Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Ford Mustang Dark Horse (2024)

Geschreven door Klaas Janssens op

De nieuwe, alweer zevende generatie van de Ford Mustang is er ook als Dark Horse. AutoGids doet de test.

73.260 €

De Ford Mustang heeft het altijd wat meer van zijn power dan van zijn lenigheid moeten hebben. En ook de zevende generatie verleidt in de eerste plaats met zijn unieke aandrijfgeheel, want waar vind je nog een dagelijks inzetbare sportwagen die een atmosferische V8 combineert met zowel achterwielaandrijving als een handgeschakelde versnellingsbak?

Toch wil Ford zijn iconische muscle car ook als dynamische jongen in de markt zetten. De Mustang neemt daarom deel aan het Wereldkampioenschap Endurance en staat dus ook aan de start van de 24 Uur van Le Mans, waar Ford merken zoals Aston Martin, Ferrari en Lamborghini in de ogen kijkt.

Bovendien krijgt die competitiewagen ook een verlengstuk op de openbare weg, want de in de loop van 2025 verwachte Mustang GTD wil een valabel alternatief zijn voor hardcore racereplica’s zoals de Porsche 911 GT3 RS. Nu hoef je daar niet op te wachten, want ook deze Dark Horse-uitvoering richt zich op een publiek dat ouderwets rijplezier nastreeft. En dat hoeft dus niet beperkt te blijven tot in rubbernevel gehulde stoplichtsprintjes; ook op een occasionele trackday wil deze versie zich kunnen meten met het betere werk van de Duitse concurrentie.

Koetswerk en interieur Ford Mustang Dark Horse

De enkel als Coupé te verkrijgen Dark Horse herken je aan zijn verduisterde designdetails, zijn badges en zijn aerodynamisch wat geoptimaliseerde koetswerk, dat erg goed staat in het Carbonised Black van onze testwagen. Binnenin profiteer je van een goede zithouding, zeker als je voor de optionele Recaro-kuipjes kiest. 

Review Ford Mustang Dark Horse

We blijven het een beetje jammer vinden dat de analoge tellers plaatsgemaakt hebben voor een volledig digitale omgeving, al moeten we toegeven dat het Sync4-systeem uitstekend werkt en dat de graphics erg geslaagd zijn. Dat kunnen we niet zeggen van de krappe achterbank, want een wagen van dit formaat zou de inzittenden op de achterbank wat meer beenruimte mogen gunnen.

Motor: specs en prestaties Ford Mustang Dark Horse

Onder de gestrekte motorkap van de Dark Horse vind je de vijfliter-V8 van de Coyote-familie, zoals die in elke moderne Mustang ligt. Voor de gelegenheid hebben de ingenieurs het atmosferische motorblok wel wat extra slagkracht gegeven. Het vermogen wordt opgetrokken van 446 naar 453 pk, waardoor deze pony wat sneller galoppeert.

De impact op de prestaties blijft echter beperkt. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt welgeteld een tiende van een seconde kwieker: 4,4 seconden voor de versie met optionele tientrapsautomaat en 5,2 tellen voor wie liever met de manuele zesversnellingsbak aan de slag gaat. De topsnelheid blijft begrensd op 250 km/u.

Review Ford Mustang Dark Horse

Natuurlijk had Ford graag een groter verschil in motorvermogen en dus prestatiepotentieel gezien, maar daar staken de Europese emissievereisten een stevige stok voor. In de Verenigde Staten flirt de Dark Horse niet alleen met de grens van 500 pk, maar door zijn vrijer ademende en van partikelfilters gespaarde uitlaatlijn klinkt deze Mustang in zijn thuisland ook anders.

Geen paniek, want ook de soundtrack van onze Dark Horse is nog meer dan heftig genoeg om het hoofdpodium van Graspop Metal Meeting te verdienen. De V8 hangt in deze variant bovendien wat korter aan het gas, zodat het lijkt of je rechtervoet sporen krijgt die de Mustang bij elke trap tot ogenblikkelijke actie aanmanen. 

Review Ford Mustang Dark Horse

De progressieve wijze waarop de krachtbron vervolgens vaart maakt op weg naar de rode zone bij 7.250 o/m, doet je nekharen opveren. Het is minder explosief dan de instant power van een sportieve EV, maar de onstuitbare krachtopbouw beroert naast de hersenen ook de onderbuik.

De grootste verandering tegenover de gewone Mustang is evenwel de aangepaste transmissie. De Dark Horse ruilt de manuele Getrag-bak in voor een exemplaar van Tremec met ingekorte verhoudingen en een robuustere bouw. Die zesbak schakelt naast sneller ook zekerder, al vraagt de pook wel meer overtuigingskracht. Verder noteren we een lichter radiatorrooster en een verbeterde koeling voor de olie, het achterdifferentieel en de remmen, zodat je minder snel naar de kant moet bij stevig circuitlabeur. 

Rijgedrag Ford Mustang Dark Horse

Met de jongste interpretaties van de Ford Mustang viel al een heleboel rijplezier te rapen, maar de Dark Horse legt de lat nog een stuk hoger. Het blijft een charmante Amerikaan zonder kapsones, maar eentje die een grote mond paart aan de nodige kunde. Dat merk je meteen aan de afstelling van de stuurinrichting, die kwiek reageert en voldoende gewicht in de strijd gooit – je krijgt écht het gevoel de teugels stevig in handen te houden.

Review Ford Mustang Dark Horse

Het specifieke onderstel met een sportievere set-up en standaard gemonteerde MagneRide-ophanging doet de rest, zodat de toch fors uit de kluiten gewassen Dark Horse als een jong veulen over het slingerende parcours van de Route Napoléon draaft. 

In de Sport-modus kan de Mustang prat gaan op een uitstekende koetswerkcontrole, zodat je onder het remmen en bij het insturen stevig op de voorwielen kunt gaan leunen. En dat zorgt ervoor dat je beduidend flukser van bocht naar bocht kunt dansen, in een tempo waarvoor de gewone GT-versie liever bedankt. De Dark Horse voelt simpelweg compacter en lichter aan. Al blijft het wel een evenwichtsoefening, want zelfs met ingeschakelde tractiecontrole moet je voortdurend bij de pinken zijn om de paardenkrachten in het gareel te houden. 

Review Ford Mustang Dark Horse

Ook wanneer we op een overzichtelijker stuk een keer het gaspedaal helemaal kunnen wegtrappen en de V8 eindelijk zijn duivels mag ontbinden, blijft de Dark Horse overeind. Het is ooit anders geweest, maar anno 2024 vormen het chassis en het aandrijfgeheel van de Mustang een geslaagd huwelijk. Je moet werken voor je geluk, maar wie de handen uit de mouwen steekt, krijgt daar een heleboel liefde voor in de plaats.

Belgische prijs Ford Mustang Dark Horse

Met een Belgische vanafprijs van 70.260 euro kost de Dark Horse 8.800 euro meer dan de Ford Mustang GT Coupé waarop hij zich baseert. Wie de manuele zesbak ruilt voor de automaat legt nog eens 3.000 euro op. Opgepast: de fiscale kosten zijn stevig.

Verdict Ford Mustang Dark Horse

De nieuwe Ford Mustang vormt een bijzonder coherent totaalpakket, met een hoge entertainmentwaarde en feelgoodfactor, wat zijn unieke positie in het hedendaagse autolandschap enkel accentueert. Wie het dynamische potentieel echt wil benutten, vindt een amusante sparringpartner in de Dark Horse. Alleen moet je daar wel bijna 12.000 euro extra voor neertellen, boven op het stevige brandstofverbruik en de hoge fiscale kosten die je sowieso voor elke Mustang verschuldigd bent. 

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Mustang

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker