Dat Peugeot het internationale autojournaille uitnodigt in Zweden om de nieuwe E-5008 aan de tand te voelen, is minder onschuldig dan het klinkt. Natuurlijk is het aangenaam rijden langs de kustlijn tussen Malmö en Åhus, waar de milde zomer voor een goed gemoed zorgt. Maar de hier geldende snelheidsregels zijn ook een zegen voor de autonomie van elektrische auto’s, zodat het verschil tussen het reële rijbereik en de WLTP-waarde voordelig uitvalt.
Maar vooraleer we het over de batterijen en de actieradius hebben, kijken we eerst even naar de technische basis waarop deze SUV bouwt. Dat is het fameuze STLA Medium-platform dat Stellantis eerder gebruikte voor de recente 3008 en dat ook onder de nieuwe Opel Grandland ligt.
Interieur Peugeot E-5008
De nieuwe Peugeot 5008 is 15 centimeter langer dan zijn voorganger, wat meer dan genoeg lijkt als je de beschikbare interieurruimte overschouwt. De bank op de tweede zitrij is verschuifbaar en komt met een verstelbare rugleuning, maar het is vooral het ruimteaanbod op de derde rij waarmee deze zevenzitter grote ogen gooit. Niet alleen kan je de bank van de tweede rij naar voren plooien om het instappen te vereenvoudigen, eenmaal gezeten blijk je ook als volwassene van 1,86 meter over voldoende bewegingsruimte te beschikken. Mooi gedaan.
Dashboard Peugeot E-5008
Achter het stuur van de gezins-SUV kijk je naar de jongste interpretatie van de i-Cockpit en naar een centraal aanraakscherm van 21 duim. Gelukkig voorziet Peugeot 10 (digitale) snelkoppelingen die je kan personaliseren. Jammer genoeg blijft het kleine stuurtje wat nerveus, terwijl ze nog steeds geen rijpositie gevonden hebben waarin je alle indicaties van de tellerpartij in een oogopslag kan lezen.
De ergonomie van de stoelen benadert dan weer de perfectie, al moet je wel wennen aan de speciale, wat opdringerige vormgeving van het interieur. De kwaliteitsindruk is goed en ook de gebruikte materialen overtuigen.
Koffer Peugeot E-5008
Met alle plaatsen in gebruik hou je bovendien 348 liter aan laadvolume over, het equivalent van twee reiskoffers. In vijfzitsconfiguratie is de bagageruimte 916 liter groot, met alle stoelen neergeklapt heb je 2.232 liter tot je beschikking. De laadvloer is volledig vlak, met dank aan een speciaal compartiment waarin je de laadkabels kwijt kan. Handig bij dagelijkse verplaatsingen, maar lastiger op vakantie. Want met een volgestouwde koffer kan je niet meer aan die kabels.
Motoren Peugeot E-5008
Aanvankelijk zal de nieuwe E-5008 enkel aangeboden worden met een batterij van 73 kWh (netto) die een rijbereik van 502 kilometer belooft. Deze door ons in Zweden geteste versie houdt het bij een elektromotor die 210 pk op de voorwielen zet. In de loop van 2025 wordt het gamma aangevuld met een voorwielaangedreven variant met grotere batterij, eentje met een capaciteit van 96 kWh en een rijbereik van 660 kilometer. Peugeot houdt ook een vierwielaangedreven specificatie achter de hand, met een systeemvermogen van 320 pk en een rijbereik van 500 kilometer.
Wie nog niet overtuigd is door de elektrische auto of niet over de financiële middelen beschikt om zich een E-5008 aan te schaffen, hoeft niet te wanhopen: de 5008 komt ook met verbrandingsmotoren en als stekkerhybride.
Verbruik en rijbereik Peugeot E-5008
In Scandinavië lachen ze niet met snelheidsduivels. De limieten zijn laag en worden streng bewaakt, met straffen die je diep in de portefeuille doen tasten. We hebben de Zweedse arm der wet niet uitgedaagd en zowat het hele parcours afgelegd aan snelheden tussen de 40 en de 110 km/u. Tel daar de zacht glooiende wegen bij op en je weet dat de omstandigheden in het voordeel van een elektrische auto spelen.
Toch waren we aangenaam verrast door het stroomverbruik van de E-5008 tijdens onze 350 kilometer lange testrit, want met een gemiddelde van 15,8 kWh/100 km (op de boordcomputer) doken we spelenderwijs onder het WLTP-cijfer van 17,7 kWh.
Rijgedrag Peugeot E-5008
Nu moeten we daar wel bij vertellen dat de Peugeot zich niet meteen van zijn meest dynamische kant liet zien. Zelfs bij die lage snelheden worstelde het onderstel voortdurend met onderstuur, terwijl de voorwielen bij de minste acceleratie spartelden naar tractie. En dat zijn we nog niet vaak tegengekomen bij een elektrische auto die slechts 210 paarden te mennen heeft.
Het flinke gewicht van 2.218 kilogram laat zich natuurlijk niet wegcijferen, maar verwacht het ergste als je alle zeven zitplaatsen én de koffer vult… De sprint van 0 naar 100 km/u zou geklaard zijn in een kleine 10 seconden, maar zo snel voelde de Peugeot E-5008 nooit aan.
Prijs Peugeot E-5008
Bij zijn debuut is de nieuwe Peugeot E-5008 210 beschikbaar als Allure en als GT:
Verdict Peugeot E-5008
Het koetswerk oogt knap en ook het interieur overtuigt met zijn mooie mix van veel binnenruimte en digitale toeters en bellen, waardoor de nieuwe Peugeot E-5008 een te overwegen optie wordt voor mensen die de overstap willen maken naar een elektrische auto en die nood hebben aan zeven echte zitplaatsen.
Verwante testen
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 5008
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!