Audi A3 Sportback 2.0 35 TDi 110kW Sport

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief
Door mijn e-mailadres in te vullen aanvaard ik dat mijn gegevens behandeld worden zoals beschreven in de Privacybeleid.
Als je lid bent van een groep, kun je alles delen. Vandaar dat de Seat Leon de MQB-basis (voor modularer Querbaukasten) kon overnemen van de jongste VW Golf. Met zijn lengte van 4,26 meter is de nieuwe Leon 5 centimeter korter dan de auto die hij vervangt, terwijl hij toch een 6 centimeter langere wielbasis heeft. Meer dan ooit zijn de wielen hier dus naar de uithoeken van het koetswerk geduwd, wat de auto een robuust en stevig uiterlijk geeft. Het plaatsaanbod binnenin bleef gevrijwaard.
Voor deze kennismakingstest kregen we de 2.0 TDI in handen met de handgeschakelde zesversnellingsbak en het FR-chassis (met sportieve afstelling). Het minste wat we kunnen zeggen, is dat deze Leon naar ons gevoel nauw aansluit bij de nieuwe Golf. Van bij de eerste meters verleidt deze Spanjaard door zijn dynamische temperament, met een voortrein die bochten steeds erg snedig aansnijdt, en een achtertrein (met meerarmige as in dit geval) die altijd perfect de touwtjes in handen houdt... maar niet vies is van wat spielereitjes als je in een bocht van het gas gaat. Het geheel staat permanent onder het strenge toezicht van het ESP, een uitrusting die absoluut lovenswaardig is, maar helaas op geen enkele versie kan worden uitgeschakeld.
Onder zijn sensuele en moderne lijnen is de Leon veel beter uitgewerkt dan ooit. De Spaanse schone is zowel op technisch vlak als qua onderstel bij de les en is bovendien ook zijn praktische kant niet vergeten. Een mooie aanwinst voor Seat dus, dat zijn gamma in de lente van 2013 nog zal uitbreiden met een driedeursversie SC (salon van Genève) en in de herfst met een breakversie ST (in Frankfurt).
U kunt de Eerste Test van de Seat Leon nalezen in AutoGids 864 van 12/12/2012.
Tests
Stockwagens
Tweedehands