 kilometer WLTP-rijbereik van die variant zal voor veel mensen volstaan, en zelfs de standaarduitrusting van de Evolution is al behoorlijk. Alleen moet je het voor die prijs doen met het basisdisplay voor het OpenR-Link van 9 duim en zonder ingebouwde Google-navigatie. Het 12 duim grote scherm inclusief volledige Google-functionaliteiten is pas van de partij vanaf de Techno (42.650 euro voor de 170 pk-versie).
OVERZICHT Alle prijzen van de nieuwe Renault Scenic E-Tech
De 220 pk-versie met grote batterij is er als Techno vanaf 46.690 euro, terwijl diezelfde tandem als Esprit Alpine minstens 49.200 euro moet kosten, en als Iconic 51.450 euro.
Verdict AutoGids Renault Scenic E-Tech Electric
Dat de Renault Scenic niet langer eenvolumer genoemd wil worden, betekent dat hij ook moest afzien van enkele troeven waarvoor dat soort auto’s bekendstaan – en dan hebben we het vooral over hun moduleerbaarheid. Niettemin blijft het erg aangenaam toeven in zijn interieur, waarvan een verzorgde en kwaliteitsvolle indruk uitgaat.
Door op een gedegen manier de overstap te maken naar een puur elektrische aandrijving, bewijst de Scenic E-Tech Electric bovendien dat die technologie perfect dagelijks bruikbaar en aangenaam is. Hij lijkt dan ook een soort van perfecte mix te vormen van wat een gezinsgerichte EV anno 2024 hoort te zijn: al het goede van de Mégane E-Tech Electric, maar dan met een aantrekkelijke binnenruimte, praktische bergvakken en een ruime koffer erbovenop.
Bovendien moet je al lang zoeken om een EV te vinden met een even goede verhouding tussen prijs en rijbereik. Op papier heeft deze Scenic dus alles om uit te groeien tot een ware bestseller. Al heeft de consument, zoals altijd, het laatste woord…
Verwante testen
12-03-2024
9In dit artikel : Renault, Renault Scénic
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!