Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Leapmotor T03 (2024): Prijskraker in het A-segment

Geschreven door Steven Appelmans op

Wie het kleine niet eert… Dus vloog nieuwbakken constructeur Leapmotor als eerste zijn A-segmenter, de T03, over om zijn Chinese kunsten te komen opvoeren voor de veeleisende Europese klandizie. Of die dan zullen vallen voor zijn charmes? AutoGids deed de test.

18.900 €

Vooraleer we de T03 zelf onder de loep nemen, eerst een woordje over Leapmotor. Het geesteskind van Jiangming Zhu zag pas in 2015 het licht, maar mag zich bijna tien jaar later al rekenen tot de sterkste groeiers op de Chinese markt.

Het geheim voor die opmars? De IT-achtergrond van de oprichter waardoor die zich bij de ontwikkeling even hard focuste op de soft- als op de hardware. Dat maakt dat Leapmotors met heel wat vooruitstrevende, maar nog altijd financieel behapbare technologieën de markt worden opgezet.

Een selling point dat eveneens Stellantis niet is ontgaan. Dik een jaar geleden gingen de 2 dan ook een joint venture aan waarbij Stellantis zijn logisitieke slagkracht koppelde aan de betaalbare knowhow van Leapmotor. Een samenwerking die ons in eerste instantie de T03 en C10 opleveren, waarbij van de stadsdreumes wordt verwacht dat hij onderaan de markt het verschil kan maken. Vooral dan met de Dacia Spring, bij ons met voorsprong de belangrijkste rivaal.

Design Leapmotor T03

Een ding is zeker, over de looks van de T03 is er niet heel veel vergaderd geweest. Op een dag heeft één van de tekenaars allicht de foto’s van wijlen de Smart Forfour op tafel geploft, beelden waarbij Mister Zhu eens instemmend zal hebben geknikt. En daarmee was de zaak waarschijnlijk beklonken.

Om maar te zeggen dat de stijl van dit kleintje allerminst origineel is. Beter goed gepikt dan slecht uitgevonden, zeker? Hoe het ook zij, binnen die 3,62 meter lange, 1,58 meter brede en 1,65 meter hoge contouren heeft Leapmotor wel behoorlijk wat binnenruimte weten creëren. En dat hebben de Chinezen echt wel zelf gedaan (denken we toch).

Review Leapmotor T03

Interieur Leapmotor T03

Met 950 millimeter aan hoofdruimte voor- en zelfs 960 millimeter achteraan raakten we met onze 1m80 dan ook moeiteloos achter onszelf. Of hoe je dus perfect vier volwassenen kan passen in deze T03. Passagiers die ook allemaal best comfortabel zitten. Helemaal als je het geluk hebt een van de ‘sportstoelen’ vooraan te hebben bemachtigd.

Iedere inzittende mag ook een rugzak meenemen. Veel meer slikt het koffertje achterin niet. Het precieze volume hebben we (nog) niet weten ontfutselen, al zegt het feit dat Leapmotor die data niet spontaan meedeelt an sich genoeg.

Nochtans zouden we daar in deze niet moeilijk over hebben gedaan. Een stadshopper komt nu eenmaal met andere prioriteiten. Wat we wel graag hadden geweten, is waarom de laadopening zo smal is. Voor zover we konden zien, was er echt wel genoeg plek tussen de achterlichten om die wat breder te maken.

Mocht die opmerking de Chinezen ertoe aanzetten hun zaag boven te halen, dan kunnen ze misschien ineens ook wat snijden in de laaddrempel.

Soit, zoals al gezegd, gaan we er niet over vallen. Als je meer laadvolume wil, moet je maar elders kijken. Of de eendelige achterbank neervouwen.

Review Leapmotor T03

Technologie Leapmotor T03

Een adaptieve cruise control. Een achteruitrijcamera. Blindehoekwaarschuwing. Een 10,1 duim groot aanraakscherm met navigatie. De lijst loopt zo nog wel even door. Elektronische luxe die je in dit segment nergens anders aangeboden krijgt.

Al moet daar onmiddellijk de kanttekening bij dat sommige van die functies ondermaats presteren. Zo komt de blindehoekwaarschuwing van daarnet er enkel als biepje (en dus zonder oplichtend symbool in de zijspiegels). Tussen de tig andere waarschuwingssignalen die de ADAS-systemen te berde brengen, valt dat eigenlijk amper op.

Yep, ‘tig andere’. De T03 piept, bliept en teut dat het een lieve lust is, waarbij we van sommige van die toontjes nog altijd niet weten waarvoor ze nu precies luiden. Al kunnen we dat moeilijk Leapmotor aanwrijven. De Chinezen mikken op een perfecte Euro NCAP-score. En gezien je daar klaarblijkelijk pas vijf sterren waard bent als er constant een retevervelend getoeter klinkt… Gelukkig kan het meeste van dat geblèr gedeactiveerd worden. Met louter een vrij simpele en intuïtieve swipe op het centrale aanraakscherm zelfs.

Met andere woorden, dat zijn onvolmaaktheden waar we mee kunnen leven. Met het gekwakkel van de klimaatregeling en de DAB-radio daarentegen… Moeten kiezen tussen koud of warm (en niets daartussen) of het verliezen van je radiostation van zodra je aan het rijden gaat zijn defaults die anno 2024 niet meer kunnen. Zelfs niet in een budgetauto als de T03.

Gelukkig is er ook techologie waar Leapmotor zich wel aan kan en mag optrekken. Zo trekt de 95 pk en 158 Nm sterke elektromotor zich prima uit de slag, ook als hij moet opereren op de snelweg. De batterij van 37,3 kWh (36 kWh netto) garandeert dan weer een WLTP-rijbereik van 265 kilometer waardoor je al eens vanonder de kerktoren kan.

Zijn de LFP-cellen (Lithiumijzerfosfaat) leeg, dan trekt de T03 tot 48 kW binnen aan gelijkstroom. Op wisselstroom is dat 6,6 kW. Allerminst recordwaarden, maar voor zijn prijs en binnen het segment zijn dat correcte resultaten.

Review Leapmotor T03

Rijgedrag en comfort Leapmotor T03

Er zijn drie rijmodi (Eco, Standard en Sport) en evenveel stuurbekrachtigingsstanden (Comfort, Standard en Sport. Hoewel dat in praktijk telkens twee settings te veel zijn – het Standard-programma dekt de volledige modus operandi van deze T03 – toont het opnieuw hoe Leapmotor zich technologisch onderscheidt van zijn concurrenten.

Karren doet het ding overigens ook prima, met een deugdelijk compromis tussen dynamiek en comfort. Een bevinding onder voorbehoud. We willen de MacPhersons voor- en torsieas achteraan eerst nog eens wat Brusselse kasseien voeren vooraleer we die conclusie in steen beitelen.

De Chinese rubbers die rond de 15-duimers hingen mogen hun pluim dan weer wel al op de hoed steken. Op de kletsnatte wegen rond het Lago Maggiore vielen de banden geen enkele keer uit hun rol. Ook als we de T03 al eens wat enthousiaster de bocht instuurden. We zien niet in waarom dat op ons asfalt dan anders zou zijn.

Review Leapmotor T03

Prijs Leapmotor T03

We halen er nog eens de Dacia Spring bij. Bestel je die als 65 pk-variant – wat in deze de juiste vergelijkingsbasis is – dan komt die op minstens 18.990 euro. Of 90 euro meer dan wat de T03 moet kosten (18.900 euro dus).

Voor dat geld heb je dan de Expression-uitvoering van de Spring. Lees: wie dat wil (en daarvoor wil bij betalen) kan de Dacia nog upgraden. Waarmee we ineens bij het grootste verschil zijn aangekomen met de Leapmotor. De T03 komt er altijd als full option – inclusief dus alles wat hierboven werd vermeld - waarbij de enige (bij te betalen) keuze die je als klant nog moet maken is of je hem wil in het babyblauw of ‘sterretjeszilver’ (wit komt gratis af fabriek).

Verdict Leapmotor T03

Er schuilt een zeer grote belofte in de T03. Maar voorlopig ook niet meer dan dat. De kleinste Leapmotor spreekt op dit moment te weinig ‘Europees’ om hier nu al potten te breken. Al twijfelen we er niet aan dat dat met een paar gerichte Over The Air-updates zo opgelost kan zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Veel waar voor relatief weinig geld
  • Volwassen weggedrag
  • Ruim interieur
  • Werking airco en radio
  • Koffer is wel heel klein
  • Leap-wie?

In dit artikel : Leapmotor, Leapmotor T03

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker