- Score redactie 15.90 /20
Volvo koestert de ambitie om vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch aangedreven auto’s te bouwen en wil al vanaf volgend jaar 50 procent van zijn wagenpark aan de laadpaal hebben. In die plannen speelt de EX30 – na de EX40, de EC40 en de EX90 het vierde volledig elektrische model van de ooit Zweedse constructeur – een belangrijke rol.
Niet alleen omdat hij als instapmodel van het Volvo-gamma bereikbaarder is voor een groter publiek, maar ook omdat deze kleine, elektrisch aangedreven premiumcross-over zich ophoudt in een segment dat in onze steeds meer geürbaniseerde wereld sterk groeiende is.
Digital Charging Solutions
Het gamma uitbreiden is één manier om de uitgestippelde doelstellingen te bereiken, maar de elektrische auto’s gebruiksvriendelijker maken is minstens even belangrijk. Daarvoor ging Volvo vorig jaar in oktober een samenwerking aan met Digital Charging Solutions, waardoor de Volvo-rijder toegang krijgt tot meer dan 1.000 verschillende operatoren en meer dan 590.000 laadpalen in ongeveer dertig Europese landen.
De EX30 is bij de eerste Volvo’s om van die samenwerking te genieten. Het merk wil met andere woorden niets aan het toeval overlaten. En dat is ook goed nieuws voor de Belgische economie, want vanaf volgend jaar zal de EX30 ook bij Volvo Cars Belgium in Gent worden gebouwd (tot dan komt hij nog uit China).
DNA-test
Je heb echt geen DNA-test nodig om te zien dat de Volvo EX30 het kleine broertje is van de EX90. Loop er omheen en stap in en met wat zoekwerk vind je misschien de spreekwoordelijke zeven verschillen. Beide modellen zijn herauten van de nieuwe designtaal van Volvo, die meer dan ooit staat voor klasse zonder franje. Een weliswaar ietwat onderkoeld design – of wat had je van een auto met Scandinavische roots verwacht – dat we echter best wel kunnen smaken.
Wat vooral opvalt: de Volvo EX30 staat er. Die visuele impact heeft te maken met zijn lange wielbasis, zijn korte overhangen en zijn naar de vier hoeken geduwde en grote wielen: de velgen zijn standaard 18 of op onze Ultra-testversie zelfs 19 duim groot. Zoals het een elektrische auto betaamt, ziet de EX30 af van een (echt of fake) radiatorrooster; hij hapt zijn koellucht via een trapeziumvormige luchtinlaat onderaan in de bumper.
Zijn identiteit bevestigt hij met het intussen bekende Volvo-logo en de matrixledkoplampen met de karakteristieke ‘Hamer van Thor’-lichtsignatuur. De achterlichtblokken lijken een opeenstapeling van horizontale strips die even om de hoek komen kijken. Ook alweer geslaagd.
Cross Country
Volvo parkeert de EX30 zelf in het B-segment, al balanceert deze cross-over met een lengte van 4,23 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,56 meter eerder op de grens tussen stads- en middenklasse. Daarbij komt nog dat hij er groter uitziet dan hij is. Daarvoor zorgen designtrucjes zoals de zwarte kunststofbekleding van de onderkant en het zwartgelakte dak. Die accentueren de horizontale lijnen, waardoor de auto optisch langer lijkt. Verder zijn er de korte, duikende motorkap en de verbrede wielkasten, die de EX30 een sportief tintje geven.
En nu we toch ter hoogte van de wielen zitten: het pleit voor de Volvo-tekenaars dat ze hebben afgezien van die vreselijke zwarte omrandingen om de wielkasten in de verf te zetten. Die keuze onderstreept de klasse van deze SUV in stadskledij. Zelfs voor de stoere jungleversie, de EX30 Cross Country, die later op het jaar beschikbaar wordt, hebben de designers zich qua beschermranden niet te veel laten gaan.
Foto’s: Dennis Noten
- Knap en modern design
- Originele en stijlvolle materiaalkeuze interieur
- Compromis comfort-dynamisme
- Ergonomie bediening
- Zitcomfort achterin
- Verbruik loopt snel op
In dit artikel : Volvo, Volvo Ex30
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!