De in 2021 voorgestelde BYD Tang was de eerste elektrische auto van Build Your Dreams in Europa, bedoeld als technologische showcase en commercieel experiment. Nu evolueert de EV-markt razendsnel, waardoor de Chinese constructeur zich genoodzaakt ziet om de zevenzitter weer up-to-date te krijgen. Zowel om naar te kijken als om mee te rijden.
Design: koetswerk BYD Tang
De nog traditionele voorzijde gaat op de schop, het 4,97 mete lange koetswerk van de nieuwe BYD Tang draagt een gesloten voorzijde met het zogenoemde Dragon Face-ontwerp dat recentere modellen zoals de Dolphin en de Seal kenmerkt. Dat beduidend scherpere lijnenspel komt uit de tekenpen van Wolfgang Egger, het designhoofd van Build Your Dream dat vroeger auto’s ontwierp voor Audi.
Interieur BYD Tang
Build Your Dreams zegent de nieuwe BYD Tang met de jongste generatie van zijn infotainmentsysteem, dat je nog steeds bedient via een centraal aanraakscherm van 15,6 inch die je zowel horizontaal als verticaal kan draaien. De mogelijkheden nemen toe, toch blijft het een beetje zoeken naar de juiste toepassingen. Je wordt voortaan wel geholpen door een stemassistent die reageert op “Hi BYD”.
Koffer BYD Tang
De vernieuwde BYD Tang telt nog steeds zeven zitplaatsen. De zitjes achterin kan je individueel in de laadvloer doen verdwijnen, terwijl je de zitbank op de tweede rij kan neerplooien in een 60/40-configuratie. Dat zorgt ervoor dat het laadvolume schommelt van minimum 235 tot maximum 1.655 liter.
Aandrijfgeheel BYD Tang
De BYD Tang gebruikt twee elektromotoren (180 kW voor- en 200 kW achteraan) die goed zijn voor een systeemvermogen van 517 pk en een maximumkoppel van 700 Nm. Ondanks zijn stevige gewicht accelereert de elektrische SUV in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Onderweg dient die power vooral het rijcomfort, niet de prestaties.
Rijbereik BYD Tang
Het elektrische aandrijfgeheel van de nieuwe BYD Tang haalt zijn energie uit de fameuze Blade-batterij van Build Your Dreams, een accupakket met een capaciteit van 108,8 kWh. Het WLTP-rijbereik wordt opgetrokken naar 530 kilometer, maar in de praktijk mag je blij zijn dat je een 450 kilometer haalt zonder opnieuw aan de stekker te moeten. Op de snelweg noteerden we een stevig verbruik van 26 kW per 100 kilometer.
Laden BYD Tang
Het batterijpakket van 108,8 kWh kan je snelladen aan 170 kW, de boordlader heeft een capaciteit van 11 kW. De Blade-batterij belooft extra laadcycli en minder degradatie, zodat je kan DC-chargen tot 100%. De BYD Tang komt bovendien met een V2L-functie van 4 kW, zodat je elektrische apparaten gewoon in het stopcontact kan steken.
Rijgedrag en comfort BYD Tang
Omdat de BYD Tang het verwijt kreeg te hard te zijn, is Build Your Dreams op zoek gegaan naar extra rijcomfort. Die queeste loopt langs een kleinere bandenmaat (van 22 naar 21 inch) en langs adaptieve demping, aanpassingen die wat extra rust brengen bij langere verplaatsingen. Van het afstandelijke, wat zweverige stuur zijn ze jammer genoeg afgebleven.
Prijs en lancering BYD Tang
De eerste exemplaren van de nieuwe BYD Tang worden pas na de zomer verwacht. Een prijskaartje kan de Belgische invoer van Build Your Dreams nog niet communiceren. Maar het huidge model startte zijn carrière aan 72.140 euro en blijft momenteel nog beschikbaar als stockmodel vanaf 59.990 euro.
Verdict BYD Tang
Er blijven wat ruwe kantjes aan de BYD Tang, zowel technologisch als dynamisch. Maar de visuele updates en technische upgrades genereren wel degelijk een meerwaarde. Hoe groot die meerwaarde is, zal vooral afhangen van het prijskaartje dat op het koetswerk van de elektrische zevenzitter gekleefd zal worden. En die belooft scherp te zijn, toch tegenover Europese alternatieven zoals een Mercedes EQE SUV.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!