Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Ford Capri (2025) - sportieve familievriend of familiale sportieveling?

Geschreven door Frédéric Kevers op

Ford stoft de Capri-benaming af en kleeft ze op een sportieve cross-over die nauw verwant is met de elektrische Explorer. Rest de vraag of de moderne verpakking die klassieke naam ook alle eer aandoet. AutoGids doet de test.

51.450 €

Ford is in een nostalgische bui. Nadat de Amerikaanse constructeur de Mustang- en de Puma-benaming recycleerde voor een hedendaagse SUV, refereren ze opnieuw aan een coupé uit de jaren stilletjes. De Capri maakt immers een comeback als de sportievere broer van de nieuwe, voortaan volledig elektrische Explorer. Een gewaagde zet, want die badge komt met een heleboel vergeelde herinneringen aan vervlogen tijden.

Ook bij een strak geregisseerd marketingverhaal moet je je de vraag stellen wat er anno 2024 nog overblijft van de geliefde sportcoupé die in 1986 van de markt verdween, na een succesvolle carrière als productiewagen én raceauto.

Concept en design Ford Capri

Veel hangt af van het perspectief waaruit je de nieuwe Ford Capri in ogenschouw neemt. Hou je vast aan het originele idee van een betaalbare coupé die vier zitplaatsen combineert met een bovengemiddelde portie rijplezier, dan zakt de pudding snel in elkaar. Op enkele, wat geforceerde designdetails na is er geen stilistische link tussen het oermodel en zijn opvolger. Daarvoor wegen de afronde c-stijlen en het verduisterde smoeltje met vier ledelementen simpelweg te licht.

Review Ford Capri EV

Maar bekijk de Capri als de wat vlottere, enigszins ongedwongen en sportiever verpakte fastbackversie van de Explorer en je kan enkel besluiten dat de ontwerpers goed werk leverden. Het visuele onderscheid is veel groter dan bij pakweg de ID.4 en de ID.5, om maar meteen de VW-modellen te noemen waarmee Fords twee meest recente EV’s hun technische basis delen. Jawel, ook de Capri staat op het modulaire MEB-platform van Volkswagen.

Koetswerk en koffer Ford Capri

De wielbasis is identiek aan die van de Explorer, maar de wat langere achteroverhang doet de koetswerklengte groeien tot 4,63 meter. Ook het laadvolume profiteert van die dikkere kont, want de capaciteit van de koffer neemt toe van 470 naar 627 liter, of zelfs van 1.480 naar 1.510 liter wanneer je de achterbank neerplooit.

Review Ford Capri EV

Op zoek naar een lager zwaartepunt komt de Capri 1,8 centimeter dichter tegen het asfalt te liggen, terwijl de zwierige daklijn de hoogte met 2,4 centimeter drukt. Binnenin krijgt je gelukkig nooit de indruk dat er minder bewegingsruimte overblijft.

Interieur en infotainment Ford Capri

Het interieur is niet meer dan een doorslagje: naast de zwarte in de plaats van lichtgrijze binnenafwerking is enkel het stuurwiel verschillend. Dat van de Capri krijgt een verticale spaak die knipoogt naar het geperforeerde sportstuur dat Ford destijds op zijn sportcoupé schroefde.

Review Ford Capri EV

De stoelen zitten uitstekend, de middenconsole heeft een slimme indeling en de ergonomie toont zich doordacht, al blijven de haptische knoppen wat gewenning vragen. Achter het scherm van de Ford Sync Move-multimediamodule schuilt een afsluitbare opbergruimte, de interface van dat infotainmentsysteem werkt intuïtief en blijkt responsief. 

Specs en rijbereik Ford Capri

Net zoals bij de Explorer voorziet Ford drie versies van de Capri, gaande van de achterwielaangedreven Standard Range die het gamma in de loop van 2025 vervoegt tot de vierwielaangedreven Extended Range met een batterijcapaciteit van 79 kWh. Wij konden testrijden met de middelste variant, waarbij de 286 pk en 545 Nm sterke elektromotor een bekwame tandem vormt met het accupakket van 77 kWh.

Review Ford Capri EV

Het rijbereik van die Ford Capri Extended Range RWD bedraagt 598 kilometer, de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 6,4 seconden en snelladen aan gelijkstroom kan aan maximum 135 kW.

Weggedrag en rijcomfort Ford Capri

Aan de technische bouwstenen verandert er niets, al legt Ford wel een iets andere puzzel. Zo krijgt de ophanging een specifieke set-up die beter inspeelt op het wat lagere en iets langere fastbackkoetswerk. En het blijft niet bij beloftes en marketingpraat, want de op het ontwikkelingscentrum in Lommel afgestelde Capri toont zich onderweg wel degelijk sportiever dan de reeds dynamisch rijdende Explorer. Zonder aan comfort in te leveren, laat de elektrische cross-over zich speelser van bocht naar bocht dirigeren.

Review Ford Capri EV

De vooras reageert scherper, de rolbewegingen blijven beter onder controle en de achteras laat zich gewillig een stukje breder zetten. Wie het nodige enthousiasme aan de dag legt, wordt gretig gecomplimenteerd met gecontroleerde glijpartijtjes. Ondanks zijn rijzige SUV-bouw en stevige gewicht herkennen we toch vlagen van ouderwetse sportiviteit. Is deze Ford die beladen badge dan toch waard?

Prijs Ford Capri

OVERZICHT Belgische prijzen Ford Capri

Verdict Ford Capri

Deze elektrische cross-over oogt verzorgd, beschikt over een aangenaam interieur en koppelt pittige prestaties aan een aanzienlijk rijbereik. En dat voor een prijskaartje dat 2.500 euro boven dat van de technisch nagenoeg identieke Explorer ligt. Daarvoor krijg je een dynamische, zelfs wat speelse chassisafstelling die ervoor zorgt dat sportiviteit hand in hand gaat met familiegeluk. Net zoals bij de originele Capri, inderdaad. Maar of dat ook wil zeggen dat hij die naam echt verdient…

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Capri

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker