Ooit was deze Ford slechts een van de vele uit de States afkomstige muscle cars die de (over)moed hadden om neus aan neus te gaan staan met de slankere, slimmere en specialere sportwagens uit Europa, anno 2024 huppelt hij als een dolle dinosaurus tussen de industriële legkippen en de genetisch gekweekte melkkoeien.
Misschien is dat wel dé aantrekkingskracht van de alweer zevende generatie van wat de bestverkochte sportwagen uit de autogeschiedenis blijft: de wetenschap dat dit soort beesten met uitsterven bedreigd is. Nu is de nieuwe Mustang niet van plan zich zomaar gewonnen te geven. Zijn hart en ziel mogen intussen 60 jaar oud zijn, de verpakking oogt strak en de digitale mogelijkheden zijn bij de tijd. Of hoe heden en verleden een wat vreemde tango dansen: er wordt voortdurend op elkaars voeten getrapt, maar er is tenminste passie en overgave.
V8-motor: specificaties Ford Mustang Convertible
Ford is niet van een wit blad vertrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe Mustang, want generatie zeven bouwt op de technische fundamenten van zijn voorganger. De afmetingen en de proporties zijn zowat identiek gebleven, waardoor je zou kunnen vermoeden dat het eigenlijk een doorgedreven facelift betreft. Niets is minder waar: er zijn nauwelijks onderdelen die onveranderd overgenomen worden, zelfs de Coyote-krachtbron werd opnieuw tegen het licht gehouden.
De V8 behoudt zijn cilinderinhoud van 5 liter en bedankt voor elke vorm van drukvoeding, waardoor de ingenieurs alles uit de kast moesten halen om het blok compatibel te krijgen met de Europese emissienormen. Die missie brachten de ingenieurs tot een goed einde, weliswaar ten koste van wat paardenkrachten. Met een vermogen van 446 pk voor een maximaal koppel van 540 Nm toont de europese motorspecificatie zich minder krachtig dan de in Amerika gehomologeerde krachtbron.
V8-motor: prestaties Ford Mustang Convertible
De hertekende uitlaatlijn met onvermijdelijke partikelfilters zou ook de soundtrack van onze Mustang wat smoren, maar daar hebben we weinig van gemerkt. De atmosferische V8 klinkt nog steeds als ruige rock ’n roll. Voor de bijbehorende baslijnen zorgt het actieve uitlaatsysteem. Het gaat vooruit ook. De Amerikaanse muscle car mag dan dik 4,8 meter lang zijn en bijna 1,9 ton op de weegschaal zetten, vijf tellen volstaan om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten. Toch als je voor de tientrapsautomaat gekozen hebt, want de manuele transmissie klaart het geijkte spurtje in 5,4 seconden.
De versnellingspook ligt lekker in je palm en voelt vertrouwd aan, maar vraagt wel een beetje handigheid. De schakelwegen zijn nogal lang en de koppeling eerder zwaar, al zou het best kunnen dat we die manuele handeling de jongste jaren wat verleerd zijn geraakt. De revmatchingfunctie zorgt ervoor dat het toerental een sprongetje maakt wanneer je van verzet wisselt, maar de desgewenst via flippers aan het stuur bedienen automaat schakelt wel vlotter. Je kan je alleen de vraag stellen of een van souplesse bulkende V8 echt nood heeft aan tien verzetten.
Interieur: comfort en infotainment Ford Mustang Convertible
Het algemene comfort promoot lange ritten, met een canvasdakonstructie die raad weet met barre weersomstandigheden. Ook de geluidsinstallatie van B&0 doet zijn duit in het zakje door omgevingsgeluiden te filteren, zodat je de audio-installatie niet al te luid moet zetten om windgeluiden en bandenrumoer te overtreffen – er is zelfs een fluisterfunctie die de V8-gezangen drukt. Nu gaat de Ford Mustang pas echt blinken wanneer je met de haren in de wind naar de horizon galopeert, als het even kan richting een ondergaande zon.
Nostalgie reist altijd mee, maar verwacht geen digitale analfabeet. Van analoge tellers is geen sprake meer, de displays van het instrumentarium en het infotainmentsysteem worden gebundeld in een lichtjes naar de bestuurder gebogen module die bovenop het dashboard prijkt. Het Sync4-systeem oogt modern en komt met een heleboel knappe visuals en een oneindig aantal instelmogelijkheden, die in een overzichtelijke menustructuur gegoten werden.
Zelfs de afwerking en de materiaalkeuze is best aanvaardbaar, toch in vergelijking met de vorige generaties. Nu blijft het een Amerikaanse volksjongen, geen Duitse premium of Britse aristocratie. De wat onhandig gevormde koffer slikt best wat bagage, ook met gesloten dak. En de achterbank houdt nauwelijks beenruimte over. Bezwaren die je overboord kiepert wanneer de vrijheid roept en je alsnog met vier volwassenen op roadtrip vertrekt.
Rijgedrag Ford Mustang Convertible
De koetswerkstevigheid gaat er op voorruit en de geometrie van de ophanging werd herbekeken, aanpassingen waarvan de rijdynamiek profiteert. De Ford Mustang is geen scalpel dat door bochten snijdt, maar onderweg ligt er wel een heleboel rijplezier te rapen. Je moet wat wennen aan de afmetingen wanneer je die flinke neuspartij door smalle bochtencombinaties probeert te mikken.
De stuurinrichting stuurt scherp en reageert kwiek, juist jammer dat er nauwelijks sprake is van enige feedback. Het is het onder je billen bewegende onderstel dat voor de nodige communicatie tussen man en machine zorgt. En dat is goed, want zo voel je wanneer de achterzijde zich wat breder zet, een karaktertrekje dat het rijgedrag tekent – ook wanneer de stabiliteitscontrole aanstaat, overigens. Je kan nog steeds spelen met zes verschillende rijmodi, die onder meer de kalibratie van de optionele MagneRide-ophanging en de verschillende rijhulpsystemen regelt. Maar met zoveel vermogen op enkel de achteras dank je vooral het sperdifferentieel voor zijn vloeiende werking.
Wie het rubber nog sneller wil verbranden, kan spelen met de Performance Electronic Parking Brake gedoopte feature die je helpt met het inzetten van een drift. Of met de door de dragracerij geïnspireerde LineLock-functie die enkel de voorremmen activeert, zodat je de achterbanden snel op temperatuur kan brengen door ze te laten spinnen… fratsen die wel leuk, maar eigenlijk overbodig zijn. Ook zonder die hulp is deze gezapige cruiser een onvervalste hooligan.
Verdict Ford Mustang Convertible
Ze zijn op een hand te tellen, de wagens die je nog kan bestellen met een atmosferische V8. Je hebt er geeneens al je vingers voor nodig, toch niet als je ook achterwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak verlangt. En dan hebben we het geeneens over de vier zitplaatsen en de mogelijkheid om de Mustang ook als Convertible te bestellen.
Natuurlijk kan je de nieuwe Ford Mustang in het verdomhoekje duwen waar de overbodig geworden helden van weleer noodgedwongen verzamelen blazen om stoere verhalen te vertellen, want deze Ford is een vreemde eend in de EV-bijt geworden. Maar het is er wel eentje met een groot hart.
Bekijk ook onze video over de nieuwe Ford Mustang
Verwante testen
12-09-2022
15
12-07-2022
Blogtests
Wat vind ik van de Ford Mustang California Special?
Een Ford Mustang die klinkt als een cocktail, dat kan alleen maar smaken. Of het zoet was dan wel...
5
14-10-2021
Blogtests
Wat vind ik van de Ford Mustang Mach 1?
Onze Xavier Daffe heeft erg genoten van de 460 pk sterke Ford Mustang Mach 1. Ontdek zijn persoonlijke testnota's...
7
In dit artikel : Ford, Ford Mustang
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!