Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lexus RX (2022): Ook als plug-inhybride 450h en als dynamische 500h F Sport

Geschreven door Klaas Janssens op

De vijfde generatie van de Lexus RX telt drie varianten, want de zelfopladende hybrideversie 350h krijgt het gezelschap van de plug-inhybride 450h+ en van de drukgevoede 500h F Sport. AutoGids doet de test.

De Lexus RX stond aan de wieg van het luxueuze SUV-segment en pionierde met een hybride aandrijfgeheel, toch kon dit model nooit een commerciële vuist vormen in onze contreien. In tegenstelling tot de rest van de wereld, want sinds zijn debuut in 1998 vonden liefst 3,5 miljoen exemplaren een doorgaans gelukkige eigenaar. Want eens een Lexus, altijd een Lexus.

Alleen kiest de gemiddelde Europeaan makkelijker voor een Duits alternatief uit de stal van Audi, BMW of Mercedes. Kan de alweer vijfde generatie van de Lexus hen eindelijk op andere gedachten brengen? De luxedochter van Toyota breidt het aanbod alvast stevig uit, want de klassieke hybrideversie (RX 350h) krijgt het gezelschap van een plug-inhybride (RX 450h+) en een sportieve variant (RX 500h Turbo).

Koetswerk en afmetingen

De nieuwe Lexus RX spreekt de zogeheten Next Chapter-designtaal die ook de wat compactere NX en de 100% elektrische RZ praten. Daarbij valt vooral het nieuwe radiatorrooster op: de voorzijde oogt minder blingbling, maar gaat nog steeds met alle aandacht lopen. Of het ook mooi is? Dat hangt vooral van de koetswerkkleur af. Wij vinden de achterzijde hoe dan ook de meest geslaagde kant, met verduisterde C-stijlen die een zwevend dak suggereren. De achterlichtblokken zijn voortaan verbonden door een lichtstrook, waardoor de nieuwe Lexus RX een stuk stoerder oogt dan zijn bravere voorganger.

De nieuwe Lexus RX bouwt op het GA-K-platform (Global Architecture K) waarop ook de NX staat, weliswaar stevig vertimmerd in functie van de grote koetswerkafmetingen. Zo noteren we een langere wielbasis en een extra dwarsbalk, zodat er voldoende plaats is voor extra ophangingssteunen. Verder werkten de ingenieurs vooral op de koetswerkrigiditeit en het gewicht. Met 4.890 millimeter is de nieuwe even lang als de vorige Lexus RX gebleven, maar de wielbasis nam wel toe (+60 mm).

Het gebruik van sterkere materialen, met naast staal ook aluminium en kunsthars, zorgen ervoor dat koetswerkelementen zoals de langsbalken, de deuren en de voorspatborden beduidend lichter werden. Dankzij dat dieet weegt de nieuwe Lexus RX 90 kilogram minder dan zijn voorganger, heeft hij een zwaartepunt dat 15 millimeter lager ligt en een toegenomen spoor: vooraan 15 en achteraan zelfs 50 mm breder. De Lexus RX 500h wordt enkel aangeboden als F Sport Performance, een uitrustingsniveau dat herkenbaar is aan hertekende bumpers en specifieke 21-duimsvelgen.

Review Lexus RX (2023)

>> Lengte: 4.890 mm - breedte: 1.920 mm - hoogte: 1.695 mm

Interieur en kofferruimte

Het dashboard van de nieuwe Lexus RX hanteert het Less is More-principe, met een strak en funtioneel interieur dat erg verfijnd voor de dag komt. De piekfijne afwerking, de aangename materialen en de rustgevende vormgeving creëren een oase van rust. Dat gevoel wordt verder versterkt door de uitstekende geluiddemping, de Mark Levinson-geluidsinstallatie (in tegenstelling tot bij de NX ook te verkrijgen op de plug-inhybride RX 450h+) en de Lexus Climate Concierge, een overkoepelend systeem dat zowel de airconditioning als de voorstoelverwarming en -ventilatie regelt in functie van de ideale temperatuur.

Zowel de multimediamodule Lexus Link als het multifunctionele stuur met aanraakgevoelige Touch Tracer-schakelaars kennen we van de Lexus NX. Het is wat zoeken vooraleer je de bediening in je vingers hebt, vooral omdat je vooral naar de head-updisplay in de plaats van naar het centrale aanraakscherm moet kijken, maar wat oefening baart al snel kunst. Uiteraard komt de nieuwe Lexus RX met instelbare sfeerverlichting, met permanente connectiviteit en met integratie voor zowel Apple CarPlay (draadloos) als Android Auto (via kabel). Ook leuk: de RX komt met een digitale achteruitkijkspiegel die een onbelemmerd gezichtsveld garandeert.

Het batterijpakket ligt voortaan in een sandwichmodule onder de vloer, waardoor het laadvolume van de hybride varianten en de plug-inhybride versie hetzelfde blijft. De laadvloer is vlak en de uitsnijding van de kofferklep komt lager, waardoor de bagage zich makkelijker laat laden en lossen. Maar ruim kan je de de koffer van de nieuwe Lexus nog steeds niet noemen, met een maximaal volume (onder de bagageklep) van 461 liter. Het zijn dan ook vooral de passagiers achterin die van de langere wielbasis profiteren. De rugleuningen van de achterbank zijn verstelbaar, een versie met zeven zitplaatsen staat niet op de planning.

Review Lexus RX (2023)

>> Koffervolume: 461 liter

Specificaties en prestaties

De door een nu 250 pk sterke 2,5 liter-viercilinder op benzine aangedreven Lexus RX 350h fungeert opnieuw al instapversie. Het hybride aandrijfgeheel van het zelfopladende type telt ook een metaalhydride batterij en twee elektromotoren, want de elektrische E-Four-aandrijving komt standaard. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt nog 7,9 seconden, het gemiddelde normverbruik van de Lexus RX 350h bedraagt 6,3 liter. Dat vertaalt zich in een CO2-uitstoot van 142 gram.

De Lexus RX was de eerste SUV met een hybride aandrijving, maar deze vijfde generatie is de eerste die ook aangeboden wordt met een stekker. De aandrijflijn van de plug-inhybride RX 450h+ combineert een 2,5 liter-benzinemotor met twee elektromotoren, die gevoed worden door een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 18,1 kWh. De Lexus RX 450h+ houdt het bij een gemiddeld normverbruik van 1,2 liter per 100 kilometer, het CO2-equivalent van 26 gram per kilometer. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 6,5 seconden.

Ook de 500h is nieuw voor het gamma van de Lexus RX. Het gaat niet zomaar om een topversie met wat meer vermogen. Zo wordt de e-CVT van de 350h en de 450h+ geruild voor een zestrapsautomaat, terwijl er een andere krachtbron in het vooronder schuilt. Een viercilinder met een cilinderinhoud van 2,4 liter waarop een turbo gevezen wordt. Dat resulteert in een systeemvermogen van 371 pk en een maximumkoppel van 550 Nm. Met een sprinttijd van 6,2 seconden voor de spurt naar 100 km/u is de RX 500h niet zoveel sneller dan de 450h+. Maar wel een stuk dynamischer, vooral dankzij de Direct4-technologie van de elektrische Lexus RZ.

Review Lexus RX (2023)

>> Motoren: 350h HEV, 450h+ PHEV, 500h HEV

Rijbereik en oplaadmogelijkheden (Lexus RX 450h+)

De batterijen worden ingebouwd onder de vloer van de inzittenden, waardoor ze geen impact hebben op de ruimte van het interieur noch de koffer. De Lexus RX 450h+ komt met een boordlader van 6,6 kWh, in ideale omstandigheden volstaan 2,5 uur om het accupakket volledig op te laden.

Het accupakket van de Lexus RX 450h+ belooft een elektrisch rijbereik van 65 kilometer en een elektrische topsnelheid van 130 km/u. Zijn de batterijen leeg, dan schakelt de plug-inhybride naadloos over naar het zelfopladende aandrijfsysteem, waardoor het brandstofverbruik en de CO2-emissies binnen de perken blijven.

De Lexus RX 450h+ vertrekt altijd in de EV-modus, toch tot de batterijen leeggereden zijn. Middels knoppen op de middenconsole kan je manueel voor de hybride rijmodus kiezen, zodat de benzinemotor een handje komt toesteken wanneer er extra vermogen vereist wordt. De CHC-stand (Hold Charge) zorgt ervoor dat het laadniveau van de batterij behouden blijft, zodat je stroom overhoudt om een lage-emissiezone binnen te rijden. Je kan het accupakket ook opladen via de verbrandingsmotor, mocht dat echt nodig zijn.

De Lexus RX 450h+ krijgt een warmtepomp die de thermische energie aan de buitenlucht onttrekt om het interieur op te warmen, waardoor het elektrische rijbereik minder last heeft van de airconditioning. Met de schakelpeddels van de zogeheten Shiftmatic-transmissie regel je de zes stappen van de motorrem.

Review Lexus RX (2023)

Rijgedrag

Het onderstel van de nieuwe Lexus RX combineert MacPhersons voor- met een multilink achteraan. Dankzij de toegenomen koetswerkstijfheid en het lagere gewicht toont de hybride SUV zich een tikkeltje lichtvoetiger, zonder aan comfort in te boeten. Zeker in combinatie met de AVS-ophanging (Adaptive Variable Suspension), standaard op de Privilege en de F Sport-uitvoeringen, die de demping van elk wiel individueel stuurt en je de keuze biedt tussen de modi Normal en Sport. Het chassis beschikt voortaan over een dynamisch evenwicht dat de vorige generatie van de Lexus RX ontbeerde.

Lexus is ook erg trots op de zogeheten Vehicle Braking Posture Control, dat ervoor zorgt dat de nieuwe RX krachtig en lineair remt. De RX 500h F Sport komt met grotere remschijven en uit aluminium opgetrokken remklauwen met zes zuigers. En met een meesturende achteras en Direct4-technologie, die overgenomen wordt van de elektrische Lexus RZ en ervoor zorgt dat de aandrijfkrachten niet alleen geregeld wordt tussen de voor- en de achteras, maar ook tussen de achterwielen onderling. De elektromotor achteraan is ook een stuk krachtiger, wat er samen met de zestrapsautomaat voor zorgt dat de aandrijflijn veel alerter reageert.

De Lexus RX 350h is een aangename en zuinige metgezel, maar de rust aan boord wordt wel verstoord door de zagerige natuur van de e-CVT. Dan rijdt de RX 450h+ een stuk aangenamer, toch als de batterijen voldoende opgeladen zijn. Die extra stroomboost zorgt er immers voor dat de plug-inhybride variant wat vlotter en wat stiller voor de dag komt. En door de laag gemonteerde batterijen blijft de impact op het weggedrag beperkt, al merk je wel dat deze SUV geen vedergewicht is.

Review Lexus RX (2023)

Belgische prijs Lexus RX

De productie van de nieuwe Lexus RX start in de herfst van 2022, de voor Europa bestemde modellen rollen opnieuw van de band in Japan. De introductie staat op de agenda voor november, de eerste leveringen beginnen januari 2023.

Hoewel je al een exemplaar kan reserveren via de website, blijft het nog even wachten op alle prijzen van de nieuwe Lexus RX. Al geeft de Belgische invoerder al wel een indicatie. De RX 350h Executive Line kan je krijgen vanaf 77.450 euro, de 450h+ Executive Line en de 500h F Sport allebei vanaf 87.040 euro.

Lexus België gaat er vanuit dat de RX 450h+ het merendeel van de verkoop voor zijn rekening zal nemen, al zou er ook verrassend veel interesse voor de 500h zijn.

Review Lexus RX (2023)

Lexus RX - Verdict AutoGids

De nieuwe Lexus RX behoudt de kwaliteiten van zijn voorganger, maar verruimt zijn blik. Met de plug-inhybride RX 450h wordt vooral naar professionele kopers gemikt, met de sportieve RX 500h naar een jonger klantenbestand. Die gezinsuitbreiding geeft de SUV een nieuw elan door de gekende luxe en het heerlijke welbehagen te combineren met een extra streepje dynamisme. De nochtans bijzonder solide 350h wordt dan ook moeiteloos overklast door de twee nieuwe varianten.

Dat neemt niet weg dat de Lexus RX een ietwat vreemde vogel blijft, met een koetswerkdesign dat niet iedereen zal bekoren en een multimediasysteem dat een andere filosofie hanteert dan die we gewend zijn van de Duitse concurrentie. Je kan dat als een zwakte zien, maar het is meteen ook de sterkte van deze vijfde generatie. Want aan talent geen gebrek,  je moet alleen met zijn wat eigenzinnige karakter overweg kunnen.

 

Verwante testen

In dit artikel : Lexus, Lexus RX

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars