Van veel automodellen bestaat een grotere, langere versie om meer mensen te kunnen bedienen – denken we bijvoorbeeld maar aan een Citroën C4 Picasso en Grand Picasso. Wat al schering en inslag is bij de eenvolumers, wordt nu ook trendy bij de SUV’s, zie bijvoorbeeld wat Volkswagen zinnens is met zijn Tiguan.
Bij het piepkleine Zuid-Koreaanse merk SsangYong (goed voor zo’n 150.000 geproduceerde auto’s per jaar) waren ze vorig jaar wel enigszins verbaasd toen ze geconfronteerd werden met de onverhoopte populariteit van hun nieuweling, de Tivoli. Mensen van slechte wil zouden er gewoon een wat originele hatchback in kunnen zien, bij SsangYong zijn ze het aan hun imago van (bijna louter) SUV-producent verplicht om hem op zijn minst een cross-over te noemen.
- Indrukwekkend laadvolume
- Combinatiemogelijk-heden aandrijving
- Interessante prijsstelling
- Harde stoelen
- Wat moeilijke ergonomie
- Vrij hoge en smalle laaddrempel
De Tivoli situeert zich in het B-segment met zijn lengte van net geen 4,20 meter. Dan zijn er mensen die wel wat meer ruimte willen, oordeelde men in Zuid-Korea en men bedacht er een XL-versie van die Tivoli. Aangezien de bijkomende 24 centimeter niks aan de wielbasis verandert, betekent dit dat de passagiersruimte ongeveer gelijk blijft en dat de kofferruimte de grootste winnaar is. Die wordt in de XLV zomaar eventjes 300 liter groter dan bij de Tivoli, om op 720 liter uit te komen, reusachtig voor de klasse. En uiteraard kan ook de achterbankleuning neer (in 60/40-verhouding), waarbij een laadvolume vrijkomt van 1.440 liter in totaal. Niet mis voor een auto van minder dan 4,50 meter.
In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong XLV
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!