Het concept
Echt grote breaks zijn zelden betaalbaar. Net zoals de berlines trouwens. Met de komst van zijn nieuwe grootste Combi stort Skoda zich voor de derde keer op rij in deze marktniche. Het lastenboek eiste een model met mooi geproportioneerde en verleidelijke lijnen. Net zoals de berline is de Combi gebouwd op de langste versie van de MQB-architectuur, die is bedoeld voor modellen met dwars ingeplante motor van het formaat van de Golf en groter. Met een wielbasis van 2.841 millimeter is die exact 50 millimeter groter dan die van de jongste Volkswagen Passat.
Wat er verandert
Op deze nieuwe basis belooft de Superb betere binnenmaten dan zijn voorganger: een 80 millimeter grotere wielbasis binnen een algemene koetswerklengte die vrij weinig groeit (+ 23 millimeter), wat vooral te danken is aan de 61 millimeter kortere overhang vooraan, terwijl die achteraan nauwelijks verandert (+ 4 millimeter). De nieuwe Combi is opmerkelijk genoeg iets korter (- 5 millimeter) dan de berline. Dat alles draagt bij aan een evenwichtig lijnenspel zoals bij de meest gestrekte en verfijnde breaks op de markt. Die esthetische vooruitgang weerhoudt de grote Combi er niet van om nog meer binnenruimte te bieden, alsof dat nog mogelijk was. Voorin verliest hij weliswaar 9 millimeter aan hoofdruimte, maar achterin wint hij 11 millimeter. De koffer groeit met 27 liter in minimumopstelling (tot 660 liter) en met 85 liter wanneer je laadt tot het dak en de achterbank neergooit (1.950 liter). Daarmee komt de Superb in de buurt van de Mercedes E-Klasse break.
Hoe rijdt hij?
De Superb plaatst zich beter op de weg dankzij een 47 millimeter grotere breedte (zowel voor het koetswerk als in het interieur). Dat komt het comfort en de sereniteit van het weggedrag ten goede, want de sporen zijn in dezelfde mate verbreed: + 39 millimeter vooraan (tot 1.584 millimeter, zoals de Passat) en + 55 millimeter achteraan (tot 1.572 millimeter of 4 millimeter meer dan zijn Duitse broer). Met een dergelijke voetafdruk is het moeilijk hem op fouten te betrappen, zowel met voor- als met vierwielaandrijving. Koetswerkbewegingen worden even goed beheerst als in een Passat terwijl de grote Skoda de VW niets te benijden heeft qua filtercapaciteiten (van oneffenheden en lawaai). Temeer omdat de adaptieve schokdemping voortaan ook hier als optie verkrijgbaar is (de dynamische chassiscontrole DCC).
Budget & uitrusting
Het palet aan motoren en versnellingsbakken is zo goed als volledig overgenomen van de Passat Variant, die bij identieke motor-versnellingsbakcombinatie en in basisversie 2.000 euro duurder is. In vergelijking met de Superb berline is de Combi 1.100 euro duurder, want het toegangskaartje kost 26.750 euro als TSI Active met manuele zesversnellingsbak. Ook qua uitrusting heeft de Combi zich geschikt naar de recentste verwezenlijkingen binnen de Volkswagen-groep, maar hij onderscheidt zich nog met 31 kleine, slimme vondsten (parapluhouder in de deuren, soepele jassendrager in plaats van het bagagescherm,...).
Concurrenten
De andere breaks uit het grote middensegment blijven allemaal achter op het vlak van binnenruimte en laadvolume. Voor een gelijke basisprijs en een even grote lengte kan een Citroën C5 niet dezelfde binnenmaten bieden. De andere rivalen kampen met dezelfde gebreken (Ford Mondeo Clipper, Opel Insignia Sports Tourer, Peugeot 508 SW) of zijn zelfs duurder (VW Passat Variant) of gevoelig korter (de Aziaten).
Ons verdict
Skoda's grootste break klimt op de ladder op. Hij blijft echter een uniek aanbod, want je moet al in het segment van de prestigebreaks gaan winkelen voor een vergelijkbare binnenruimte, en dan vooral bij de Mercedes E-Klasse break, want de Audi A6 Avant is tegelijk langer en minder ruim. En binnen het huidige tijdsbestek is het ook een fors argument dat je met een sociaal beter aanvaard merk rijdt. Temeer omdat de Tsjechische constructeur voortaan dezelfde kwaliteitsstandaard haalt als Volkswagen.
In dit artikel : Skoda, Skoda Superb