Tot vorig jaar was de Lexus LM een nobele onbekende in Europa, terwijl hij in Azië al aan zijn tweede generatie bezig is. De LM (kort voor ‘Luxury Mover’) is gebaseerd op de Toyota Alphard, een chique eenvolumer die in Japan zeer populair is. Lexus heeft geen halve maatregelen genomen om het hoogste niveau van comfort en weelde te bereiken.
Het merk heeft privéjetfabrikanten en welgestelde klanten geraadpleegd om te ontdekken wat voor hen écht telt. Het resultaat? Een omgeving die je volledig tot rust brengt, zowel fysiek als mentaal, of waarin je sereen kunt werken. Zachtheid, zorg en aandacht staan centraal.
Concept: interieur Lexus LM
De LM is gebaseerd op de veelzijdige GA-K-architectuur, bij ons bekend van modellen zoals de Toyota RAV4 en Lexus ES. Er zijn twee versies beschikbaar: een met vier en een met zeven zitplaatsen. In die 6+1-configuratie worden twee centrale comfortstoelen gecombineerd met een klassieke achterbank op de derde rij, die je eenvoudig kunt wegklappen als je extra laadvolume nodig hebt.
Het is er niet half zo goed zitten als in de elektrisch verstelbare, zowel verwarmbare als gekoelde comfortzetels van de tweede rij. Wanneer je daarin achterover leunt, komen er voetsteunen tevoorschijn. Alsof je in een luxueuze loungestoel van Eames neerploft. Maar je kunt er ook uitstekend werken, want in de armsteunen zitten tafeltjes verstopt voor je laptop.
De echte vips moeten daarentegen de versie met vier zitplaatsen hebben, die het bij twee multifunctionele fauteuils achterin houdt en de bestuurderspost met een wand van het interieur scheidt. De twee inzittenden drinken er gekoelde champagne, kijken naar een XXL-scherm van 48 duim en luisteren naar een Mark Levinson 3D Surround Sound-installatie met 23 luidsprekers.
Lexus mikt met deze LM niet meteen op grote gezinnen met gamende kinderen, maar op een zakelijk publiek. Al is dat onderscheid soms minder groot dan je denkt…
Rijcomfort Lexus LM
De zorg voor de passagiers gaat verder dan de luxueuze inrichting van het interieur. Ook de afstelling van het onderstel predikt welbehagen. Zo krijgt de Lexus LM een specifieke rijmodus ‘Rear Comfort’, waarbij de respons van de ophanging, het aangrijpen van de remmen en de reacties van de motor de passagiers zo min mogelijk storen. Ook geluiden en trillingen worden minutieus beheerd, met ramen die bijna geruisloos omlaag schuiven, automatisch opengaande en sluitende zijdeuren en een soft-closesysteem voor alle portieren.
De gemotoriseerde achterklep kun je openen met de afstandsbediening, via de handgreep en middels in de achterlichten geïntegreerde knoppen. De ingenieurs hebben bovendien extra aandacht besteed aan het klimaatbeheersingssysteem, dat speciale filters gebruikt om de lucht te zuiveren en zorgt voor een constante en nauwkeurige omgevingstemperatuur zonder hinderlijke blaasgeluiden. In deze Lexus LM reis je als in een cocon, waarbij alles ontworpen is om de passagiers in de watten te leggen.
Rijgedrag Lexus LM
Hoewel deze Lexus zich het best van zijn luxueuze kant laat zien als passagiersvoertuig, wordt de bestuurder niet vergeten. Ondanks zijn imposante afmetingen biedt de LM een aangename rijervaring met een alerte besturing, aangename afstellingen en een soepel aandrijfgeheel. Het goede zicht rondom het koetswerk en de talloze camera's zorgen ervoor dat je het meer dan 5,10 meter lange koetswerk eenvoudig en nauwkeurig in krappe parkeerplaatsen manoeuvreert.
In bochten waardeer je de goede kalibratie van de adaptieve ophanging, die het koetswerk stabiel houdt en wegoneffenheden onder de mat veegt. Ook de remprestaties zijn uitstekend, dankzij grote schijven met een diameter van 328 millimeter vooraan en 317 millimeter achteraan. In een segment dat vooral op comfort is gericht, biedt de LM dan ook verrassend veel rijplezier. Of hoe Lexus niet alleen aan de passagiers, maar ook aan de bestuurder gedacht heeft.
Specs en prestaties Lexus LM
Onder de motorkap schuilt een hybride aandrijflijn van het zelfopladende type. Het gaat om de vertrouwde 2,5-liter-benzinemotor die draait volgens het Atkinson-principe en de hulp krijgt van twee elektromotoren. Onderweg vergeet je al snel dat je met een modeste viercilinder onderweg bent, want het systeemvermogen van 250 pk wordt zijdezacht op het asfalt gezet.
Eén elektromotor bevindt zich op de achteras, zodat er sprake is van vierwielaandrijving on demand (E-Four). Schakelen doet de Lexus via een eCVT-transmissie (in feite een planetair tandwielstelsel), die enkel bij zware belasting de motor in de toeren jaagt – het gevreesde koffiemoleneffect.
Dorstig is deze Lexus niet, want tijdens onze testperiode hielden we het brandstofverbruik moeiteloos rond de 8 l/100 kilometer, wat best indrukwekkend is voor een voertuig dat 2,5 ton op de weegschaal zet. Hoewel de LM geen sportieve aspiraties heeft, schudt hij pittige acceleraties uit zijn mouw en kan hij hoge kruissnelheden aan. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 8,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 190 km/u.
Verdict Lexus LM
De Lexus LM 350h is een mobiel kantoor dat momenteel zijn gelijke niet vindt. Zelden hebben we ons zo welkom gevoeld aan boord van een auto, vertroeteld alsof we in een privéjet onderweg waren. Maar dat comfort heeft een prijs, want voor de zevenzitter betaal je 124.790 euro. Aan de nog royalere vierzitsconfiguratie hangt zelfs een prijskaartje van 148.790 euro, bedragen die alleen professionals uit de luxesector of belangrijke besluitvormers zich kunnen veroorloven. En toch zouden er al zo’n dertigtal bestellingen geplaatst zijn in België.
Verwante testen
17-10-2023
12 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!