- Score redactie 15.90 /20
De Volvo EX30 staat op het SEA-platform van moederhuis Geely, dat hij deelt met de Smart #1 en #3 en de Zeekr X. Een veelzijdige basis, die in aangepaste versies wordt gebruikt om een heel spectrum van voertuigen te mobiliseren, gaande van stadsauto’s via sportwagens tot bedrijfsvoertuigen.
Bij dat SEA-platform (wat staat voor Sustainable Experience Architecture) maakt het batterijpakket deel uit van de constructie, met gunstige gevolgen voor zowel de stevigheid als het zwaartepunt. Het platform is zo gebouwd dat het naast verschillende aandrijfmodi (achter- en vierwielaandrijving) ook twee verschillende batterijpakketten kan herbergen.
Single Motor
Het instapmodel van de Volvo EX30, de Single Motor met achterwielaandrijving en 272 pk en 343 Nm, krijgt een cellenpakket met een brutocapaciteit van 51 kWh. Vervolgens is er de Single Motor Extended Range. Die heeft dezelfde motor, maar krijgt een batterij van 69 kWh. Daarmee vergroot de WLTP-actieradius van 344 tot 480 kilometer.
Dezelfde grote batterij zit ook in de topversie, de Twin Motor Performance, die dankzij een bijkomende motor op de vooras mag uitpakken met 428 pk en 543 Nm. Met zijn kanontijd van 3,6 seconden voor de spurt van 0 naar 100 km/u is die EX30 Twin Motor Performance officieel de snelst optrekkende Volvo uit de geschiedenis. Niet slecht voor een stadsauto, toch?
Geen fysieke knoppen
De EX30 noemt zichzelf de Volvo met de kleinste ecologische voetafdruk. Daarvoor grijpt hij terug naar gerecycleerde materialen, maar hanteert hij ook het principe dat het meest duurzame onderdeel datgene is dat niet hoeft te worden gemaakt. Dat verklaart de afwezigheid van fysieke bedieningsknoppen voor functies waarvoor je nu naar het 12,3 duim grote scherm in de middenconsole wordt verwezen – we komen er nog op terug.
Maar hetzelfde principe zit ook achter technologische hoogstandjes zoals de geluidsinstallatie van Harman-Kardon. In plaats van een klassieke inplanting van luidsprekers verspreid over het interieur is ervoor gekozen om alle onderdelen te bundelen in één soundbar onder de voorruit. Een esthetisch bijzonder geslaagde manier om te besparen op materialen en bedrading. En omdat de luidsprekers niet langer in de deuren hoeven te worden ingebouwd, wordt daar ook meer bergruimte gecreëerd.
Aandachtsassistent
Nu de zogenoemde Dutch reach (de deur openen met je rechterhand bij het uitstappen) een van dé gespreksonderwerpen van het moment is, is het goed om te weten dat de Volvo EX30 is uitgerust met een Door Opening Alert-systeem, dat visueel en auditief waarschuwt voor naderende fietsers. Al is vooraf even in de buitenspiegel kijken ook nog altijd aan te raden, maar dat niet geheel terzijde.
De EX30 is ook de eerste Volvo die wordt uitgerust met een nóg aandachtigere aandachtsassistent. Dat systeem wordt aangedreven door krachtiger algoritmes en detecteert ongeveer 13 keer per seconde oog- en gezichtsbewegingen om te kunnen ingrijpen wanneer dat nodig zou blijken. En om het lijstje met nieuwigheden af te sluiten is er de Intersection Auto Brake, die ongevallen op kruispunten moet voorkomen door automatisch te remmen wanneer er op een kruispunt een auto voor je in dreigt te rijden. Het zijn de nieuwe uitschieters van een uitgebreid pakket rijhulpsystemen.
-
Geteste versie
-
volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra
-
Categorieën
- SUV's & Crossovers
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
272 CVLengte
4233 m
Koffervolume
318 tot 1000 LElektrische batterij
475 km - 17kWh/100km69 kWh - 22 kW (AC) - 153 kW (DC)
In dit artikel : Volvo, Volvo Ex30
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!