Het concept
Seat is het merk geworden dat verantwoordelijk is voor de CNG-projecten van de Volkswagen-groep. Het is dus logisch dat we verschillende modellen met een TGI-oplossing vinden in het gamma, zoals de Ibiza, de Arona en de Leon. En in tegenstelling tot die twee eersten stelt de Leon zich niet tevreden met een ‘kleine’ 1.0. De Leon TGI wordt aangedreven door een 1.5 van 130 pk, met start&stop. Als bonus kan de bifuelmotor gekoppeld worden aan een DSG-bak. Bovendien is het ook mogelijk om de break Leon ST te kiezen met dezelfde TGI-motor.
Wat er verandert
Vergeleken met vroeger is er geen sprake meer van een grote benzinetank. De benzinevoorraad is beperkt tot 9 liter. Amper genoeg om zo’n 120 km mee te rijden. De Leon TGI (en dus ook de Golf TGI) moet vooral op gas rijden. Daarom kreeg hij een derde stalen tank om de andere twee exemplaren uit composiet aan te vullen. Daarmee kan hij tot 17,3 kg CNG meezeulen. De Duitse groep heeft voor dit pad gekozen omdat de technologie bijna rijp is voor een motor die geen benzine meer nodig heeft op specifieke momenten, waar dat nu wel nog het geval is. Ook het aantal CNG-pompen neemt toe (maar nog niet in alle landen) en CNG-kopers willen vooral op CNG rijden. En niet enkel voor zijn portefeuille. Het kan ook om ecologische redenen zijn, deze brandstof stoot minder CO2 uit dan een benzine, minder NOx dan een diesel en geen fijne deeltjes. Tenslotte is de motor nu een 1.5 in plaats van een 1.4. Deze viercilinder ontwikkelt 130 pk.
Hoe het rijdt
De Leon TGI toont aan dat met een beetje durf op vlak van motorisaties, CNG aanlokkelijk kan worden. De Leon wordt aangedreven door een 1.5 4-cilinder van 130 pk en 200 Nm. Als kers op de taart biedt Seat de DSG-robotbak aan met dubbele koppeling en 7 versnellingen. We veroveren Avila (Spanje) dus met een compacte berline die een volledig ander karakter heeft dan zijn TGI-broertjes in de catalogus. Het moet hier niet gaan over de ecologische voordelen om de keuze voor TGI te rechtvaardigen. Deze motorisatie voldoet om de Leon over bergen en valleien te sturen zonder het risico op ergernis achter het stuur. Als bewijs: de 9,9 s tijd die nodig is om van 0-100 km/u te gaan (10,1 s met handbak). Dit arsenaal kan ook zijdezacht zijn, vooral op de snelweg. Het WLTP-verbruik ligt op 4-4,5 kg/100 km (108-123 g CO2/km). Aan het einde van onze test kwamen we uit op 5,5 kg/100 km. Met de 17,3 kg CNG aan boord kunnen we dus zonder problemen rekenen op 315 km, tot zelfs 400 km autonomie. En dat alles voor ongeveer 17 euro.
Ons verdict
De Leon is een overtuigende ambassadeur voor de mogelijkheden van CNG en zijn kost per kilometer. Toegegeven, je moet rekening houden met 100 l minder koffervolume. Maar aan de andere kant is er bij Seat geen frustratie meer op vlak van afwerkingsniveaus en optiemogelijkheden met de TGI’s. Enkel de politici moeten nog overtuigd worden op CNG aantrekkelijker te maken, net als de operatoren om pompstations in heel Europa te voorzien… Anders zal het kleine benzinetankje snel het enthousiasme afkoelen voor auto’s op aardgas.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!