Langzaam maar zeker krijgt het Polestar-gamma vorm en wordt de interne hiërarchie duidelijk – die is zoals bekend niet af te lezen aan de modelnamen, want die verwijzen naar de volgorde van lancering. Zo nestelt de nieuwe Polestar 4 zich tussen de 2 (een relatief klassieke vijfdeursberline) en de 3 (een grote cross-over met sportieve lijnen).
Koetswerk: design Polestar 4
Dat klinkt op het eerste gezicht misschien al vreemd, maar dat is niet eens het meest bijzondere aan dit model. Zijn ontwerpers gingen namelijk voor een originele en gedurfde keuze. Eentje met verstrekkende gevolgen voor de looks van deze Polestar 4 én voor zijn praktische inrichting: deze vijfdeurs heeft geen achterruit. Of toch geen klassieke.
Polestar heeft de dwarsbalk die bij andere auto’s boven aan de achterruit zit, namelijk een eind naar achteren opgeschoven, waardoor het glazen panoramadak nog een stukje naar beneden doorloopt, met daaronder gewoon een gesloten paneel. De bedoeling van die ingreep: meer hoofdruimte creëren op de achterbank. Of eigenlijk: het dak dichter bij de grond leggen zonder de hoofdruimte achterin te hypothekeren.
In profiel lijkt deze cross-over daardoor eerder op een hoog op zijn poten staande coupé dan op een SUV. Origineel, maar vooral ook bevorderlijk voor de stroomlijn – en dus voor het stroomverbruik van deze elektrische auto. Door die dwarsbalk net op die plek te integreren gaat bovendien de stijfheid van de achterpartij erop vooruit, en daarmee de veiligheid, dixit Polestar. Kortom, over deze op het eerste gezicht vreemdsoortige laagvlieger is goed nagedacht.
Interieur en koffer Polestar 4
De afwezigheid van een achterruit betekent dat de bestuurder aangewezen is op camerabeelden voor het zicht naar achteren. Maar er is natuurlijk ook een impact voor de achterste inzittenden, en die blijkt verrassend positief. De achterbank van de Polestar 4 is namelijk een heuse cocon voor twee, een afgesloten en comfortabele alkoof, met massa’s beenruimte en verstelbare rugleuningen.
Voeg daar nog een geslaagde sfeerverlichting aan toe en je krijgt een ideale omgeving voor wie zich liever laat rijden. In alle stilte, want de geluiddemping is indrukwekkend. Het is heerlijk toeven achter in deze Polestar 4, zo heerlijk dat we voor één keer zelfs de achterbank zouden verkiezen boven de bestuurdersstoel. Het koffervolume schommelt tussen de 526 en de 1.536 liter, in de frunk kan je nog eens 15 liter aan bagage kwijt.
Rijgedrag Polestar 4
Voor alle duidelijkheid: dat heeft niet zozeer te maken met een gebrek aan stuurkwaliteiten. Want de ophanging van onze Long Range Single Motor mag dan al meer op comfort dan op dynamiek gericht zijn, het onderstel is er niet minder vaardig om. Rimpels en putten in het wegdek worden vakkundig gladgestreken, zonder dat het bochtengedrag daarvan de dupe is.
Oké, zo gretig als de Polestar 3 met zijn vectoriële koppelverdeling achteraan wordt het rijgedrag van de 4 nooit, maar de lange wielbasis (bijna 3 meter) en het erg lage en centraal gelegen zwaartepunt (met dank aan de batterij van 100 kWh) zorgen wel voor een mooi evenwicht.
De stuurinrichting biedt nauwelijks feedback, maar is wel uiterst nauwkeurig, zodat je moeiteloos de ideale rijlijnen uitstippelt en ook altijd de controle behoudt wanneer je plots van het gas moet gaan. Kortom, het is allemaal gezond en efficiënt… maar niet bijster enthousiasmerend – ook als bestuurder is het vooral genieten van de stilte en het comfort dat deze Polestar 4 biedt op lange ritten,
Specificaties en rijbereik Polestar 4
Onze Single Motor-uitvoering heeft achterin de 272 pk en 343 Nm sterke synchroonmotor liggen die we ook al kennen uit onder meer de Volvo EX30. Daarmee heb je altijd genoeg reserves onder je rechtervoet voor een pittig tussensprintje, ondanks het forse leeggewicht – toch dik 2,3 ton – van deze cross-over. De vele kilo’s laten zich trouwens wél voelen bij het remmen, maar gelukkig is het rempedaal goed doseerbaar, ongeacht de gekozen mate van energierecuperatie.
Intussen zorgen het aantrekkelijke rijbereik (bijna 500 échte kilometers) en zijn snellaadcapaciteiten (tot 200 kW DC) voor de nodige gemoedsrust. Op wisselstroom kan de Polestar 4 11 kW aan, of 22 kW als je het (dure) Plus-pakket aanvinkt.
Verdict Polestar 4
Een hoogstaande afwerking, een goede mix van prestaties en comfort én een origineel concept dat ondanks een verlaagd dak toch veel binnenruimte oplevert: de Polestar 4 is een waardige vertegenwoordiger van de gran turismo-filosofie die het merkt predikt. Tel daar een basisprijs van 63.500 euro (voeg €1300 toe voor verzendkosten) bij, en de Duitse premium-EV’s in dit segment mogen hun borst nat maken…
Verwante testen
10-06-2024
8In dit artikel : Polestar, Polestar 4
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!