- Score redactie 15.90 /20
Wie als particulier kiest voor de absolute basisversie van de EX30, de Single Motor Core, kan dit jaar in Vlaanderen nog genieten van een financieel steuntje in de rug van 5.000 euro, want die versie is er vanaf 38.990 euro. Die instapvariant lijkt ons perfect te kunnen volstaan om aan de dagelijkse mobiliteitsbehoefte van de gemiddelde Belg te voldoen, maar allicht is de Single Motor Extended Range in zijn Core-basisuitvoering voor 44.260 euro de betere keuze in het EX30-gamma.
Die komt dan natuurlijk wel niet meer in aanmerking voor die Vlaamse premie... Wat niet wegneemt dat een elektrische auto fiscaal gezien in heel België interessant blijft. En al helemaal in een fleetcontext.
Core, Plus of Ultra
Volvo koos voor drie uitrustingsniveaus (Core, Plus en Ultra) en een beperkt aantal opties. Met het oog op onlinebestellingen vereenvoudigt dat het aankoopproces, maar een dergelijke aanpak laat natuurlijk maar weinig ruimte voor personalisering. Tegelijk loopt de prijs meteen stevig op, waardoor de Volvo EX30 in zijn hogere uitrustingsversies al snel in concurrentie komt met grotere auto’s, met bovendien een grotere actieradius.
Het beloofde rijbereik van 476 kilometer hebben we niet gehaald; ons gemiddeld testverbruik van 18,6 kWh/100 km betekent een reële actieradius van 344 kilometer. Aanzienlijk minder dus. Er kwam heel wat ecorijden bij te pas om aan ons minimum van 15,1 kWh/100 km te raken. Met zo’n rijstijl hadden we 456 kilometer uit een volle batterij kunnen halen. Wat het laden betreft: enkel de Ultra heeft een interne omvormer van 22 kW, in de andere versies is die 11 kW sterk.
Geteste versie
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra | |
Verbruik gemengd | NB |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,53 € |
VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
In dit artikel : Volvo, Volvo Ex30
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!