De eerste Cross Country bij Volvo dateert al uit 1997, toen de Zweden de avontuurlijke naam onder de afkorting XC op een stoer aangeklede en opgehoogde versie van hun V70 plakten. De softroaderaanpak viel in de smaak en vond als dusdanig ook zijn weg naar volgende generaties van de grote break en zelfs naar andere Volvo’s.
Maar de jongste jaren waren de Cross Country’s allemaal uit de catalogus verdwenen. Nu is de naam ‘Cross Country’ terug van weg geweest, waarbij hij voor het eerst op een elektrisch model prijkt: de Volvo EX30.
Concept en design Volvo EX30 Cross-Country
Als Cross Country staat de Volvo EX30 de volle 20 centimeter van de grond. Dat is een toename met 19 millimeter ten opzichte van de klassieke EX30, waarvan 12 millimeter op het conto komt van het onderstel zelf, en de overige 9 op die van de banden met hogere wangen (245/50 tegenover 245/45).

Let wel, standaard gaat het evengoed maar om zomerbanden; wil je écht offroadschoeisel, dan moet je de achttienduimers met noppenbanden van het Cross Country Experience Pack bijbestellen – dat kost je 3.280 euro, maar je krijgt er dan ook spatlappen voor de vier wielen en een stoere, zwarte dakdrager bij.
Zonder dat pakket staat de Cross Country op zwarte negentienduimvelgen met een specifiek design met vijf spaken. Verder kun je deze uitvoering nog herkennen aan zijn kunststof koetswerkbescherming voor de wielkasten en de bumpers, en aan de strook van zwart plastic op de neus en op de achterklep.
Interieur Volvo EX30 Cross-Country
Binnenin is er daarentegen niks dat de Cross Country onderscheidt van de andere EX30-varianten. Ook hier vinden we het wel heel erg minimalistische dashboard, waarin zelfs geen plaats meer is voor een instrumentenpaneel achter het stuur of voor fysieke knoppen. Een kaalslag die constructeurs ons graag verkopen onder het mom van ‘modern’, maar waarachter in werkelijkheid vooral economische motieven schuilgaan, want zo kunnen die autobouwers besparen op elektrische bekabeling.

Daarnaast benadrukt Volvo het duurzame karakter van de gebruikte materialen van gerecycleerde kunststof, maar die voldoen zeker niet allemaal aan het premiumniveau dat je van een Volvo mag verwachten. De voorstoelen hebben nog altijd een korte en laag ingeplante zitting – we hebben al comfortabeler gezeten bij Volvo. De binnenruimte is echter goed, zonder meer.
Aandrijfgeheel Volvo EX30 Cross-Country
Op dit moment is de EX30 Cross Country er enkel als Twin Motor Performance, met twee motoren (en dus vierwielaandrijving) en in totaal 428 pk en een batterij van 65 kWh netto. Die tandem is nog altijd goed voor indrukwekkende prestaties.

Tegelijk werd het onderstel van de Cross Country wel aangepast aan de andere roeping van deze versie: de veren zijn vooraan 8 procent en achteraan 13 procent minder hard, de schokdempers werden wat soepeler afgesteld en Volvo monteerde minder dikke antirolstangen.
Rijgedrag Volvo EX30 Cross-Country
Of het comfort daarvan ook werkelijk de vruchten plukt – en in welke mate de controle van koetswerkbewegingen daaronder lijdt – kunnen we op basis van deze eerste kennismaking helaas niet vertellen, want die verliep in Zweden, op een dik pak sneeuw. In ieder geval lijkt het goede evenwicht van de andere varianten wel gevrijwaard: ook als Cross Country rijgt de EX30 de bochten met een zwierig gemak aan elkaar.

Toch lijkt de 428 pk van deze Twin Motor Performance pure overkill; we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat een wat minder krachtige Cross Country een coherenter totaalpakket zou vormen. Die minder krachtige variant zou er wel eens heel snel kunnen aankomen…
Verbruik en rijbereik Volvo EX30 Cross-Country
De hele Cross Country-conversie maakt de EX30 niet alleen duurder, maar naast 2 centimeter hoger ook 23 kilo zwaarder, waardoor hij dus meer elektriciteit verbruikt en 23 kilometer WLTP-rijbereik moet inleveren. Kortom, hoe avontuurlijk deze Volvo er ook mag uitzien, je kunt je maar beter niet te ver van de bewoonde wereld en zijn laadstations wagen.
Prijs Volvo EX30 Cross-Country
Deze Twin Motor Performance, die enkel bestaat is in de (rijkelijk aangeklede) topuitvoering Ultra, kost minstens 57.250 euro. Daarmee is de Cross Country 2.000 euro duurder dan een klassieke EX30 met dezelfde aandrijflijn en uitrusting.
Conclusie Volvo EX30 Cross-Country
De kleren maken de man… maar deze Volvo EX30 Cross Country is minder avontuurlijk dan hij eruitziet. Dat Cross Country-label blijkt in de praktijk vooral synoniem te zijn voor een trendy look. Eentje waarvoor je bovendien een prijs betaalt, want de Cross Country is duurder én minder zuinig dan de EX30-varianten die wat dichter bij de grond liggen.
Anderzijds blijft hij minder hoog en rijdt hij bijgevolg dynamischer dan heel wat ‘echte’ SUV’s. Als je hem zo bekijkt, vormt hij een interessant compromis. En een uniek, want echte rivalen heeft hij in dit segment (nog) niet.