Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Lamborghini Revuelto (2024) - trouw aan de V12

Geschreven door Klaas Janssens op

Net zoals dat het geval was voor zijn illustere voorgangers, zegent Lamborghini ook de nieuwe Revuelto met een atmosferische V12. Al krijgt die voortaan wel de ruggensteun van maar liefst drie elektromotoren.

511.031 €

Dat de Revuelto naar elektrokracht grijpt, hoeft niet te verbazen. Zelfs in Sant’Agata Bolognese proberen ze de gemiddelde CO2-uitstoot van hun wagenpark te drukken. Ook de andere modellen uit Lamborghini’s portfolio – de Urus SE en de Temerario – gebruiken inmiddels een plug-inhybride aandrijflijn. Er is zelfs een volledig elektrische cross-over onderweg, al hoeven we die niet voor 2026 te verwachten.

Wel opmerkelijk is dat Lamborghini vasthoudt aan een atmosferische V12. Concurrent Ferrari deed eerder al een vergelijkbare oefening met de SF90 Stradale, maar koos daarbij voor een plug-inhybride V8 met drukvoeding. Die SF90 zou je kunnen zien als een hedendaagse interpretatie van de Testarossa, maar die link zal niemand spontaan leggen. Terwijl er wél een directe bloedlijn loopt tussen de Revuelto en de Countach, die precies 50 jaar geleden in productie ging en de supercarscène voor eeuwig en altijd zou veranderen. 

Design Lamborghini Revuelto

Ook het spitse lijnenspel van de Lamborghini Revuelto is schatplichtig aan dat van de Countach, met die korte neus en brede heupen. Het ontwerp grijpt je bij de keel met zijn wilde vormen en zijn soms overdreven zin voor detail, maar verliest wel wat overtuigingskracht wanneer je blik via de flanken naar achteren glijdt.

Review Lamborghini Revuelto (2024)

De Z-vormige, in contrasterend zwart uitgevoerde designelementen ter hoogte van de zijdelingse inlaten wringen een beetje, en ook de kont met toelopende lichtblokken en die hoog gemonteerde uitlaatpijpen valt niet netjes op het netvlies. Je hebt de indruk dat hoofddesigner Mitja Borkert een beetje gevangen zat in de mal van de typische Lambo, al komt dat natuurlijk wel de herkenbaarheid ten goede. 

Aan visueel spektakel is er hoe dan ook geen gebrek, want er valt simpelweg niet naast de Revuelto te kijken. Dankzij hun engagement in de racerij en projecten zoals de STO en de SC63 heeft de Italiaanse constructeur ook enorm veel bijgeleerd op het vlak van aerodynamica. De actieve achterspoiler staat er niet voor de sier, maar genereert wel degelijk extra downforce bij bepaalde snelheden. Al kun je er ook nog altijd mee pronken, want hij laat zich net zo goed manueel omhoog zetten, zodat je ook slenterend kunt tonen dat je de snelste bent.

Interieur Lamborghini Revuelto

Het interieur zet niet één, maar twee of zelfs drie stappen vooruit. De afwerking is het hoge prijskaartje bijna waardig, het infotainmentsysteem is niet langer een goedkopere carry-over van Audi, maar een op maat gemaakte module met drie displays die er gelikt uitziet, eenvoudig te gebruiken is en voldoende functies biedt. Het is wat wennen aan het met toetsen overladen stuurwiel, maar gelukkig zitten die niet in de weg bij het betere stuurwerk. Ook de schakelpeddels vind je meteen.

2024 Lamborghini Revuelto

Omdat de Revuelto wat groter is dan zijn voorganger, vonden de ingenieurs wat extra hoofd- (+ 26 millimeter) en beenruimte (+84 millimeter). Toch zat onze kruin wel érg dicht bij de dakhemel. Wil je ook een helm kunnen dragen, dan moet je de optionele sportkuipjes met carbon schelp hebben. Die staan een tikkeltje lager en bieden wat meer zijdelingse steun, maar geselen wel je organen wanneer je biljartlakenvlak asfalt inruilt voor pokdaliger wegen.

Nu is de Revuelto wel met voorsprong de comfortabelste Lamborghini-sportwagen waarmee we ooit reden: instappen is makkelijker (je hoeft niet langer over een gigantische drempel te kruipen), het zicht rondom werd beter, er is wat extra laadvolume achter de stoelen (genoeg voor een golftas), maar vooral: voortaan gebruikt Lamborghini een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Die nieuwe DCT-bak wisselt veel zachter en vlotter van verzet dan de hardleerse ISR-transmissie met enkelvoudige koppeling die de Aventador toebedeeld kreeg.

Batterij en laden Lamborghini Revuelto

De Lamborghini Revuelto torst in totaal drie elektromotoren: twee op de vooras en eentje in de versnellingsbak achteraan. De batterij vind je nu in wat vroeger de transmissietunnel heette. Die accu’s hebben een naar PHEV-normen uiterst bescheiden capaciteit van 3,8 kWh, waardoor de elektrische range nauwelijks een goeie 10 kilometer bedraagt – net genoeg om geruisloos de binnenstad uit te rijden.

Review Lamborghini Revuelto (2024)

Aan de stekker kun je de cellen volledig opladen in een halfuurtje. Gebruik je daarvoor de benzinemotor, dan is de klus in amper 6 minuten geklaard, maar dan vervalt natuurlijk het verbruiksvoordeel. De focus lag dan ook op een snelle energierecuperatie, zodat de V12 altijd wat elektrojus achter de hand heeft om zijn volledige prestatiepotentieel te bevrijden. 

Met opgeladen batterij kun je een volledig rondje Nordschleife op volle Corsa-kracht afleggen, op een traditioneel circuit kun je drie ronden lang een kwalificatietempo aanhouden. Geholpen door de elektronische lanceerhulp en de vierwielaandrijving hoeft de sprint van 0 naar 200 km/u niet langer dan 7 seconden te duren, al is er ook een showfunctie die de wielen doet spinnen. Nu goed, indruk maken doe je met de Lamborghini Revuelto sowieso. De soundtrack van de door zijn toerentallen knallende motor klinkt hemels. 

Aandrijfgeheel Lamborghini Revuelto

De onder een hoek van 60 graden geplaatste V12 met codenaam ‘LH545’ is een evolutie van de krachtbron uit de Aventador. De cilinderinhoud bleef dezelfde, net als de slag en de boring, maar het motorblok werd naast sterker ook lichter gemaakt, zowel de kop als het inductiesysteem is volledig nieuw. Dat zorgde ervoor dat de ingenieurs een hogere compressie konden hanteren, waardoor het vermogen klimt naar 825 pk bij 9.250 toeren per minuut. De rode zone ligt nog eens 250 omwentelingen verder. Komen de elektromotoren een handje meehelpen, dan stijgt het piekvermogen tot 1.015 pk. 

Review Lamborghini Revuelto (2024)

Traditioneel hebben de V12-motoren van Lamborghini wat tijd en toeren nodig om crazy te gaan, maar dankzij de elektrische ondersteuning barst het feestje hier meteen los. Terwijl de toerenteller onweerstaanbaar richting rood spurt, veren je armharen recht en gaan je trommelvliezen suizen. En nog eens, wanneer je naar een volgende versnelling lepelt. Een ballistische ervaring die bijzonder verslavend blijkt, zeker als er zich tunnels aandienen. De wisselwerking tussen de verbrandingsmotor en de elektrische modus verloopt uitstekend, al laat de V12 wel duidelijk voelen dat hij de debatten leidt.

Natuurlijk blijft die midscheeps gemonteerde V12 in je rug duwen. Dit is niet zomaar een Alpine A110 met extra power; het blijft een ouderwets beest dat bijna 1,9 ton op de weegschaal zet, alleen hoef je niet voortdurend bang te zijn voor zijn scherpe hoorns. In langere bochten kun je dit gevaarte nu ook een beetje zetten, in scherpere loop je niet automatisch tegen een portie onderstuur aan. Gewoon remmen, kijken, draaien, en weer op het gas, waarna de vierwielaandrijving het glijdende zaakje weer rechttrekt. 

Rijgedrag Lamborghini Revuelto

Lamborghini heeft hard aan het remgevoel gewerkt. Hoewel de Revuelto ook op de elektromotoren vertraagt om de accu’s te regenereren, wilden de ontwikkelaars toch een consistent pedaalgevoel. En die missie hebben ze tot een goed einde gebracht. Toch is het soms schrikken bij het naderen van een bocht, want de meedogenloze manier waarop de Revuelto snelheid wint, doet je al eens panikeren wanneer een doordraaier onverwacht een haarspeld blijkt te zijn.

Review Lamborghini Revuelto (2024)

Gelukkig gooien het superstijve chassis met carboncel, de ophanging en de elektronische rijhulpmiddelen je de nodige reddingsboeien toe. Dat is wellicht de grootste verwezenlijking in vergelijking met de Aventador: je beschikt voortaan over een dynamische gelaagdheid, die je naast precisie en snelheid ook controle en speelmarge biedt. Dat de ingenieurs teruggrepen naar eenvoudige oplossingen, helpt ook: hier geen ingewikkelde push-rod-ophanging, maar gewoon dubbele driehoeken. En geen progressieve stuurinrichting met een variabele ratio en gewicht. Eerlijke communicatie vraagt nu eenmaal om zo weinig mogelijk tussenpersonen.

Niettemin profiteert de rijdynamiek alsnog van een heleboel helpende handen, gaande van de magnetische schokdempers en de actief meesturende achteras tot de vectoriële koppelverdeling van de elektrische motoren op de vooras, die stabiliteit brengen bij zowel het remmen als het uitaccelereren. Gelukkig gebeurt dat allemaal zonder dat je echt doorhebt wat er zich achter de coulissen afspeelt; als bestuurder krijg je altijd de indruk de teugels in handen te houden en voel je je als God de Vader.

Prijs Lamborghini Revuelto

Lamborghini heeft zijn verkoop de laatste jaren zien exploderen, en ondanks zijn stevige prijskaartje van minstens 511.000 euro vindt ook de Revuelto sneller kopers dan dat de fabriek in Sant’Agata ze kan maken. Het adagium dat je altijd een exemplaar minder moet bouwen dan er vraag is, gaat niet langer op. Hoewel de productielijnen, die gedeeld worden met de Temerario, op volle toeren draaien, wordt de wachtlijst steeds langer. Wie nu een Revuelto bestelt, moet al minstens tot 2026 geduld oefenen.

Review Lamborghini Revuelto (2024)

Verdict Lamborghini Revuelto

De Revuelto rijdt met veel finesse en gevoel, verrassend natuurlijk en intuïtief als je beseft hoeveel technologie er onder het koetswerk schuilt. Tegelijk heeft hij nog altijd van die typische, soms moeilijk te doorgronden Lamborghini-trekjes, al was het maar om je eraan te herinneren dat je met een vechtstier en niet met een schoothondje onderweg bent. Klamme handjes zijn standaard. Zoals het hoort in een Lamborghini.

Verwante testen

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Revuelto

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker