Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet (2025) - relaxte openluchtracer

Geschreven door Xavier Daffe op

De woeste Mercedes-AMG CLE 53 is er nu ook als elegante Cabriolet. AutoGids doet de test.

97.163 €

De sportieve AMG-modellen van Mercedes vragen een specifieke mindset. De overdaad aan testosteron zorgt er te vaak voor dat de nadruk op hun woeste verschijning en luide karakter komt te liggen, in de plaats van op hun prestaties. Maar de nieuwe Cabriolet-versie van de CLE 53 AMG tapt uit een heel ander vaatje...

Design Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet

De stoffen kap van de Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet is beschikbaar in zwart, rood of grijs, is goed geïsoleerd, en opent en sluit in slechts 20 seconden -z elfs rijdend tot 60 km/u. Dankzij het Aircap-systeem, een wat opvallende winddeflector op de voorruit, en Airscarf, een nekverwarmingssysteem ingebouwd in de voorstoelen, is de CLE 53 AMG het hele jaar door comfortabel te gebruiken. Het koffervolume daalt wel van 410 liter in de coupéversie naar 385 liter (of 295 liter met de kap open).

Review Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet (2025)

Motor Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet

De Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet wordt aangedreven door de indrukwekkende 3 liter-zes-in-lijn (M256M), die een reeks upgrades heeft gekregen van de jongens uit Affalterbach. Dan hebben we het onder meer over de verbrandingskamer, de luchtinlaat en het uitlaatspruitstuk, en de verbeterde turbo die nu tot 1,5 bar drukt (in plaats van 1,1 bar). Dit zorgt voor een aanzienlijke toename van zowel het motorvermogen als het maximumkoppel, wat resulteert in respectievelijk 449 pk en 560 Nm - of zelfs tot 600 Nm in de overboostmodus.

Review Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet (2025)

Deze turbobenzine wordt bijgestaan door een elektrische compressor en een startgenerator op 48 volt, die nog eens 23 pk en 205 Nm toevoegt. Die elektrische ondersteuning zorgt er ook voor dat de Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet directer reageert, soepeler accelereert en zachter schakelt. Een heel andere benadering dan de botte V8-modellen die AMG in het verleden uitbracht.

Aandrijving Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet

Die motorkrachten worden via de permanente vierwielaandrijving 4Matic+ verdeeld over de vier wielen, schakelen doet de Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet met behulp van de AMG Speedshift TCT 9G-automaat die herkalibreerd is voor scherpere schakelpunten, vooral in Sport+ of de handmatige modus (bediend via schakelpaddles achter het stuur).

Review Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet (2025)

Met vijf rijmodi (Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual) kan de bestuurder de rijervaring naar wens aanpassen, maar ook de vering individueel instellen, ongeacht de modus. Het aanbod aan configuratiemogelijkheden is indrukwekkend, misschien zelfs wat overweldigend. De optionele AMG Dynamic Plus-pakket voegt daar nog de Race Start- en Race-setting aan toe, inclusief een driftmodus, wat enigszins ongebruikelijk is voor een luxeuze cabriolet.

Rijgedrag Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet

Wat deze cabriolet echt verrassend maakt, is zijn veelzijdigheid. In dagelijks gebruik toont de Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet zich uiterst comfortabel, verfijnd en vriendelijk voor zijn inzittenden. De goed afgestemde ophanging zorgt voor een soepele rit en de motor blijft op de achtergrond, zonder opdringerig te klinken. Maar zodra je overschakelt naar de sportievere rijmodi, verandert de CLE 53 in een sportieve krachtpatser, met indrukwekkende bochtsnelheden en een balans die voor een cabriolet van meer dan 2,1 ton opmerkelijk is.

Review Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet (2025)

De actieve besturing, meesturende achteras en de nauwkeurig afgestelde schokdempers dragen bij aan het dynamische karakter van deze auto. De carrosseriestijfheid, versterkt op cruciale punten, laat de CLE 53 zelfs op slechte wegen onbewogen. Met een optionele topsnelheid van 270 km/u (250 km/u standaard) is snelheid geen probleem, hoewel de meeste bestuurders waarschijnlijk meer zullen genieten van het comfort en de uitstekende aerodynamische bescherming tijdens langere ritten.

Prijs Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet

Deze cabrio is geen weggevertje, want hij kost nog eens 7.200 euro meer dan de Coupé-versie van de Mercedes-AMG CLE 53. Toch lijkt het ons een goede deal, al was het maar omdat het aantal mogelijkheden om en sportief en open te rijden beperkt geworden zijn. En omdat een Porsche 911 Carrera S Cabrio nog een stuk duurder uitvalt...

OVERZICHT Alle prijzen van alle versies van de Mercedes CLE (Coupé & Cabriolet)

Verdict Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet

De Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet is een aangename verrassing. Hij combineert indrukwekkende prestaties met een verfijnde en veelzijdige rijervaring. Met zijn 6-in-lijnmotor biedt hij een perfecte balans tussen sportiviteit, comfort en dagelijkse bruikbaarheid, zonder de brute kracht van een V8 nodig te hebben. 

Verwante testen

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz CLE

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker