Het concept
Bij Skoda moeten de namen van SUV-modellen altijd beginnen met een K en eindigen met een Q. Kodiaq en Karoq kenden we al, en daar komt nu Kamiq bij. De naam is ontleend aan de taal van de Inuit, in Groenland, waar ‘kamiq’ gebruikt wordt om een outfit te omschrijven die perfect past in alle omstandigheden. Dat is ook de ambitie van deze nieuwe SUV, die de geknipte allrounder wil zijn voor zoveel mogelijk mensen. Een missie die deze auto zonder al te veel moeilijkheden zou moeten kunnen vervullen, op één uitzondering na: offroaden of rijden in precaire omstandigheden, want ondanks zijn SUV-looks is de Kamiq niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Alleen de met 39 millimeter verhoogde bodemvrijheid (ten opzichte van de Scala, die op dezelfde basis rust) maakt hem wat stoerder. Maar laat ons eerlijk zijn: in deze tijden waarin SUV’s de ‘normale’ (stads)auto’s zijn geworden, liggen alleen puristen nog wakker van een gebrek aan echte offroadkwaliteiten.
Wat er verandert
Maar uiteraard heeft de Kamiq andere troeven, te beginnen bij zijn interieur. Naast de voor dit soort auto’s kenmerkende verhoogde zitpositie denken we dan vooral aan de ruimte achterin, die behoorlijk indrukwekkend is. Op de achterbank bedraagt de hoofdruimte 1.003 millimeter en de breedte op ellebooghoogte 1.425 millimeter, terwijl de beenruimte zelfs voor grote volwassenen riant blijkt. Ruimte vinden we ook in de koffer, waarvan het volume varieert van 400 liter tot 1.395 liter met de achterbank in 60/40-verhouding neergeklapt. Lang niet slecht voor de categorie... Als optie kan ook de rugleuning van de voorste passagiersstoel naar voren worden geklapt, zodat je voorwerpen met een lengte tot 2,44 meter kunt laden. En als dat nog niet volstaat, bieden de opbergcompartimenten die zowat overal in het interieur verspreid zijn, nog 26 liter extra.
Voor het comfort van de bestuurder is het stuur zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar en is zijn stoel ook standaard in de hoogte regelbaar. De afwerking is goed, met een dashboard dat bovenaan bekleed is met zachte kunststof, maar de opbergcompartimenten en de onderkant ervan grijpen wel terug naar hard plastic, een toegeving allicht om gewicht – en geld – te besparen. Voor de rest kan de Kamiq ook worden uitgerust met de Virtual Cockpit met vijf mogelijke schermweergaves, waarbij je naar keuze de navigatiekaart of de rijinformatie kunt weergeven (ook een optie). Ook een infotainmentsysteem met een centraal aanraakscherm van 6,5 tot 9,2 duim is verkrijgbaar. Opvallend aan de buitenkant is het lichtjes agressieve design van zijn voorpartij, met lichtblokken in twee delen (de leddagrijlichten boven de koplampen), terwijl je als optie kunt kiezen voor ledkoplampen, die eveneens dynamische richtingaanwijzers omvatten.
Het devies van het merk (‘Simply Clever’) getrouw zit de Kamiq vol slimme vondsten. Dat begint met de deurbeschermers, een optie weliswaar. Zodra je een van de deuren opent, komt een klein beschermstuk van soepel kunststof van zo’n 20 centimeter lang tevoorschijn dat de rand van de deur beschermt en voorkomt dat je de lak van je auto of van die ernaast beschadigt. En net als de Scala, waarvan de Kamiq de hoog op zijn poten staande versie is, vinden we ook hier de gemotoriseerde achterklep met Tip-to-Close-functie: even zachtjes aan de openstaande klep trekken volstaat om hem te doen sluiten. Ook een elektrisch wegklapbare trekhaak is van de partij. Nog iets dat het leven vergemakkelijkt: het ruitensproeierreservoir heeft een geïntegreerde trechter en aan de binnenkant van het tankklepje zit een ijskrabber en een bandenslijtagemeter. In de voorste deuren past een fles van anderhalve liter en de koffer is uitgerust met een uitneembare ledlamp, een 12-voltstopcontact en een netje onder de hoedenplank zodat je met de koffer open het nodige binnen handbereik hebt. En dan is er nog de klassieker, maar hij blijft welkom: het parapluvak in het deurpaneel van de bestuurdersdeur, paraplu inclusief. Een vondst van Rolls-Royce van erg lang geleden.
Hoe hij rijdt
We konden de Kamiq aan de tand voelen op en rond de Ballon d’Alsace, waar de kleine SUV de bochten met een mooi evenwicht en een reëel dynamisme verteerde, mede dankzij het feit dat er niet overdreven veel gewicht op de voortrein rust. Maar ook het onderstel draagt mee bij tot dat weggedrag. In vergelijking met de Scala, die gebruikmaakt van dezelfde MQB A0-basis, zijn de veren en schokdempers langer en is de voorste antirolstang stugger. In de (uitgebreide) optielijst kun je kiezen voor de Sport Chassis Control met vier modi, waaronder een Sport-stand, die de stugheid van de schokdempers, de respons van het elektromechanisch bekrachtigde stuur en die van de motor en de versnellingsbak beïnvloedt. Tijdens onze kennismaking was enkel de eenliter van 115 pk beschikbaar en die kweet zich goed van zijn taak, zonder dat je hier natuurlijk van sportieve ambities kunt spreken. De versnellingsbakverhoudingen zelf zijn overigens ook langer gekozen dan in de Scala.
Budget
Veel ruimte en kwaliteit voor een schappelijke prijs: dat is altijd al het devies van Skoda geweest en het principe blijft nog altijd aanslaan. Op de definitieve prijzen van de Kamiq is het nog wachten, maar allicht wordt deze Skoda weer een van de scherpst geprijsde auto's in zijn segment. De basisversie zou ergens rond de 21.000 euro gaan kosten.
Ons verdict
Skoda’s kleine stads-SUV is een geslaagde en praktische auto. Als rasechte Skoda spreekt de Kamiq eerder de ratio dan de emotie aan, maar hij doet in ieder geval de vraag rijzen of je überhaupt een grotere auto nodig hebt. Om over alle verfijningen te beschikken op het vlak van comfort, connectiviteit en rijhulpsystemen moet je wel in de eindeloze optielijst duiken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!