Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Audi RS e-Tron GT (facelift 2025) - de 925 pk sterke Performance getest

Geschreven door Benoît Lays op

Na vier jaar carrière en 35.000 verkochte exemplaren krijgt de Audi e-Tron GT een facelift. AutoGids doet de test met de 925 pk sterke RS Performance.

163.430 €

Maar liefst 680 kW of 925 pk. Nooit eerder was een Audi voor de openbare weg zo krachtig. Maar voorlopig zijn we er niet veel mee, want het verkeer op de overvolle snelwegen rond Frankfurt verloopt gestremd, en op de streng beteugelde N-wegen in de buurt heersen de flitscamera’s. We moeten de paardenstal van onze RS e-Tron GT Performance dan ook noodgedwongen nog even aan de ketting leggen.

Maar ons geduld wordt beloond: na een tijdje duiken daar toch enkele verlaten haarspeldbochten op – voor ons het signaal om meteen de meest radicale stand van de Audi Drive Select in te schakelen. 

Rijgedrag Audi RS e-Tron GT Performance

Bij het uitkomen van de bocht geven we bewust wat verkwistend gas, en de achterwielen van onze Audi RS e-Tron GT Performance leggen een dikke streep rubber op het asfalt. Een glimlach tovert zich om onze lippen: wie zei daar dat je geen lol kunt trappen in een elektrische auto van 2,6 ton? Oké, het gaat je wel een stevige duit aan banden kosten, maar kom…

Review Audi RS e-Tron GT Performance

Dankzij zijn actieve luchtvering (een optie van… 8.360 euro) gaat het koetswerk van deze e-Tron GT geen spatje rollen in de bochten. En zelfs als je vol gas geeft, blijft de neus vlak. Behoorlijk indrukwekkend, en het vertrouwen groeit dan ook al snel, temeer omdat we in onze testauto ook nog altijd kunnen rekenen op joekels van koolstofceramische remschijven (6.690 euro) voor het geval we wat te optimistisch zouden worden. 

Specs & prestaties Audi RS e-Tron GT Performance

Sinds de opkomst van de elektrische auto en hun begrensde topsnelheid komt de kwestie van een snelheidslimiet voor alle Duitse snelwegen geregeld op tafel. Maar deze Audi e-Tron GT ontkracht dat argument, door met het gas tegen de plank vlotjes de 260 km/u op de teller aan te raken. Amusant om te zien is dat de auto met verbrandingsmotor die ons volgt, de grootste moeite heeft om in ons spoor te blijven. Logisch, want met een 0 tot 100 in amper 2,9 seconden is er niet veel dat deze RS e-Tron GT kan bijbenen. 

Audi RS e-Tron GT Performance review

Laadsnelheid Audi RS e-Tron GT Performance

Maar de belangrijkste aanpassing zit misschien wel vanbinnen, in de nieuwe batterij: die heeft een grotere capaciteit (105 kWh, waarvan 97 bruikbaar) en werd tegelijk 9 kilogram lichter (625 kilo in totaal). En doordat ook de laadsnelheid op gelijkstroom toenam (van 270 naar 320 kW), kunnen minder dan 20 minuten nog altijd volstaan om het batterijpeil van 10 naar 80 procent te krijgen. Ook onderweg laden de cellen efficiënter op, want via de remmen kan nu tot 400 kW worden gerecupereerd in plaats van 290.

Review Audi RS e-Tron GT Performance

Rijbereik Audi RS e-Tron GT Performance

Dat alles maakt dat ook het aangekondigde WLTP-rijbereik er flink op vooruitgaat. De basisversie S haalt officieel 565 tot 609 kilometer uit een volle batterij, terwijl de nochtans aanzienlijk krachtiger RS niet eens zoveel minder ver komt: 572 tot 599 kilometer. Waarmee de vernieuwde e-Tron GT in beide gevallen ongeveer 100 kilometer meer uit zijn batterij haalt in vergelijking met de prefaceliftvariant. Voor de nieuwe RS Performance spreken we over een actieradius van 533 tot 592 kilometer, maar het mag duidelijk zijn dat je die waarden kunt vergeten als je zijn machtige potentieel aanspreekt.

Review Audi RS e-Tron GT Performance

Verbruik Audi RS e-Tron GT Performance

Als je de kans krijgt om het rechterpedaal volledig weg te trappen, plakt deze RS Performance je bijna letterlijk in je stoel. Uiteraard kost zo’n rijstijl veel energie, getuige ons gemiddelde van 32 kWh/100 km. Maar de twee andere varianten – de gewone RS van 856 pk en de S van 679 pk – zijn ook allesbehalve traag, en bovendien wat minder gulzig: met een S kwamen we uit op een gemiddelde van 20 kWh/100 km. 

Audi RS e-Tron GT Performance review

Facelift Audi RS e-Tron GT Performance

Aan de buitenkant blijft de facelift uiterst subtiel: een licht aangepaste bumper, andere velgen en nieuwe koetswerkkleuren, en dan hebben we het wel gehad. De Performance-uitvoering kun je herkennen aan het gebruik van koolstofvezel voor zijn buitenspiegels, zijn deurdorpels en zijn dashboard. Voor het dak van de Performance heb je de keuze: ofwel laat je dat ook in carbon uitvoeren, ofwel kies je voor het optionele glazen panoramadak met kristaltechnologie dat zich elektrisch laat verduisteren.

Audi RS e-Tron GT Performance review

Prijs Audi RS e-Tron GT Performance

OVERZICHT: Belgische prijzen Audi e-Tron GT (2025)

Verdict Audi RS e-Tron GT Performance

De extreme Performance-variant van de vernieuwde Audi e-Tron GT trakteert je op dezelfde buitenaardse prestaties als zijn Porsche-neefje, de Taycan, maar dan voor een veel scherpere prijs: vanaf 163.560 euro. Maar eigenlijk volstaan de prestaties van de instapversie S ook al ruimschoots voor de openbare weg. Niet alleen kost die 35.000 euro minder, bovendien ziet hij er ook wat normaler uit dan de Performance met zijn opzichtige carbon aankleding met camouflage-effect. 

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi E-tron GT

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker