- Score redactie /20
Klassieker in de zin dat de elektromotor verwerkt zit in de zestrapsautomaat. Zeg maar de normale manier om een SUV te hybridiseren. Wat in contrast staat met zowel de RX 350h+ - die komt met de gekende hybride-aandrijving van Toyota – als de 450 h+ - een plug-inhybride.
Dat de RX 500h die elektrische bijstand koppelt aan een 2,4 liter-turbobenzine (drukvoeding mag dan al gemeengoed zijn, voor Lexus is het een primeur) maakt dat de nieuwsgierigheid alleen maar groeide. Of ze ook bevredigd geraakte?
Leuk Lexus RX 500h
Het comfort. Met stip op 1. Zelfs al is deze RX alleen te krijgen in de potige F Sport-uitdossing. Dan heb ik het over zowel het meubilair, de adaptieve ophanging, het motorkarakter als de isolatie. De RX rijdt zelfs zo behaaglijk dat ik al richting Bentley of Maybach kijk voor een soortgelijke rij-ervaring.
Waarbij het trouwens enorm helpt dat die turbomotor – als je het gas wat dieper induwt - op een normaal toerental opschakelt. In plaats van, zoals dat het geval is met de e-CVT en de atmosferische 2,5 liter van de andere RX-en, zeurderig in toeren te blijven hangen. De door de luidsprekers versterkte grom had daarbij niet gehoeven. Al heeft het evenmin gestoord.
Minstens even indrukwekkend: de afwerkingskwaliteit. De RX mag zich zonder meer scharen bij de andere premium-SUV’s. Dat geldt trouwens ook voor zijn dadendrang. Met 371 pk en 550 Nm is de viercilinder meer dan pittig genoeg om de 500h als eerste weg te krijgen aan de verkeerslichten.
Een tempo dat de Lexus ook vrij makkelijk aan weet te houden als de weg aan het keren gaat. Met dank aan zijn vierwielsturing, maar evenzeer aan het DIRECT4 dat via een bijkomende elektromotor op de achteras het vermogen verdeelt over de vier wielen. Of om dat een iets concretere invulling te geven: je steekt deze RX korter de hoek om, gesteund door een kleine zetje in de rug als je terug uit die draai wil knallen.
De Japanners verdienen trouwens nog een pluim wat betreft de achterbank. Omdat ze comfortabel zit, maar eveneens omdat er ruimte zat is.
Jammer Lexus RX 500h
De veiligheidssystemen van de RX willen heiliger zijn dan de Paus. En da’s ronduit irritant. Vooral de snelheidsherkenning – en het bijhorende gepiep telkens je die overschrijdt – heeft op mijn zenuwen gewerkt. In die mate dat ik – mocht dit mijn RX zijn – met plezier de 10 jaar garantie zou offeren voor een herprogrammering van de software zodat het ding het zwijgen wordt opgelegd in plaats van elke keer opnieuw op te starten (en onmiddellijk nadien dus manueel opnieuw wordt uitgeschakeld).
Nu, da’s een issue waar zowat alle merken tegenwoordig mee te kampen hebben wegens gelieerd aan de alsmaar strengere voorwaarden om een maximumscore te halen op de Euro NCAP-crashtesten. Alleen zijn er constructeurs – genre Mercedes – die zich bewust zijn van de overlast die het constante en vaak overbodige gepiep met zich meebrengt. Waardoor die een shortcut voorzien om, bijvoorbeeld, de auditieve waarschuwing van de snelheidsoverschrijding met één simpele druk op een knop dan wel op het aanraakscherm stil te leggen.
Gewoon het lawaai dus. Ik heb namelijk graag dat de auto mij visueel laat weten hoe snel ik ergens mag. En je kan dat bij de RX ook wel zo instellen. Alleen moet je daar diep voor in de menustructuur van het infotainment. Telkens weer. Wat enigszins vreemd is, want de gehele waarschuwing uitschakelen - zowel beeld als klank - dat laat zich wel instant regelen.
Even onverklaarbaar is trouwens dat je elke keer je de auto start – en nog voor je dus die bordenherkenning uit kan zetten – ook telkens weer de gebruiksvoorwaarden moet aanvaarden (of minstens wegklikken).
Android Auto dan. Dat palmt het volledige aanraakscherm in waardoor – als je in het merkeigen infotainment moet zijn – je eerst opnieuw uit Android Auto moet vooraleer je je aanpassingen kan doen.
Het is nog niet gedaan, want ook de stuurknoppen zijn niet foutloos. Het is te zeggen, de pijltoetsen hebben een dubbele functie, waardoor ze komen zonder verduidelijkende pictogrammen. Wil je weten wat je bedient, dan moet je je ogen gericht houden op je head-up display. Daar krijg je dan de te zien wat je van plan bent te commanderen met je duim.
Kortom, het mankeert deze RX vooral aan elektronische logica. Wat an sich geen drama is. Maar het telkens moeten doorlopen van een soort opstartprocedure voor je ook effectief aan de rol kan, is vermoeiend en vreet de algehele comfortbeleving.
Dus Lexus RX 500h
En da’s bijzonder jammer, want qua aandrijving en zitcomfort is de Lexus me bijzonder bevallen. In die zin zelfs dat ik hem boven de gevestigde waarden zou kiezen. Maar dus enkel op voorwaarde dat er een deel van het gepiep en getuut definitief kan uitgeschakeld worden.
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!