De DBX kende een beetje een valse start. De super-SUV had een heleboel dynamische kwaliteiten, maar kon commercieel amper een vuist maken tegen concurrenten als de Bentley Bentayga, Lamborghini Urus of zelfs de Porsche Cayenne. Daarom kwam Aston Martin al snel met de DBX707 voor de pinnen, een topversie die een veel krachtiger variant van de V8-motor verpakte in een merkelijk agressiever vormgeven koetswerk.
En plots begon de mayonaise wél te pakken, want niet veel later vertegenwoordigde de SUV meer dan de helft van de Aston Martin-verkoop. Toch bleven de kritische klanten klagen. Want het interieur hulde zich dan wel in exquise materialen, de afwerking was maar zozo. Bovendien moest de DBX het nog zien te rooien met een bij Mercedes geleend infotainmentsysteem, dat zijn vervaldatum inmiddels lang voorbij was. Dat zet de vanuit Gaydon opererende sportwagenbouwer nu recht.
Aandrijfgeheel Aston Martin DBX707
De gewone DBX is dood, want voortaan telt het gamma nog maar één variant: de veel krachtigere, maar ook een stuk vulgairder aangeklede 707 dus. In de neus ligt de bekende vierliter-V8 van AMG-origine, een biturbobenzine die een piekvermogen van 707 pk – zo weet je weer waar dat achtervoegsel vandaan komt – paart aan een maximumkoppel van 900 Nm. Power die op de weg wordt gezet door een klassieke negentrapsautomaat, die je kunt bedienen via flink uit de kluiten gewassen schakellepels.
Voor de nodige tractie zorgt de permanente vierwielaandrijving, die de koppeloverdracht tussen de assen regelt via een gestuurde meerschijvenkoppeling. De achterwielen krijgen ook rugdekking van een actief achterdifferentieel, dat het overstuurde karakter gaat accentueren wanneer je de relaxte GT-modus ruilt voor Sport of SportPlus.
Prestaties Aston Martin DBX707
Hoewel de V8 zowat een-op-een overgenomen wordt, verbaast de AMG-motor opnieuw met zijn brutale krachtontwikkeling. Wanneer je het gaspedaal wat te gretig intrapt, hebben de brede Pirelli-banden en de elektronische rijhulpsystemen nog altijd de handen vol om het zaakje op de baan te houden. Maar dan is het feestje al aan de gang, want de DBX707 wint zo snel zoveel vaart dat je er stilletjes van wordt.
Die oerkrachten laat zich niet in cijfers vatten, maar dat de sprint van 0 naar 100 km/u niet langer dan 3,3 tellen hoeft te duren en dat de topsnelheid van 310 km/u bijzonder snel op de klokken staat, spreekt wel boekdelen. Allemaal zonder enige vorm van elektrische bijstand... De koolstof-ceramische remmen met enorme schijven zijn dan ook geen overbodige luxe wanneer je aan het kilometervreten gaat.
Rijgedrag Aston Martin DBX707
De ophanging blijft dezelfde, maar Aston Martin heeft wel met de set-up van de schokdempers, de luchtvering en de stabilisatorstangen gespeeld. En het resultaat is om duimen en vingers bij af te likken, want deze toch ruim 5 meter lange en dik 2,2 ton zware kolos laat zich sturen als een hot hatch op steroïden. Dankzij de scherp reagerende en hongerig in de apex bijtende voorzijde kun je de bochten echt attaqueren, met een onderstel dat assertief communiceert en gewillig anticipeert zodra de fysieke gripgrenzen bereikt zijn.
Met het ESP uitgeschakeld trekt de breed uitzwaaiende achterpartij graag rubberstrepen op het asfalt, maar ook in de defaultstand voelt deze Aston Martin aan als een achterwielaandrijver. We konden de vernieuwde DBX707 testrijden naast de gloednieuwe Vantage (het testverslag volgt) en in de wisselvallige weersomstandigheden was die nochtans bijzonder geslaagde sportwagen geen partij voor de vadsige SUV.
Facelift Aston Martin DBX707
De agressieve patserlooks staan pal. Met die opengesperde muil en uitgesproken achterdiffusor lijkt het koetswerk vooral influencers, televisiesterren en topvoetballers te willen paaien. En Aston Martin spreekt dat niet tegen, want het cliënteel wordt elk jaar wat jonger en dus wat extraverter. Om zo passend mogelijk in te spelen op die razendsnel veranderende smaak introduceert de Britse constructeur dan ook een opgefrist kleurenpalet aan koetswerktinten.
Leuk weetje: sinds Aston Martin deelneemt aan de Formule 1, zijn de groentinten in opmars – zoals het Aura Green van onze testwagen. Wie goed kijkt, spot ook enkele designupdates, zoals de voortaan verzonken deurhendels, de eleganter vormgegeven zijspiegels en de indringender starende koplampen.
Interieur Aston Martin DBX707
Voor de grote veranderingen moet je daarentegen binnenin zijn. Niet alleen de afwerking zet een stap, ook het dashboard ondergaat een metamorfose. Naast de digitale tellerpartij en de nog klassieke knoppen tellende middenconsole erft de DBX707 tevens het multimediasysteem dat debuteerde in de DB12, en dat ook dienstdoet in de Vantage en de Vanquish.
De opstelling is iets anders, omdat je nu eenmaal hoger zit in een SUV dan in een sportwagen, maar de gebruikte modules zijn zowat hetzelfde. Al is het 12,3 duim metende centrale display wel een tikkeltje groter dan bij de eerder vermelde sportmodellen. Verwacht geen mirakels, het infotainmentsysteem houdt het vrij eenvoudig en de tactiele knoppen op het multifunctionele stuur reageren simpelweg te traag. Maar je kunt er tenminste weer mee onder de mensen komen.
Verdict Aston Martin DBX707
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk vallen de verschillende puzzelstukken toch in elkaar. Want dankzij deze upgrade speelt het interieur van de DBX707 voortaan op het torenhoge niveau waarop het woeste aandrijfgeheel en het enthousiaste onderstel al een tijdje actief zijn.
We vinden het alleen een beetje jammer dat het niet iets minder opzichtig kan, maar wij zijn natuurlijk niet de influencers, de televisiesterren of de topvoetballers waarop Aston Martin een heleboel van zijn pijlen richt.
Verwante testen
05-07-2023
13
13-04-2022
Korte tests
Aston Martin DBX707 (2022) – eindbaas
Aston Martin wist ons te verrassen: met zijn 707 pk sterke biturbo-V8 is de DBX707 de krachtigste (luxe)SUV van...
12
15-01-2021
Blogtests
Wat vind ik van de Aston Martin DBX?
Aston Martin zit aan de SUV’s. Redacteur Hans Dierckx ging op stap met de DBX, oftewel de Britse Cayenne...
13
In dit artikel : Aston Martin, Aston Martin DBX
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!