Eerste test / Renault Twingo GT : Vlotte stadsrakker
De 0.9- driecilinder leent zich gerust voor een kort sprintje in de stad.
We weten het al van bij de presentatie: de Twingo GT is geen racebolide en ook geen stuntwagen. Desondanks heeft hij andere noten op zijn zang, als chique en trendy stadsauto met een vleugje sportiviteit. Want met 110 pk achter je rug in een auto van minder dan een ton zou het misplaatst zijn om te klagen over een gebrek aan vermogen. Niet dat je tegen de rugleuning wordt geplakt, maar de 0.9-driecilinder leent zich gerust voor een kort sprintje in de stad. Bovendien zorgen de verlaagde ophanging, dikkere antirolstang en grote wielen voor genoeg grip om je wat te amuseren, bijvoorbeeld door erg laat te remmen of vlotjes rotondes aan te snijden. Je kunt zelfs het gaspedaal ingetrapt houden, want het ESP maakt pirouetjes onmogelijk. Goed, de kleine Renault is over het algemeen wat harder, maar boet nauwelijks iets van zijn wendbaarheid in. Renault is niet tot het uiterste gegaan en de GT lijkt meer een marketingzet, maar toch leek deze Twingo ons erg tof tijdens onze testweek die voor 80 procent plaatsvond in de stad. Zijn motor is fiscaal interessant, maar wat gulzig naar onze smaak (8,6 l/100 km), en de aankoopprijs is aan de hoge kant (15.750 euro) voor een Twingo. Het beoogde publiek zal zich daar echter makkelijk over zetten.
- Toffe, frisse look
- Erg alerte motor
- Voldoende grip
- Prijs, absoluut gezien
- Verbruik kan oplopen
- Niet echt sportief
In dit artikel : Renault, Renault Twingo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands