Chevrolet blijft heilige huisjes slopen. Bij zijn debuut in 2019 baarde de huidige Corvette nog opzien met zijn gewijzigde motoropstelling, want zijn dikke V8 verhuisde van de neus naar de achtersteven. En nu is de C8 ook de eerste generatie van de Amerikaanse sportwagen der sportwagens die een hybride aandrijfgeheel combineert met vierwielaandrijving.
ONTDEK De nieuwe Corvette E-Ray op het Autosalon van Brussel 2025
Nog niet zo lang geleden hadden we daarover schande gesproken, vandaag zijn we vooral benieuwd naar de impact op de prestaties en het weggedrag.
Design: koetswerk en interieur Corvette E-Ray
De E-Ray krijgt het bredere koetswerk van de Corvette Z06, zodat de wielkasten de ruimte krijgen om de reusachtige wielen te huisvesten: vooraan gebruikt Chevrolet 20-duimvelgen met 275/30-banden, achteraan ligt er rond de 21-duimers zelfs 345/25-rubber – dat is hetzelfde formaat waarop Lamborghini een beroep doet voor de nieuwe Revuelto. Onze testwagen was voorzien van de optionele velgen van koolstofvezel, die het onafgeveerde gewicht drukken en de wendbaarheid bevorderen.
De komst van de elektromotor heeft geen praktische gevolgen: ook als E-Ray behoudt de Corvette C8 de kleine bagageruimte in de neus en de wat grotere koffer achter de V8-motor. Binnenin oogt deze hybride variant zoals de gemiddelde Corvette. Dat wil helaas ook zeggen dat Chevrolet nog geen oplossing gevonden heeft voor de wat hoge zitpositie, voor de naar Europese normen wat rommelige afwerking en voor de overdaad aan wat te kleine bedieningsknoppen op de middentunnel.
Het digitale instrumentencluster krijgt in deze E-Ray wel nieuwe displays, waarop je onder meer kunt aflezen wanneer er hoeveel koppel naar de voorwielen vloeit. En wanneer de elektromotor bijspringt, hoor je een futuristisch geluid door de luidsprekers zoemen. Gelukkig niet van dien aard om de soundtrack van de V8 te overstemmen…
Hybride aandrijving Corvette E-Ray
De Corvette E-Ray is geen ingenieuze stekkerhybride zoals de Ferrari 296 GTB of de McLaren Artura; onderhuids verandert er zelfs verrassend weinig. Centraal achter de cockpit vind je de bekende LT2-krachtbron: een 6,2 liter grote V8 die 500 pk en 645 Nm naar de achterwielen versluist via een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling.
Maar in de neus schuilt er een 163 pk en 165 Nm sterke elektromotor die zijn energie haalt uit een compact accupakket, dat zich in de middentunnel tussen de stoelen bevindt en over een nettocapaciteit van amper 1,1 kWh beschikt.
Rijbereik en prestaties Corvette E-Ray
In de Stealth-modus kun je daarmee geruisloos vertrekken, maar veel verder dan 10 kilometer raak je niet op stroom alleen. En enkel zolang je niet sneller dan 45 km/u rijdt. De elektrische module, die actief is tot 150 km/u en maar 105 kilogram aan het totale gewicht toevoegt, is vooral bedoeld om de Corvette wat extra trekkracht en wat bijkomende vaart te schenken. Dat laatste is niet helemaal gelukt: de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt slechts 2,5 seconden, maar de topsnelheid van de E-Ray is wel beperkt tot 180 km/u.
De volledig elektrische Stealth-modus had een sneltoets verdiend, zoals die er wel is voor de Charge Plus-stand, die je activeert via een knopje ter hoogte van je rechterknie. In die modus wordt de accu weer opgeladen door de benzinemotor, wat niet meer dan een minuut of drie duurt.
Rijgedrag op circuit Corvette E-Ray
In de gewone C8 Stingray en zelfs in de hardcore Z06 ga je dan door tot de achterbanden grip verliezen; enkel de meest behendige (of roekeloze) bestuurders wagen zich voorbij het punt waarop het rubber de rol begint te lossen. Omdat de Corvette C8 nu eenmaal geen driftmachine is. Of beter: ‘was’, want die op de vooras gemonteerde elektromotor openbaart een nieuwe karaktereigenschap.
Het moment waarop er overstuur dreigt, is niet meer dan het begin van een nieuwe fase. De vooras begint te trekken wanneer de achterzijde gaat glijden, waardoor de Corvette als E-Ray nu wél zijn heupen uitzwaait. Ook bij hogere snelheden en ook als de elektronische rijhulpmiddelen volledig uitgeschakeld zijn, breekt de Chevrolet zo progressief en beheersbaar uit dat alles bijna in slow motion gebeurt. En dat is een zegen wanneer je met 655 pk en 1,8 ton aan de waggel gaat.
De E-Ray breekt zo progressief en beheersbaar uit dat alles bijna in slow motion gebeurt.
Op het circuit voelt de E-Ray echt speciaal aan. Vrijwel elk onderdeel wordt beter naarmate de snelheid toeneemt. De samenwerking tussen de elektromotor en de V8 is voorbeeldig, de besturing wint aan feedback naarmate de belasting op de voorbanden toeneemt, en het rempedaal toont een verrassende finesse onder zware belasting. De 1,8 ton laat zich niet wegcijferen, maar de standaard gemonteerde koolstofceramische remmen geven geen krimp.
Die haast verslavende drifts en verrassend goede handling op een afgesloten piste gaan hand in hand met meer controle, want de vierwielaandrijving zorgt ook voor extra gemoedsrust in natte of winterse omstandigheden – zo wordt de E-Ray toch aan de Amerikaanse man of vrouw verkocht. In de Verenigde Staten wordt deze Chevrolet trouwens standaard geleverd met allseasonbanden van Michelin.
Rijgedrag op de openbare weg Corvette E-Ray
Op de openbare weg toont de hybride Corvette E-Ray zich best meegaand voor een rasechte sportieveling. In de rijmodus Tour garanderen de adaptieve schokdempers een zachte en aangename rit, enkel op wat gladdere en iets slechtere wegen voel je de vooras bijspringen. Tot je de snelweg ruilt voor krappere bochtencombinaties en de vierwielaandrijving ook daar wonderen doet voor de rijdynamiek.
De E-Ray voelt stabieler aan in haarspeldbochten en kan veel sneller weer op het gas, zonder schrik voor uitschuivers. Bij wettelijk toegestane snelheden mist het stuur wat gevoel, terwijl het matige zicht rondom om wat omzichtigheid vraagt in de stad en tijdens het manoeuvreren. En toch is deze sportwagen een stuk wendbaarder dan de fysica suggereert.
Conclusie Corvette E-Ray
Je kunt de Corvette E-Ray op verschillende manieren bekijken. Als een vierwielaangedreven sportwagen waarmee je ook in de winter kunt blijven rijden. Als een hybride Corvette die wat zuiniger met brandstof omspringt als het moet, en die wat sneller gaat als het mag.
LEES OOK Corvette gaat helemaal crazy als 1.084 pk sterke ZR1
Of als een minder duur alternatief voor de exotische stekkeratleten van McLaren of Ferrari, want met een Amerikaanse vanafprijs van een 110.000 dollar kost hij de helft van een Artura en een derde van een 296 GTB. Dankzij Hedin Automotive komt de hybride Corvette E-Ray gauw naar België, al blijft het nog even wachten op de prijs.
Tekst: review by MD (USA)
Verwante testen
10-07-2024
8
17-06-2024
Eerste tests
Review McLaren Artura Spider (2024)
Na een moeilijke periode schijnt de zon weer voor McLaren. En er is geen betere manier om daarvan te...
10
07-03-2022
Eerste tests
Ferrari 296 GTB (2022): V6-vrees
De Ferrari 296 GTB wordt aangedreven door een plug-inhybride V6-biturbo die over een systeemvermogen van 830 pk beschikt. AutoGids...
17
In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Corvette