Concept
De vijfde generatie van de Lexus RX verbreedt zijn horizon. Het gamma wordt niet alleen aangevuld met de plug-inhybride 450h+, ook deze sportief gepositioneerde 500h vervoegt het gamma. Een manier om de jongere kopers die de rijdynamiek van een Duitse SUV zoeken aan boord te krijgen. En Lexus levert geen half werk, want deze sporthybride komt niet enkel met een stoerder koetswerk en een opgewaardeerd interieur, maar ook met een specifiek aandrijfgeheel en een herwerkt onderstel.
De Lexus RX 500h wordt enkel geleverd in het uitrustingsniveau F Sport, dat zich onderscheidt door matzwarte 21-duimsvelgen met 10 spaken, door hertekende bumpers voor- en achteraan, en door een heleboel zwarte designdetails voor het koetswerk (zijspiegels, dakrails, sierlijsten en grille). Het stuur en de pook worden verpakt in geperforeerd leder, de specifieke sportstoelen kan je krijgen met een lederen bekleding in Black of Dark Rose met suède kussens. Verder komt het interieur met aangepaste dorpels, aluminimum pedalen en inzetpanelen uit Dark Spin-aluminium, een nieuw materiaal met een horizontaal lijnenpatroon dat voor schakeringen en textuur in het oppervlak zorgt.
Het gaat dus niet zomaar om een topversie met wat meer vermogen, maar om een sportievere variant met een specifieke aandrijflijn. Geen atmosferische 2,5 liter-krachtbron zoals bij de RX 350h en de 450h+, maar een 2,4 liter met drukvoeding. Dat resulteert in een systeemvermogen van 371 pk en een maximumkoppel van 550 Nm, waardoor de Lexus RX 500h aan 6,2 tellen genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Dat is nauwelijks sneller dan wat de stekkerversie klaarspeelt (6,5 seconden), het is het vooral de manier waarop deze 500h snelheid die verschilt.
Rijgedrag
Het onderstel van de nieuwe Lexus RX combineert MacPhersons voor- met een multilink achteraan, de 500h vertrouwt standaard op de zogeheten AVS-ophanging (Adaptive Variable Suspension) die de demping van elk wiel individueel stuurt en je de keuze biedt tussen de modi Normal en Sport. Het is tevens de enige versie die de hulp krijgt van een meesturende achteras (met een maximale hoek van 4 graden), die voor extra beweeglijkheid zorgt bij lagere en voor extra stabiliteit bij hogere snelheden. En ook het remsysteem krijgt een upgrade, met grotere schijven en uit aluminium opgetrokken remklauwen met zes zuigers.
De Lexus RX 500h toont zich veel alerter dan de andere motorisaties, een sportieve eigenschap die we in de eerste plaats op het conto van de zestrapsautomaat mogen schrijven. Wat minder zuinig dan de e-CVT die de 350h en de 450h+ gebruiken, maar wel een stuk dynamischer. En ook de turbohulp doet zijn duit in het zakje, waardoor de hernemingen aan overtuigingskracht winnen. Tot slot is er de Direct4-technologie: geen inschakelende E-Four-transmissie meer, maar een permanente set-up die tot 80% van het motorkoppel naar de achteras stuurt. Deze RX wordt niet langer door de bocht getrokken, maar geduwd.
Nu goed, maar er geen M of AMG van. Daarvoor mist de Lexus RX 500h nog steeds scherpte. Vooral omdat de luxedochter van Toyota zo min mogelijk concessies heeft willen doen op het vlak van comfort. De aandrijflijn reageert alert en het strakke stuur is lekker direct, maar echt sportief kan je zelfs de 500h niet noemen. Daarvoor missen we wat feedback in zowel de stuurinrichting als het onderstel. In vergelijking met de Duitse concurrentie kampt het koetswerk van de RX bovendien met rolbewegingen, waardoor snelle lastwissels snel laten doorschemeren dat deze Lexus 2,1 ton op de weegschaal zet.
Conclusie
De Lexus RX heeft een heleboel talenten, maar een dynamisch rijgedrag hoorde daar niet bij. Maar dat verandert met deze RX 500h, die over zowel een pittig aandrijfgeheel als een dynamisch onderstel beschikt. Verwacht geen directe concurrentie voor de AMG- en M-modellen van de Duitse concurrentie, maar een comfortabele SUV die sportief uit de hoek komt als je daar een keertje zin in hebt.
Verwante testen
09-09-2022
15 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!